موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
حسن رحیم پور ازغدی:

در عرصه رمان انقلاب لال بازی می کنیم

16 مهر 1392 04:31 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.8 با 5 رای
در عرصه رمان انقلاب لال بازی می کنیم

  به گزارش خبرنگار مهر مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب لشگر خوبان شامل خاطرات مهدی قلی رضایی به روایت معصومه سپهری عصر روز دوشنبه 15 مهر در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد.

در این مراسم حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی با طرح  این سئوال که چرا رمان نویسان ایرانی نمی توانند سهم خود از انقلاب اسلامی را ادا کرده و حق مطلب را در مورد آن ایفا کنند گفت: من در 25 سال گذشته هیچ یک از کتابهای خاطرات برادران رزمنده را کامل نخوانده ام شاید به این خاطر که برخی از آنها را قبلا می دیدم و حس می کردم جاذبه هنری در آن وجود نداشته است و با خودم می گفتم که اگر زمان و مکان و اشخاص هر کدام از این کتابها را تغییر دهیم شبیه هم می شوند اما دو موضوع در ادامه من را به خواندن برخی از این کتابها علاقه مند کرد نخست شمارگان بالای برخی از این آثار بود که می دیدم گاه تا 150 نوبت تجدید چاپ شدند و حسم می گفت که در این کتابها واقعیتی است که ما از آن غافل هستیم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی که من را به خواندن این کتابها علاقه مند کرد حساسیت در حد وسواس مقام معظم رهبری در باب جدیت نشان دادن برای انتشار این کتابها بود . ایشان از دوران ریاست جمهوری شان در مورد لزوم تولید و خلق رمان و سینمای انقلاب پرپر زده بودند و 25 سال قبل در نقل قولی عنوان کردند که بدون رمان نمی توان به آینده انقلاب فکر کرد. من بر این باورم امروز هم اگر خاطرات دفاع مقدس را ننویسم تاریخ آنها را با باد خواهد برد و نسل های بعد باید برای آشنایی با این موضوع از نو شروع کنند و حتی خاطرات کسانی را بخوانند که در دفاع مقدس نبوده اند و یا خاطراتشان بوی ضدیت با جنگ را می دهد.

رحیم پور ازغدی افزود: خاطره گویان و خاطره نویسان مقتل خوانان دفاع مقدس اند و باید به یاد داشته باشند که اگر حرفی نزنند و چیزی ننویسند این بخش از تاریخ تمام می شود. جهاد بزرگ از نظر من ماندنی کردن این حرفها در تاریخ است. کشورهای دیگر که در جنگ جهانی دوم حضور داشته اند از قهرمانان دروغی خود قصه ها و افسانه های زیادی می سازند اما ما کماکان دچار فقر شدید در حوزه فیلم و رمان و خاطرات شفاهی هستیم. من تاسف می خورم برای هزاران کتابی که می شد به سبک لشگر خوبان نوشته شود ولی نشد و یا رمان هایی که می شد به قصد عرضه جهانی شان آنها را نوشت اما نوشته نشد و بر این باورم که انقلاب از این جهت بدشانسی آورد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته خبرهای خوشی را هم می شود شنید همانطور که ما در حوزه های اقتصادی و نظامی در حین دفاع مقدس و پس از آن رکورد شکنی کردیم برخی از کتابها و فیلمهایمان هم رکورد شکنی کرد و این می تواند ما را تحریک کند که در این حوزه ها دائم در حال تجربه باشیم تا شاید مخاطبان داخلی و خارجی خود را بهتر بشناسیم. خواندن کتابهای مرتبط با دفاع مقدس زمانی مهم می شود که بدانیم تصویری که بعد از جنگ عده ای خواستند از آن و امام ایجاد کنند چه بوده است. تصویری که برخی از دشمنان حرفه ای داخلی و خارجی و برخی متحجران دیندار مفت خور عافیت طلب ایجاد کرده اند این بود که انقلاب دینی به آن شکلی که در کشور ما رخ داده معنا ندارد.

