موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
علی‎اصغر عزتی‎پاک:

در شهرستان ادب، اثرمحور پیش رفتیم و به مولف احترام گذاشتیم

07 مرداد 1394 14:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
در شهرستان ادب، اثرمحور پیش رفتیم و به مولف احترام گذاشتیم

شهرستان ادب به نقل از تسنیم: روز گذشته از فعالان موسسه «شهرستان ادب» به عنوان برپاکنندگان و حاضران در یک حرکت فرهنگی اثرگذار در حوزه ادبیات در خبرگزاری تسنیم تجلیل به عمل آمد. در این مراسم اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی و ناصر فیض به نمایندگی از جامعه شعری کشور به ارزیابی فعالیت‌های موسسه شهرستان ادب پرداختند. هم‌چنین علی محمد مودب مدیرعامل موسسه، محمدمهدی سیار مدیر دفتر پژوهش ، علی‌اصغر عزتی پاک مدیر دفتر داستان، میلاد عرفان پور مدیر دفتر شعر، علی داوودی مدیر دفتر انتشارات و حسین نعمتی از فعالان ادبی و اعضای فرهنگی موسسه «شهرستان ادب» نیز سخنانی را درباره فعالیت های خود در این موسسه بیان کردند.

  علی‌اصغر عزتی پاک، مدیر دفتر داستان موسسه شهرستان ادب نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: متاسفانه ما شاهدیم که فعالیت‌های فرهنگی ذیل سیاست تعریف می‌شوند درحالی که باید غالب بر آنها باشد. برای مثال رسانه‌ها هم ما ادبیاتی‌ها را ذیل سیاست تعریف می‌کنند اما بنظر می‌رسد که این فرهنگ و ادبیات است که سیاست را می‌سازد. انتظار شدیدی داریم که جریان رسانه‌ای منتسب به نظام، ادبیات را ادبیات ببیند و اگر فردا روزی یک نویسنده که در زمین ما بازی می‌کرد از دایره ما خارج شد او را به طور کامل حذف نکنند یا آن‌کسی که امروز پیوسته است را مدام بازخواست نکنند. بلکه بنا را بر اثر بگذارند.

وی افزود: مشکل دیگر ما آن است که روزنامه‌ها و رسانه‌ها خط ادبی و فرهنگی ندارند و دست‌کم نیاز است که بخشی را به این عرصه اختصاص دهند. ما همان روزی که قصد داشتیم موسسه شهرستان ادب را ایجاد کنیم با توجه به حرف‌هایی که آقای مودب گفتند قرار شد که کارمان را با داستان شروع کنیم که اینگونه برداشت نشود که شهرستان ادب را فقط با شعر بشناسند و اولین قراردادهای ما هم با داستان بود.

عزتی پاک در پاسخ به بروز کمتر موسسه شهرستان ادب در حوزه داستان به نسبت عرصه شعر، به این مسأله اشاره کرد که  شاید داستان مخاطب جلسه‌ای کمتری داشته باشد و شعر اینگونه نباشد، و تولید و پیش‌بردن مسیر به هر حال سخت‌تر و دیربازده‌تر است.

در شهرستان ادب، اثرمحور پیش رفتیم و به مولف احترام گذاشتیم

او در تمجید و قدردانی از اظهارات ناصر فیض درباره شهرستان ادب گفت: آقای فیض در هرجایی که حضور داشتند از فعالیت‌های شهرستان ادب تعریف کرده‌اند در حالی که جریانی که ایشان در دفتر طنز حوزه هنری ایجاد کرده، همه جا را گرفته است.

مدیر دفتر داستان موسسه شهرستان ادب ادامه داد: ما وقتی که به این عرصه وارد شدیم اصل را احترام به مولف گذاشتیم و می‌خواستیم که اثر محور پیش برویم و وقتی این فضا شکل گرفت باعث شد که عده‌ای به موسسه اعتماد کنند و مدرسه رمان ایجاد شد. اکنون برای دوره دوم مدرسه رمان طرح‌ها در حال بررسی است. رمان‌نویسی کار متفاوتی است و هر استادی نمی‌تواند بیش از 3 یا 4 رمان را بررسی کند و سرعت بررسی‌ها قطعاً به اندازه بررسی اشعار نخواهد بود. اکنون بررسی و نشر برخی از رمان‌های دوره اول به پایان رسیده و آثار بعدی هم در راه است.

عزتی‌پاک گفت: متاسفانه جریان فرهنگی ما به شکلی جلورفته است که می‌توان آن را به ماجرای مچ‌گیری تشبیه کرد و اگر یک نفر اشتباهی کند نماینده مجلس هم حرفی می‌زند که بگوید زنده است ولی اصلاح این روند باید در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود و کار اثباتی به جای مچ‌گیری در اولویت قرار گیرد.

عزتی پاک در ادامه با اشاره به دوستی پرسابقه‌اش با علی‌محمد مودب، و اینکه شناختی که در مدت همکاری‌اش با این شاعر در شهرستان ادب، وجوه دیگری از شخصیت او را دیده است، گفت: شاید اگر نمی‌بود علی‌محمد مؤدب با تمام وجوهش، شهرستان ادب شکل نمی‌گرفت. علی‌محمد مودب به دلیل ظرفیت بالا و رواداری‌ای که از خود در مواجهه و تعامل با همکاران درون مؤسسه و نیز نویسندگان و شاعران مرتبط با مجموعنشان داده است، باعث شده که امروز ما با فضایی مواجه باشیم که هر آنکه با ما هم‌کلام و همراه شده، نگاهی مثبت به مجموعه دارد و یا لااقل حس بدی ندارد و اصلاً این توانایی بسیار بزرگ و گرانقدری است که شما این تعداد از شاعر و نویسنده را گرد هم جمع کنی و  این اجتماع مداومت هم داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: به نظر من محوریت شخص مؤدب در شکل‌گیری شهرستان ادب را باید توجه کرد. ما که همکاران او هستیم، همگی این مسئله را باور داریم، و قدر این منش او را می‌دانیم. مؤدب به واقع نزد ما که سال‌هاست با او کار می‌کنیم، بسیار ارجمند است.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • در شهرستان ادب، اثرمحور پیش رفتیم و به مولف احترام گذاشتیم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.