موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

برگزیدگان دوازدهمین جایزه قلم زرین

17 تیر 1393 04:59 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
برگزیدگان دوازدهمین جایزه قلم زرین

شهرستان ادب: برگزیدگان دوازدهمین جایزه قلم زرین با انتشار بیانیه‎ی این جشنواره مشخص شدند. متن بیانیه را در ادامه می‎خوانید.


بیانیه دوازدهمین جشنواره کتاب سال قلم زرین

سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد

ادبیات هر کشوری از جمله نخستین نشانه‌های تمدن، فرهنگ و اندیشه آن جامعه است . بسی مایه مباهات است که ایران عزیز ما با پیشینه غنی ادبیات و فرهنگ، طلایه دار تمدنی با شکوه در جهان امروز به شمار می‌آید . اما امروز پاسداشت چنین منزلتی عظیم، با رشد و بارور گردیدن گونه‌های ادبی شعر، نقد و پژوهش، و به طور ویژه با ادبیات داستانی محقق گردیده است . خوشبختانه در سالهای اخیر، با وجود تمامی موانع و مشکلات نشر، شاهد نگارش آثار فاخر و عمیق در حوزه شعر و ادبیات داستانی بوده‌ایم . نویسندگان متعهد کشورمان، با آفرینش آثاری نو و تامل برانگیز ثابت کردند در عین توانمندی، با اقتدار تمام، شایسته قدم گذاردن در چنین عرصه‌ای هستند . از سوی دیگر در طی این سالها، برخی متولیان و مسئولین فرهنگی که انتظار همراهی از ایشان می‌رفت، با عملکرد غیر قابل قبول خود، نشان داده‌اند از همراهی و همسویی با این حرکت پر افتخار ناتوان‌اند. بدیهی است همین مقدار تحولی که در عرصه ادبی ایران رخ داده، مرهون تلاشهای ارزنده و حرکتهای فردی بوده؛ و این مهم بیش از همه به واسطه غیرت و حمیّت نویسندگان ماست؛ که وجودشان در سختیها و مصایب روزگار صیقل خورده، به واسطه ایمان به خداوند، هدفشان اعتلا‌ یافته، و خود در مسیر ناهموار و دشوار آفرینش‌های ادبی پیش رفته‌اند.

اما قدر مسلم، امروز بقای چنین حرکتی، توانمندسازی و استمرار آن، بی‌نیاز از همراهی و حمایت بی‌شائبه مسئولین نیست . امید است مسئولین فرهنگی کشور در سالهای پیش رو، چراغ دغدغه خاطر همراهی با قافله هنر و ادب را در قلب خود روشن ساخته، در مسیر این حرکت شکوهمند ادبی، قدم گذارده، برای چنین هدف بزرگ و پر افتخاری، همراه و یاوری بایسته و شایسته گردند .

در آغاز به کار جشنواره قلم زرین، دبیر جشنواره از نویسندگان و منتقدین برجسته کشور که در ذیل نامشان خواهد آمد، دعوت به همکاری به عمل آورد. داوران محترم در مرحله نخست، به بررسی اولیه آثار منتشره در سال ۱۳۹۲ پرداختند . نکته خوش درخور اعتنا آنکه، در همان ابتدای بررسی آثار منتشره، جوانه‌های امید در دل داوران زنده شد و ایشان را به وجود آثار قابل اعتنا و درخشان در این دوره از جشنواره قلم زرین امیدوار ساخت .
هیئت داوران دوازدهمین جشنواره قلم زرین با درک چنین حقیقت امید بخشی، پس از مطالعه و دقت نظر وافر، در سه بخش داستان، شعر، نقد و پژوهش، در مجموع پانزده عنوان اثر را شایسته راهیابی به مرحله نهایی جشنواره دانستند . هیئت داوران، بنابر اصل عدالت‌جویی و قدردانی از آثار شایسته، هر پانزده اثر راه یافته به دور نهایی را شایسته تقدیر اعلام نمودند .

هیئت داوری دوازدهمین دوره جشنواره کتاب سال قلم زرین متشکل از سه بخش :

داستان: خانم راضیه تجار، آقایان کامران پارسی نژاد و ابراهیم حسن بیگی؛ به سرداوری خانم راضیه تجار.

بخش شعر: آقایان عباسعلی براتی‌پور، رضا اسماعیلی، جواد محقق؛ به سرداوری آقای عباس براتی‌پور

بخش نقد و پژوهش: آقایان محمدرضا سرشار، محسن پرویز، احمد شاکری؛ به سرداوری آقای محمدرضا سرشار

در طی چند مرحله بررسی و مطالعه مستمر به داوری آثار این دوره از جشنواره قلم زرین نشستند .

هیئت محترم داوران جشنواره قلم زرین، پس از بررسی مجموعاً ۶۵۵۶ اثر تالیفی در سه بخش داستان، شعر، نقد و پژوهش؛ از میان ۲۶۵ اثر مورد اعتنا، با قطعیت و آرای بالا، ۱۵ اثر را شایسته راهیابی به مرحله نهایی جشنواره دانستند.

 

در بخش داستان:


۱٫لحظه‌ها جا می‌مانند/اثر یوسف قوجق
۲٫چشمی که بستم، چشمی که بگشود/نوشته مریم مقانی
۳٫گرگ سالی/از مرحوم امیرحسین فردی
۴٫آه باشین/به قلم محمدکاظم مزینانی

که از این میان، کتاب “آه باشین” نوشته آقای محمدکاظم مزینانی، اثر برگزیده داوران در این بخش معرفی گردیده است . سه اثر دیگر راه یافته به مرحله نهایی این بخش جشنواره، شایسته تقدیر و دریافت لوح تمجید قلم زرین معرفی‌شدند .

 

بخش شعر:


۱٫باغ سحرخیر/از محمد حسین انصاری نژاد
۲٫مذاکرات/سروده مریم جعفری
۳٫ضد/اثر فاضل نظری
۴٫دارم خجالت می‌کشم از اینکه انسانم/سروده مرتضی امیری اسفندقه
۵٫شب گریه‌های مولانا/ از علی سلیمانی
۶٫سکوت گفتنی/به قلم سودابه مهیجی
۷٫جاری از ونیز/سروده پونه نیکویی
۸٫ شب دنباله دار/اثر ناصر حامدی

که از این میان، کتاب “ضد” تالیف آقای فاضل نظری، اثر برگزیده هیئت دواران این بخش معرفی گردیده است. هفت اثر باقی راه یافته این بخش به مرحله نهایی، شایسته دریافت لوح تمجید قلم زرین معرفی شدند.

 

بخش نقد و پژوهش ادبی:

۱٫بررسی تطبیقی عناصر روایی قصه حضرت یوسف در قرآن و سیاوش در شاهنامه/اثر زهرا محمودیان راوی نژاد
۲٫آیه تطهیر در آئینه شعر عرب/به قلم زهره اخوان مقدم
۳٫تجلی اسطوره مذهبی در شعر انقلاب اسلامی/از سکینه برناکی

که از این میان، کتاب بررسی تطبیقی عناصر روایی قصه حضرت یوسف در قرآن و سیاوش در شاهنامه به قلم سرکار خانم زهرا محمودیان راوی نژاد- اثر منتخب بخش نقد و پژوهش معرفی شده است. و دو اثر دیگر راه یافته به مرحله نهایی در این بخش، شایسته تقدیر و دریافت لوح تمجید قلم زرین معرفی شدند.

دبیر دوازدهمین جشنواره قلم زرین با توجه به بضاعت مالی اندک انجمن قلم ایران، نسبت به پانزده اثری که به مرحله تقدیری جشنواره راه یافته‌اند، خود را در تقدیر شایسته‌تر و در خور شأن نویسندگان این آثار ناتوان می‌بیند. از این روی، دست یاری به سوی مسئولین گشوده، معتقد است چنین منظره‌ای زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که نویسندگان متعهد کشور با عرقریزان روح و همت و تلاش، در حالی که با تحمل ناملایمات و دشواریهای امروز نشر مواجه هستند، موفق به آفرینش آثار ارزنده می‌شوند؛ اما پس از راهیابی به جشنواره‌های کتاب، از دریافت حتی اندک بهای مادی جایزه محروم می‌مانند . دبیر دوازدهمین جشنواره قلم زرین، به نمایندگی از اهالی قلم اعلام‌ می‌دارد، در نظام جمهوری اسلامی مسئولین فرهنگی باید به دنبال بهانه‌ای باشند که به نویسندگانی که در کشور آثار فاخر و ماندگار تالیف می‌کنند، در خور شأن و مقام شایسته آنان، پاداش و اجر مادی دهند. و اکنون چه بهانه‌ای بهتر از جشنواره های معتبر کتاب .

امید است از هم اکنون، با حمایت و همدلی مسئولین فرهنگی، شاهد افزایش میزان جوایز در جشنواره‌ کتاب قلم زرین باشیم تا از این پس، در ظرفیت جدید تعریف شده، جملگی کاندیداهای جایزه‌های کتاب، علاوه بر لوح جشنواره، به دریافت جوایز ارزشمند مادی نیز نایل شوند. قدر مسلم چنین حمایتی، ضمن حراست از دستاوردهای ادبی امروز، حرکت رو به رشد ادبیات کشور را شتاب بیشتری خواهد بخشید .

۱۴/۰۴/۹۳

دبیر دوازدهمین جشنواره قلم زرین

علی‌اکبر والایی

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • برگزیدگان دوازدهمین جایزه قلم زرین
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.