ازغدی افزود: عده ای از انقلابیون فرسوده که قبلا هم در ایجاد انقلاب نقش داشته اند و دارند کم کم خسته شدند و به انقلاب شک کردند و به این اندیشیدند که آیا این همه سختی تحمل کردن در راه انقلاب ارزش دارد یا نه. به همین خاطر بود که بعد از پذیرش قطعنامه فضایی در روزنامه ها ایجاد شد که در آن بچه های دفاع مقدس بدهکار شدند فضایی که در آن توقع می رفت آنها بگویند غلط کردیم رفتیم جبهه. در چنین فضایی بود که جبهه رفته ها مشتی انسان نفهم روی دست انقلاب مانده معرفی شدند که در جنگ نمردند و دفاع مقدس برایشان نوستالوژی شد. آدمهایی که عقده های روانی دارند نامتعادل و بی سواد و خیال بافند و دوره‌شان گذشته است.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: در روزنامه هایشان نوشتند آدمهای دهه 60 آدمهای ساده لوح و منجمد و بی دست و پایی برای جامعه هستند مشتی آدم نسل سوخته و البته بعضی از آنها هم طلب کارانی معرفی کرده اند که آمده اند از مردم طلبشان را بگیرند، آدمهایی فاسد، بیمار و پرخاشگر. این تصویری است که آنها از مجاهدانی ارائه داده اند که امام (ره) می گفت به آنها افتخار می کند کتاب لشگر خوبان پادزهری است بر چنین تفکراتی که معتقد است دوره ای بوده و این حرفها را زدیم و درگیر شدیم و دیگر نمی خواهیم چنین هزینه ای بکنیم. انگار بچه های ما بودند که تقصیر کار بودند نه دشمن و حالا هم باید ساکت شوند چرا که بسیجی خوب بسیجی مرده است همه اینها در حالی رخ داد که امام در وصیت نامه خود می گوید هیچ کدام از اتفاقات گذشته بر انقلاب سوء تفاهم نبوده است.

ازغذی گفت: در تمام سالهای گذشته تنها مسئول نظام که به رمان، داستان حساس بوده اند مقام معظم رهبری است حتی یک روحانی مسئول هم نداریم که در مورد این موضوعات کاری کرده باشد ایشان با همه مسئولیتهایشان کتابها را خط به خط می خوانند و اعلام می کنند که کجای خاکریز انقلاب خراب شده است چرا که باور دارند خاکریز امروز انقلاب سینما و رمان است.

وی افزود: در غرب از یک رمان دروغ چند برابر می کنند اما ما نمی توانیم حتی برای یک حقیقتمان فیلم بسازیم. فیلم های جنگی ما جز یکی دوتا بویی از جنگ ندارد. امروز در حالی که قدرت انقلاب ما منطقه ای شده در عرصه رمان در حال لال بازی هستیم همه اینها در حالی است که رهبری نگران وضعیت ترجمه کتاب در ایران است و تعبیر انقلاب کم کار در عرصه رمان به کار می برد. تغییر این وضعیت با پول و بخشنامه ممکن نیست باید این حوزه را درست شناخت باید آدمی را شناخت که کار کند باید رفت و دید که آدمهایی می توانند در این حوزه کار کنند امروز چه مشکلاتی در کار و زندگی دارند به نظر من باید امروز 200 رمان نویس و بیش از 200 فیلم ساز می داشتیم که با انقلاب اسلام و مفاهیم آن آشنا می بود اما نداریم باید کسی را پیدا کنیم که حرفی برای گفتن در عرصه داشته و عشقی را برای نوشته داشته باشد نه اینکه جایی را درست کنیم که آنهایی که نمی توانند بنویسند در آن بر کسانی که می خواهند بنویسند مدیریت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تصریح کرد: روشنفکر ما 30 سال است که می گوید رمان و فیلم انقلاب باید تولید شود روحانی ما هم همین طور همه تنها باید و نباید می کنند اما در این میان امثال آقای رضایی و خانم سپهری سهمشان را پرداختند و امروز دیگر نوبت ماست.

در ادامه این مراسم و پس از شعرخوانی حجت الاسلام و المسلمین محمد زمانی، مهدی قلی رضایی، راوی این کتاب در سخنان کوتاهی اظهار داشت: از الطاف رهبری و توجه ایشان به کتابم سپاسگزارم ایشان ما را شرمنده کردند و خوشحالم که مورد توجه ایشان هستیم.

رضایی افزود: امشب من را با لقب سردار صدا کردند. بنده یک بسیجی 15 ساله بودم که به جبهه رفتم و همیشه در حسرت داشتن آرم سپاه بر روی لباس مانده بودم چه برسد که بخواهند به من بگویند سردار.

در این مراسم متن دستخط تقریظ مقام معظم رهبری به همراه یک جلد قرآن کریم از سوی مسئولان حاضر در نشست به مهدی قلی رضایی و معصومه سپهری اهدا شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • در عرصه رمان انقلاب لال بازی می کنیم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: