موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«غروب پا به ماه» کبری موسوی در سیزدهمین جایزه قلم زرین مورد تقدیر قرار گرفت

24 تیر 1394 05:41 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
«غروب پا به ماه» کبری موسوی در سیزدهمین جایزه قلم زرین مورد تقدیر قرار گرفت

شهرستان ادب: سیزدهمین جشنواره قلم زرین با تقدیر از چهار کتاب به کار خود پایان داد. «غروب پا به ماه» سرودۀ خانم کبری موسوی قهفرخی و منتشر شده در انتشارات شهرستان ادب، یکی از چهار کتاب مورد تقدیر قرار گرفته در جایزۀ قلم زرین بود. این موفقیت را به خانم موسوی تبریک می‎گوییم.

كبری موسوی قهفرخی متولد 1359 در فرخ شهر است. موسوی فارغ التحصیل كارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او تاكنون در جشنواره‌های بسیاری شركت داشته و رتبه‌های بسیاری را از آن خود كرده است. از كتاب های موسوی می‌توان به «ترانه ماهی ها»، «غروب پا به ماه» و «می شكر» اشاره كرد.

در ادامه متن بیانیۀ هیئت داوران بخش شعر بزرگسال این جشنواره را می‎خوانید:


به نام خداوند بخشاینده مهربان

هیئت داوران بخش شعر بزرگسال سیزدهمین جایزه قلم زرین، ضمن اعلام رضایت و خرسندی از افزوده شدن بخش شعر کودک و نوجوان به این دوره از جشنواره، ارزیابی خود را براساس اثار منتشره شده در دوره زمانی سال ۱۳۹۳، بدین شرح اعلام می دارد:

با استمداد از ذات اقدس پروردگار و به پشتوانه دوازده دوره تجربه در برگزاری جایزه قلم زرین و با حمایت و هم سویی همه جانبه هیت مدیره انجمن قلم ایران، این فرصت مهیا شد تا در وادی شعر بزرگسال با همفکری، دقت نظر و ریزبینی داوران این گستره حاصل یک سال تلاش شاعران شعر بزرگسال از سراسر کشور مورد ارزیابی و محک قرار بگیرد . هیات داوران بخش شعر بزرگسال سیزدهمین جایزه قلم زرین، ضمن بها دادن به تمامی تلاشهای متعهدانه وارزشمند همه شاعران ایرانی در جهت حفظ ارزشهای فرهنگی، دینی و ملی پس از بررسی اشعار بزرگسال از میان آثاری که در سال۹۳ برای نخستینبار منتشر شده بودند در مرحله نخست اقدام به ریزش اولیه و پس از آن بررسی اولیه آثار یاد شده کردند. در پی آن تعداد هشت اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. و از این تعداد چهار اثر شاخص وارد مرحله نهایی داوری شدند.

آثاری . که به مرحله نهایی راه یافتند عبارتند از:
“دل واپسی های اویس” اثر جواد محمد زمانی
“واژه‌های وحشی”اثر حامد حسینخانی
“غروب پا به ماه” اثر کبری موسوی
طعم تکه های روحم” اثرعبدالعظیم صاعدی

متاسفانه در این دوره هیچیک از آثار راه یافته به مرحله نهایی علی رغم داشتن تعهد شاعرانه به آرمان ها و ارزش های والای اسلامی و انقلابی، تلاش های ارزنده برای دست یابی به افق های تازه، نوآوری، زبان در خور تعمق و بیان مسائل و موضوعات تازه و بدیعی که به تناسب زمان ضرورت پرداختن به آن حس می شود حداقل معدل ۸۵ از مجموع ۱۰۰ امتیاز را دریافت نکردند.

به باور هیئت داوران، سطح آثار بررسی شده در قالب گونه شعر سال‌های قبل پیشرفت محسوسی نداشته است. که این نمایانگر عدم رشد چشمگیر شعر در این مقطع زمانی بوده است.هرچند که تجربه‌های فرمی تازه و هنرنمایی های زبانی و بیانی در میان آثار راه یافته به مرحله نهایی دیده می شود.در این میان برخی آثار هم وجود داشتند که در وادی فرم، راه افراط را پیش گرفته بودند. با این اوصاف، اثری که در این جشنواره حائز مقام‌ تقدیری شده از تجربه‌های تازه بی‌بهره نبوده‌است. همچنین اسکلت بندی و ساختار زبانی نسبتا مستحکم، فضا سازی مناسب برای القای حسهای تازه به مخاطب و در نهایت به کار گرفتن قابل قبول عنصر خیال از ویژگی های اثر تقدیری بخش شعر این دوره جشنواره قلم زرین است.

بی شک تبحر و توانمندی شاعران بخش بزرگسال، فراتر از مجموعه آثاری است که در سیزدهمین دوره جایزه قلم زرین مورد سنجش قرار گرفته اند. لذا هیت داوران امید دارند در سال جاری شاهد نو آوری، ظهور ذهنیت های برتر و بالطبع آثار قوام یافته‌تری – با حفظ تمامی معیارهای ارزشی و معنوی منطبق با باورها و هنجارهای ملی و مذهبی ایرانی – باشیم. هر چند شعر معاصر ایران همانند گذشته تنها درگیر بیان حدیث نفس های شاعرانه نبوده و شاعران متعهد ما همواره به فراخور زمان، به مسائل فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی عنایت داشته اند و آثارشان جلوه ای امید بخش از تلاش در این زمینه ها بوده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «غروب پا به ماه» کبری موسوی در سیزدهمین جایزه قلم زرین مورد تقدیر قرار گرفت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: