موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور علی اصغر عزتی‌پاک، جواد افهمی و مجید اسطیری

خانه رمان شهرستان ادب در همدان افتتاح شد

06 آبان 1393 00:04 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 3 رای
خانه رمان شهرستان ادب در همدان افتتاح شد

شهرستان ادب: خانه رمان شهرستان ادب هفته گذشته به صورت رسمی در سینماقدس همدان افتتاح شد.


این جلسه با حضور علی‌اصغر عزتی‌پاک، مدیر دفتر داستان مؤسسه فرهنگی و هنری شهرستان ادب، جواد افهمی، نویسنده شناخته‌شده کشور، مجید اسطیری، کارشناس داستان شهرستان ادب به همراه اعضای خانه رمان، نویسندگان پیش‌کسوت و علاقه‌مندان برگزار شد.


در ابتدای جلسه، تیمور آقامحمدی به تشریح ضرورت تشکیل و برنامه‌های خانه رمان همدان پرداخت. وی گفت: داستان همدان روزهای خوبی را در سال‌های اخیر سپری کرده و ما شاهد موفقیت‌های گوناگون نویسندگان جوان در سطح جشنواره‌های معتبر و انتشار آثار بوده‌ایم. بدنه‌ی درخت داستان همدان روز به روز تناورتر شده و ما به روزی رسیده‌ایم که چهار کارگاه و انجمن داستان به صورت هفتگی در شهر همدان و یک انجمن نیز به صورت ماهانه به فعالیت جدی می‌پردازند. به این‌ها باید انجمن‌های فعال ملایر، رزن، نهاوند، بهار و... را نیز افزود. با بررسی‌های صورت گرفته، همه این کارگاه‌ها و انجمن‌ها بر داستان کوتاه متمرکز بوده و تنها دو کارگاه (داستان مقدماتی و پیشرفته حوزه هنری همدان) مبتنی بر آموزش کارگاهی و مدون است. توجه کم‌تر به رمان و فاصله‌گرفتن نویسندگان حرفه‌ای از این انجمن‌ها، روز به روز بیش‌تر شده است.


آقامحمدی ادامه داد: برای رفع این مشکل، حوزه هنری استان همدان بر آن شد تا با همکاری مؤسسه فرهنگی و هنری شهرستان ادب، به صورتی تخصصی جلسات و دوره‌هایی برای رمان‌نویسی تشکیل دهد. این جلسات با نام «خانه رمان» به صورت هفتگی و با حضور نویسندگان مطرح استان برپا شد. از برنامه‌های آن می‌توان به تدریس گام‌به‌گام و عملی رمان‌نویسی، نقد و تحلیل رمان‌های شاخص ایران و جهان، برگزاری اردوهای فرهنگی، برپایی کارگاه‌های چندروزه با حضور استادان بنام کشوری، حمایت از انتشار رمان‌های تولیدشده در «خانه رمان» و تکرار دوره‌ها و جذب اعضای جدید اشاره کرد.


سپس علی‌اصغر عزتی‌پاک ضمن تشکر از نویسندگان استان و برپایی جلسه افتتاحیه گفت: «خانه رمان» دومین محفل داستان شهرستان ادب در سطح کشور است. «حلقه داستان کویر» سبزوار خیلی به سمت رمان نرفته و همدان با توجه به ظرفیت خود و شناخت ما از آن، نویسندگان حرفه‌ای به لحاظ داستان کوتاه، اشباع شده‌اند و نیازمند این است که به سمت رمان برویم.


وی برنامه‌های گوناگون شهرستان ادب در حوزه ادبیات داستانی را معرفی کرده و تأکید کرد: توجه ما بیشتر به شهرستان‌هاست. هنگام تدوین طرح مدرسه رمان بودیم، همه استادانی که طرف مشورت ما بودند بر این نکته صحه می‌گذاشتند که توجه‌تان را به شهرستان‌ها ببرید، اگر آن‌ها هم نمی‌توانند بیایند شما در شهرستان‌ها کارگاه‌های مختلفی برگزار کنید.


عزتی‌پاک توجه به ادبیات اقلیمی همدان و بازتاب آن در داستان‌ها را از خلاءهای موجود در سطح ادبیات کشور توصیف کرد و گفت: داستان، زبان روح ملت‌هاست. ما نیز بکوشیم روح پایتخت تاریخ و تمدن را در داستان‌هایمان جاری کنیم. همدان چهره‌های شناخته‌شده‌ای در ادبیات دارد و این نشان از آینده خوب ادبیات داستانی این خطه است. امیدواریم که «خانه رمان» همدان با حمایت نویسندگان خوب همدان و شهرستان ادب، شاهد نتایج خوبی باشیم و در سال بعد نظاره‌گر رونمایی از آثار تولیدی این دوستان باشیم.


در ادامه برنامه، جواد افهمی، نویسنده «سوران سرد» از حضور خود در همدان اظهار خوشحالی کرد و گفت: من با تعدادی از نویسندگان همدانی آشنا هستم و می‌دانم این استان، افتخارات زیادی کسب کرده است.


وی تصریح کرد: نوشتن، قدرت می‌آورد و هرچه این قدرت، افزون‌تر شود مانعی بر فسادورزی در جامعه می‌شود. پس از انتشار نخستین رمان و افزون شدن قدرت نویسندگی، شما به انسان نگاهی ویژه و متفاوت خواهید داشت. این همان، اصل سوژه‌ای که باید در موردش بنویسید. زمانی که بیانیه‌ای مرگ رمان و تمام شدن سوژه‌ها منتشر می‌شود، نویسندگان محدودی که از غربال‌های مختلف نویسندگی عبور کرده‌اند، فریاد برمی‌آورند که هنوز یک لایه از هزاران لایه انسان شناخته نشده، چطور می‌شود گفت که رمان مرده است.


جواد افهمی بنا به درخواست یکی از نویسندگان به بیان تجربه نوشتن رمان «سوران سرد» و مصائب و لذت‌های نوشتن این رمان پرداخت.


در پایان نیز مجید اسطیری نکاتی پیرامون شیوه‌های تعامل نویسندگان همدان با مؤسسه شهرستان ادب و پایگاه اطلاع‌رسانی آن مطرح کرد.


 

جلسه افتتاحیه با حضور علی‌اصغر عزتی‌پاک، جواد افهمی، مجید اسطیری، تیمور آقامحمدی، بهناز ضرابی‌زاده، علی‌رضا اکبری، مجید همتی متین، مونا اسکندری، مهین سمواتی، مرتضی فرجی، عباس منتظری شاد و بسیاری از اعضا و علاقه‌مندان ادبیات داستانی استان در سالن شماره 2 سینما قدس همدان برگزار شد.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • خانه رمان شهرستان ادب در همدان افتتاح شد
  • خانه رمان شهرستان ادب در همدان افتتاح شد
  • خانه رمان شهرستان ادب در همدان افتتاح شد
  • خانه رمان شهرستان ادب در همدان افتتاح شد
  • خانه رمان شهرستان ادب در همدان افتتاح شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.