موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
علیرضا قزوه:

وظیفه فرهنگیان ایرانی است که از شهدای افغانستانی بنویسند

04 آبان 1392 23:31 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.25 با 4 رای
وظیفه فرهنگیان ایرانی است که از شهدای افغانستانی بنویسند

  به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، جشن یک دهه فعالیت فرهنگی خانه ادبیات افغانستان عصر امروز در سالن مهر حوزه هنری با حضور اصحاب ادبیات و فرهنگ افغانستان و مسئولان حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد‌سرور رجایی مدیرخانه ادبیات افغانستان گفت: زمانی که به عقب نگاه می‌کنم و به روزی که خانه ادبیات در سال 1382 براثر یک اتفاق بنیان نهاده شد به دستاوردهای این یک دهه بر خود و خانه ادبیات افغانستان می‌بالم.

وی افزود: البته باید بنیان خانه ادبیات افغانستان را در سال 1371 و در نمازخانه حوزه هنری دانست که چند نفر از مهاجران ادیب و شاعر افغانستان در آنجا جمع شده‌اند و پس از آن اولین ویژه‌نامه شاعران افغانستان به صورت سیاه و سفید کپی و دست به دست شد. هر چند اسم این جلسات جلسات شعر مهاجران افغانستان بود ولی عنوان و پایه اصلی خانه ادبیات افغانستان به حساب می‌آید.

وی افزود: ما در این سالها کار را با مدیریت سید‌محمد ضیاء قاسمی و انتشار ماهنامه فرخار شروع کردیم بعد از آن سخن از جشنواره قند پارسی به میان آمد و این خانه با مدیریت محمد‌حسین محمدی سامان بهتری یافت و در تمام این سالها خانه ادبیات افغانستان خانه همه دوستان افغانستانی در ایران است و نماینده‌ای است از وزارت فرهنگ افغانستان در ایران چون همه کار فرهنگی در این خانه در طی این سالها انجام شده است. از جلسات شعری گرفته تا نمایش نقد فیلم و هر چیز فرهنگی که مهاجران افغانستان به آن نیاز داشتند.

مدیرخانه ادبیات افغانستان اظهار داشت: فعالیت‌های این خانه در این یک دهه در حدی بوده است که وزارت فرهنگ افغانستان نیز چنین حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی را انجام نداده است اما خانه ادبیات افغانستان این کارها را به خاطر عشق به افغانستان انجام داده است و امروز به نقطه بالندگی و اوج خود رسیده است که مسئولان فرهنگی کشورمان و مسئولان ایران به پشتکار اعضاء خانه ادبیات افغانستان احترام می‌گذارند.

رجایی همچنین در ادامه آغاز به کار نمایندگی خانه ادبیات افغانستان در اصفهان داد و اظهار امیدواری کرد: چنین برنامه‌هایی با پشت کار و همت فرهنگ‌دوستان افغانستان بیش از پیش ادامه یابد.

این شاعر و هنرمند افغانستانی در انتهای سخنرانی‌اش آرزو کرد که روزی چنین جشنی را در کابل برگزار کند و میزبانان امروز آنها یعنی ایرانی‌ها میهمان آنها باشند و افغان‌ستانی ها میزبان آنها.

سخنران دیگر این برنامه علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های هنری حوزه هنری بود. این شاعر مانند دیگر برنامه‌هایی که در آن حضور می‌یابد به بیان خاطراتی پرداخت. خاطرات قزوه شامل خاطراتی مشترک با شاعران افغانستان در لندن بود که او تنها با سه دلار به این مسافرت طولانی رفته بود و با لطف دوستان افغانستانی‌اش در یک کشور غریب وانمانده بود. خاطره دیگر قزوه مربوط می‌شد به روزگاری که او در هند به سر می‌برده و تعاملاتی با اهل ادب و فرهنگ افغانستان داشته است.

خاطره شنیدنی و جالب دیگر قزوه با احمد شاه مسعود و سفر مشترک او از پایتخت تاجیکستان به ایران بود. قزوه نقل کرد که احمد‌شاه مسعود در قبال شعرخوانی وی قصد داشته است که لعل بدخشان به او هدیه بدهد ولی او قبول نکرده است. همچنین این شاعر ایرانی از شعر‌شناسی احمد‌شاه مسعود ادب و رفتار و مردانگی‌اش تعریف‌ها کرد و احمد‌شاه مسعود را بسیار ستود.

این شاعر در این مراسم خطاب به شاعران افغانستانی حاضر در این برنامه گفت: من در طی این سالها هر کار که توانسته‌ام و هر جا که دستم رسیده برای شعر افغانستان کار کرده‌ام و برای شناساندن شعر افغانستان و شعر معاصر این کشور تلاش کرده‌ام.

روزگار امروز شاید دشوار باشد امروز روزگار تحریم‌ها است فعالیت‌های خودمان هم کم شده است اما تلاش می‌کنیم که با وجود همه مشکلات ذره‌ای از فعالیت‌های فارسی زبانان کم نکنیم بلکه آنها را افزایش هم بدهیم. من معتقدم هر چه در این حوزه هزینه شود روزی جواب خواهد داد و هیچ منتی هم وجود ندارد که این هزینه‌ها برای مردم کشور دیگری انجام شده است.

وی افزود: اعتقاد دارم درباره معرفی فرهنگ و هنر مردم افغانستان باید بیش از پیش فعالیت کنیم اینها در روزگاری که تمام دنیا با ما جنگیدند به ما کمک کرده‌اند و در جنگ ما شهدای افغانستانی فراوانی وجود دارد وظیفه فرهنگیان ایرانی است که در این باره مطالب زیادی بنویسند و فیلم‌هایی ساخته شود تا نگاه مردم ما به مردم کشور افغانستان عوض شود. چون نگاه به این مردم باید نگاهی به مردم فرهیخته باشد که شعر، ادب و فرهنگشان هیچ کم از فرهنگ و ادب ایرانیان ندارد.

سخنران دیگر این مراسم محمد سرور مولایی عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بود.

این استاد زبان و ادبیات فارسی 10 سال فعالیت خانه ادبیات افغانستان را قابل ستایش و تحسین فراوان دانست و گفت: وقتی کارنامه 10 ساله این نهاد را بررسی کردم متوجه شدم که با توجه به انواع مشکلاتی که دامن‌گیر نهادهای این چنینی است نتیجه فعالیت های این نهاد در خور تحسین است و مسئولان آن با باریکه‌ها و سختی های این کار آشنا بوده‌اند. اما به نظر می رسد که برای بهبود این نهاد می‌توان فعالیت‌های دیگری را به جمع فعالیت‌های آن اضافه کرد یا نکاتی را در کنار دیگر نکات در نظر گرفت.

وی افزود: اهالی این خانه باید بدانند که خانه ادبیات افغانستان هم در داخل و هم در خارج از کشور به عنوان یک نهاد ادبی مؤثر‌ پذیرفته شده است و توقعات اهل ادب را نیز بالا برده است و این وظیفه این نهاد را سنگین‌تر می‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش چند پیشنهاد برای بهتر شدن فعالیت‌های این نهاد ارائه کرد که می‌توان در میان آنها به توجه جدی به ادبیات امروز در حوزه‌های مختلف و گنجاندن برنامه‌هایی برای خواندن شاهکارهای ادب کهن اشاره کرد.

گفتنی است در این مراسم شاعران ایرانی و افغانستانی به خواندن شعرهایی در این برنامه پرداختند.

همچنین در این برنامه از آلبوم موسیقی گل بادام در حوزه موسیقی محلی افغانستان رونمایی شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • وظیفه فرهنگیان ایرانی است که از شهدای افغانستانی بنویسند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.