موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از رضا شریفی

نگاهی به کتاب «با بال شکسته گر پریدی هنر است»

06 دی 1395 20:23 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
نگاهی به کتاب «با بال شکسته گر پریدی هنر است»

شهرستان ادب: رضا شریفی شاعر جوان شیرازی و مداح اهل بیت (ع) یادداشتی بر کتاب «با بال شکسته گر پریدی هنر است» سروده «حمیدرضا کسرایی» نوشته است که در ادامه می‌خوانید:

همیشه شعر را مثل یک جوانه سبز دیده‌ام که سنگ زندگی را می‌شکافد و خودش را نمایان می‌کند. اصلا انگار برایش مهم نیست تو چه میکنی کجایی در چه حالی،"خودش تورا می یابد"و چه یافتنی! چه بسا در دشواری ها مرهم بوده برای خیلی از ما همنشین‌های هرروزه‌اش

اگر بخواهم چند نفررا معرفی کنم به عنوان کسانی که در دشواری‌ها خوب توانسته‌اند با بال شعر بپرند بی شک یکی از آن‌ها حمیدرضا کسرایی است. جوانمرد معلولی که خوب توانسته مرهم خودش را لابه لای کلمات پیدا کند و همان‌طور که از اسم کتابش پیداست  با بال شکسته پریده و حقا که هنر کرده است. وقتی اشعار کسرایی را میخوانم فقط این مسئله به ذهنم متبادر می‌شود که او لا‌به‌لای همه این کلمات دنبال یک نفر می‌گردد،کسی که می‌تواند از این همه دریغ رهایش کند و بلندش کند

کسی که مرهم زخم‌های کهنه شاعر است و ما گاهی جایگزین‌های دیگری را برای او پیدا می‌کنیم و چه زود می‌فهمیم که دریغ...راه را اشتباه رفته‌ایم و نتیجه‌اش می شود این حجم از شعرهای ناله‌دار امروز
اما کسرایی با این حال خوشش به نظر آلوده‌ی جو غالب نشده و از آن دسته از انسان‌هاست که به قول خودش:
بهار زندگی را درک کردند
تورا دیدند و خود را ترک کردند

این نگاه توحیدی سرشار را در همه‌ی شعرهای کسرایی می‌توانیم ببینیم و لذت ببریم و درس بگیریم!

بله ، درس بگیریم، مایی که حلقه گم شده‌ی زندگی ماشینی‌مان همین نگاه توحیدی و متوکلانه است،همین خود را ندیدن و اورا دیدن. به این نگاه و زاویه دید در این بیت جناب کسرایی دقت کنید:
لحظه‌ای از خود جدا گشتم ببینم کیستم
هر چه چشم انداختم دیدم که اصلا نیستم!

این همان نگاه توحیدی است،همان نگاه عارفانه!
چگونه شخصی که از بیماری و ناتوانی جسمی بسیاری رنج می برد و شاید در پردازش فرم  نتواند به اندازه‌ی بچه‌های کافه نشین امروز کار کند، می‌تواند شعر را ببرد به سمت یک ازلیت اصیل؟!
یک نگاه خالص سرشار
که آدم را میگریاند گاهی!چرا خیلی از ما نمی‌توانیم لابه‌لای این همه فرم زدگی و صنعت پرستی یک بیت زلال بگوییم،در یک کلام :
چرا آنچه را که او می‌بیند ما نمی‌بینیم؟
به قول خودش:
چه کس بر جست‌وجویت کرد اراده 
که رفت از درگهت حاجت نداده؟

شاید نگشته ایم...
بگذریم


کتاب "با بال شکسته گر پریدی هنر است"را انتشارات آرام دل در تیراژ 1100 عدد (چاپ سوم اثر است) منتشر کرده به قیمت 6500 تومان‌ که از منظر قیمت هم در این هیاهوی نشر قیمت مناسبی دارد. 
طرح جلد خوبی هم دارد و چشم نواز است. برای تهیه این کتاب میتوانید با شماره تلفن نشر آرام دل 02166971697 تماس بگیرید.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نگاهی به کتاب «با بال شکسته گر پریدی هنر است»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: