موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
«شعر خوب، زنانه و مردانه ندارد»

گفتگو با مریم کرباسی به خاطر انتشار کتاب «خبرهای خوب»

04 خرداد 1395 22:00 | 3 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.78 با 36 رای
گفتگو با مریم کرباسی به خاطر انتشار کتاب «خبرهای خوب»

شهرستان ادب به نقل از فارس: یکی از کتاب‌های قابل توجهی که انتشارات شهرستان ادب امسال برای اولین بار به نمایشگاه کتاب آورد؛ «خبرهای خوب» مریم کرباسی شاعر جوان کشورمان است که مجموعه‌ای ارزنده در زمینه شعر انقلاب به حساب می‌آید. این کتاب، دومین کتاب این شاعر است و به همین بهانه گفت‌وگویی داشته‌ایم با شاعر کتاب «خبرهای خوب»؛ مریم کرباسی که در ادامه می‌خوانید:


*خانم کرباسی! از زبان خودتان از «خبرهای خوب» برای ما بگویید و اینکه چه خبرهای خوبی در این کتاب است که نامش را چنین گذاشته‌اید؟

مسلما وقتی قرار می‌شود شاعری مجموعه‌ی جدیدی وارد بازار کند یکی از مهم‌ترین مسائلی که در وهله اول او را درگیر خواهد کرد، نام مجموعه است.

ممکن است نام‌های مختلفی را انتخاب کند و نسبت به همه‌ی آن‌ها دو دل باشد، خدا را شکر که «خبرهای خوب»، خودشان به راحتی به من رسیدند، و جای هیچ گونه شک و تردیدی برایم باقی نماند.

خبرهای خوب برگرفته از غزلی ست که تقدیم کرده‌ام به پدر بزرگوار چهار شهید عزیز، که از اقوام بنده هستند و ارادت من به این پدر بسیار بلند مرتبه و فرزندان سرافرازشان باعث شد با افتخار خبرهای خوب را روی جلد مجموعه‌ام بنگارم.

...اول چهار دستۀ گل از خدا گرفت

یعنی چهار بار خبرهای خوب را...

*کتاب «خبرهای خوب» شعر با چه موضوعاتی دارد؟

این کتاب شامل 36 غزل است با موضوعات آیینی، عاشقانه، دفاع مقدس، اجتماعی و...


**اولین کتابم نامزد جایزه پروین اعتصامی شد

 
* این کتاب دومین کتابی است که از شما منتشر شده است، فکر می‌کنید نقاط قوت این مجموعه نسبت به مجموعه قبلی تان چه باشد؟

 اولین مجموعه‌ من با نام «چهره‌ات را پیمبری باید»، سال 88 به چاپ رسید، که اولین تجربه‌ی بنده در زمینه‌ی تدوین شعر بود و بدون شک کاستی‌هایی داشت و البته محاسنی، در آن مجموعه آن چنان وسواسی در انتخاب اشعار نداشتم و بدون توجه به خیلی از پارامترهای شعری، مجموعا 60 غزل را چاپ کردم. اما به هر حال نداشتن وسواس باعث شد تا خیلی راحت دل را به دریا بزنم و کتاب را به سرانجام برسانم، که البته این مجموعه همان سال نامزد دریافت جایزه ادبی پروین اعتصامی شد.

اما «خبرهای خوب» را کاملا آگاهانه، با وسواس فراوان و مشورت چند تن از شاعران و منتقدان با سابقه شعر کشور آماده کردم، چنانچه پختگی و استحکام اشعار هم در این مجموعه نسبت به کتاب قبلی کاملا آشکار است، جا دارد همین جا اول از همسر شاعر و هنرمندم تشکر کنم بابت تمام همراهی‌ها و مهربانی‌هایش؛ چه از بابت نقدها و نظرات و چه از بابت تایپ و آماده سازی اشعار. از آقای حسن صنوبری شاعر و منتقد بسیار خوب کشورمان هم بی نهایت ممنونم که برادرانه مرا همراهی کردند، و از هیچ کمکی دریغ نکردند. آقای میلاد عرفان پور از شاعران مطرح و به نام کشورمان هم بهترین شعرها را برای این مجموعه انتخاب کردند، که از ایشان هم سپاسگزارم. تشکر ویژه هم از آقای میلاد حبیبی شاعر جوان و خوش ذوقی که در لحظه لحظه‌ی این مجموعه با من همراه بودند تا رسیدن به «خبرهای خوب»

 
**شاعر انقلاب از همه هنرش استفاده می کند

*شما را به عنوان یک شاعر انقلابی می‌شناسند؛ از نگاه شما رسالت یک شاعر انقلابی چیست؟

 البته شاعر انقلاب بودن حرف کمی نیست، امیدوارم شایسته به دوش کشیدن این نام بزرگ باشم.

انقلاب هدف‌های بزرگی داشته است و خواهد داشت، یک شاعر انقلابی باید تمام ارزش‌های انقلاب اسلامی را در نظر داشته باشد. انقلاب چیزی نیست که به سادگی و در زمان کوتاهی به دست آمده باشد، پس هنرمند واقعی هم کسی است که برای زنده نگه داشتن این ارزش‌ها هنرش را به نمایش بگذارد، آنچه امروز جوانان ما را به انقلاب علاقه مند کرده است یادآوری خاطرات خوب آن روزهاست، عکس‌ها، نقاشی‌ها، اشعاری که بهترین شاعران انقلاب با دل و جان سرودند و هنوز هم که هنوز است بر سر زبان‌هاست، وگرنه نسل جوان چگونه می‌توانست باور کند چه روزهای سختی به ایرانمان گذشته است تا انقلاب را برایمان به ارمغان بیاورد.


**می‌خواستم دینم را به پدران و مادران شهدا ادا کنم


*به نظرتان در مجموعه شعر «خبرهای خوب» چقدر در ایفای این رسالت موفق بوده‌اید؟

سعی کرده‌ام در این مجموعه تا جایی که می‌توانم دینم را به تمام کسانی که از راه‌های مختلف از جان و مال و فرزند و پدر و مادر خود گذشتند تا ما امروز به راحتی نفس بکشیم، ادا کنم.

ما همواره به شهدا و جانبازان و خانواده های صبورشان مدیونیم،

تمام شعرهای دفاع مقدس این مجموعه نیز با همین نیت سروده شده‌اند، همیشه فکر می‌کردم چطور می‌توانم دینم را به پدران و مادران شهدا ادا کنم، و فقط توانسته ام بخش کوچکی از آن را با شعر  به تصویر بکشم، خوشحالم که لطف خدا در این گونه غزل‌ها شامل حالم شده است.

 
**شعر باید از اعماق وجود شاعر بر آمده باشد



*آسیب امروز شعر معاصر (و به طور خاص‌تر شعر بانوان) را چه می‌دانید؟

متأسفانه در شعر امروز بسیاری از شاعران فقط به فکر خلق یک اثر جدید هستند، بدون آنکه به محتوا و معنا فکر کنند، فقط برای آنکه خودی نشان بدهند. مثلا عده‌ای به دنبال  این هستند که در دنیای بی در و پیکر مجازی تعداد لایک هایشان را افزایش دهند یا  خیلی‌ها برای اینکه زودتر کتابی چاپ کنند تا از قافله‌ی کتاب داران عقب نمانند، هر چیزی را به اسم شعر چاپ می‌کنند اما حقیقت چیز دیگری ست، شعر فراتر از آن است که شاعر بخواهد کلامی را که با دروغ در آمیخته به مخاطب منتقل کند، شعر مقدس‌تر از آن است که شاعر بخواهد با لفاظی‌های ناهمگون مخاطب را درگیر کند، شعر واقعیتی است که تمام زندگی شاعر واقعی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، وقتی حرفی برای گفتن نداریم مجبور نیستیم آه و ناله های الکی به جامعه تحویل بدهیم، شعر باید از اعماق وجود شاعر بر آمده باشد.

 

*نظرتان مشخصا درباره شعر بانوان پس از انقلاب چیست؟

شعر بانوان مخصوصا بعد از انقلاب جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است، ظهور شاعران بزرگی چون دکتر طاهره صفارزاده، سپیده کاشانی و ... که نقش بسیار مهمی در شعر انقلاب نیز داشته‌اند قابل تأمل است. اما متأسفانه خانم‌ها به خاطر محدودیت‌هایی که داشته‌اند مثل تمام عرصه های دیگر هنر کمتر درخشیده‌اند.

البته به نظرم شعر واقعی تفاوتی در زنانه و مردانه بودن ندارد، همانطور که مخاطب را نمی‌شود جدا کرد، که مثلا این شعر را خانم‌ها بشنوند و این شعر را آقایان، تنها چیزی که می‌تواند شعر را متمایز کند شاید لحن بیان باشد، خانم‌ها معمولا احساسی‌تر شعر میگویند و آقایان محکم‌تر، از همه‌ی این‌ها گذشته وقتی سعدی می‌خوانیم ممکن است به جنسیت شاعر فکر نکنیم چه بسا بعضی از غزلیات  آنچنان با لطافت سروده شده‌اند که می‌توانند از زبان یک شاعر خانم باشند، پس این هنرمندی سعدی است که توانسته است در دوره‌های مختلف مخاطب شعرش را حفظ کند، مخاطبی که زن و مرد نمی‌شناسد.

*یکی از شعرهای مجموعه را به انتخاب خودتان می‌خوانید؟

 غزلی می‌خوانم تقدیم به پدر سرداران شهید «حاج احمد»، «حاج ابوالقاسم»، «محمدعلی» و «کاظم»:

دارد خدا هوای پدرهای خوب را

داده به هرکدام پسرهای خوب را

آری! همان پدر-پسرانی که بعدِ خود

برجا گذاشتند اثرهای خوب را

تنها خدا به دست پدرهای باصفا

با افتخار داده پسرهای خوب را

اول چهار دستۀ گل از خدا گرفت

یعنی چهار بار خبرهای خوب را

آخر چهار شاخۀ شمشاد را خدا

از او گرفت و قول سفرهای خوب را

او بی‎دلیل قسمت هر کس نمی‎کند

شب‎های انتظار و سحرهای خوب را

او بی‎دلیل، روی کسی وا نمی‎کند

سمت بهشت، آن همه درهای خوب را

حتماً خدا به هر که مقرب‌ترش شده

این گونه داشته‎ست نظرهای خوب را

حالا پدر میان پسرها نشسته تا

معنا کند قضا و قدرهای خوب را

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گفتگو با مریم کرباسی به خاطر انتشار کتاب «خبرهای خوب»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: