موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
حسن رحیم پور ازغدی:

آیت الله طالقانی قرآن را از سر طاقچه به میدان مبارزه آورد

19 بهمن 1394 02:40 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
آیت الله طالقانی قرآن را از سر طاقچه به میدان مبارزه آورد

شهرستان ادب به نقل از تسنیم: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از کارهای مهم آیت‌الله طالقانی آوردن قرآن از سر طاقچه‌ها و مراسمات ازدواج و وفات به میدان مبارزه انقلاب بود.

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز (یکشنبه) در همایش بزرگداشت مرحوم آیت‌الله طالقانی که به‌همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سالن همایش این دانشگاه برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه در طول تاریخ از رویداد‌های همزمان، قرائت‌ها و تفسیر‌های متفاوتی می‌کنند، باید تلاش کنیم مانع تحریف تاریخ و شخصیت‌های تاریخی شویم.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) درباره آیت‌الله طالقانی از لفظ مالک و ابوذر انقلاب یاد کردند، به کارهای مهم مرحوم آیت‌الله طالقانی اشاره کرد و یادآور شد: آیت‌الله طالقانی یک سری سنت‌ها را بعد از انقلاب گذاشت که از جمله آنها نماز جمعه بود. یکی دیگر از کارهای مهمی که مرحوم طالقانی در آن پیشرو بود آوردن قرآن از سر طاقچه‌ها و مراسمات ازدواج و وفات به میان میدان مبارزه انقلاب بود.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: در حالی که جوانان تحصیل کرده فعال در مبارزات انقلاب با قرآن کاری نداشتند، آیت‌الله طالقانی جزو اولین و مؤثرترین شخصیت‌هایی بود که قرآن را دوباره به میان جوانان آورد و مطالعه قرآن، تفسیر و تحقیق به‌عنوان یک کار ارزشی، مترقی، انقلابی و فرهنگی دوباره مطرح شد.

وی درباره ابعاد فرهنگی شخصیت آیت‌الله طالقانی گفت: مرحوم طالقانی از نوجوانی در صحنه مبارزات علیه نظام شاهنشاهی بود. در آن زمان کسروی‌گری، بهایی‌گری و مارکسیست‌گرایی تفکرات مطرح بود و آیت‌الله طالقانی پس از آزادی از زندان در مسجد هدایت تهران یک پایگاه جلسه تفسیر قرآن تشکیل داد که در ابتدا 10 تا 15 نفر حضور داشتند که بعدها کسانی که در انقلاب جریان‌ساز بودند و نقش مهمی در تاریخ سیاسی ایران ایفا کردند از درون این جلسات بیرون آمدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: از یک طرف نواب پس از ترور «هژیر» در خانه آیت‌الله طالقانی مخفی می‌شود و از طرفی ایشان با مصدق و  مرحوم کاشانی در ارتباط است، از یک طرف جبهه ملی او را قبول دارند و از طرفی با حزب مؤتلفه که کار نواب را ادامه می‌دادند در ارتباط بود. همچنین ایشان با جوانان مسلمانی که گرایش به کمونیسم داشتند و اطلاعی درست از دین نداشتند در ارتباط بود و آنها را به قرآن و اسلام و سنت پیامبر(ص) دعوت می‌کرد. در حقیقت روح بازگشت به قرآن را امثال مرحوم طالقانی به جوانان برگرداندند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان اظهار داشت: امثال آیت‌الله طالقانی آمدند و فضا را برای نسل جدیدی از جوانان که خجالت می‌کشیدند بگویند ما مسلمانیم تغییر دادند. در آن دوره دختران مارکسیست محجبه شدند و اسم‌های‌شان را به اسامی اسلامی تغییر دادند. در زمانی که بی‌دین بودن افتخار محسوب می‌شد با زحمات امثال آیت‌الله طالقانی دین‌داری افتخار شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آیت الله طالقانی قرآن را از سر طاقچه به میدان مبارزه آورد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.