موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

ممنونم شهرستان ادب! | یادداشتی از زهرا شرفی

03 بهمن 1395 19:15 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 4 رای
ممنونم شهرستان ادب! | یادداشتی از زهرا شرفی

شهرستان ادب: زهرا شرفی یکی از آفتابگردان‌های دورۀ چهارم است. او اهل نیشابور است و فضای بومی او در اشعار سپیدش، همواره امضای او بر آثارش بوده است. زهرا شرفی در یکی از مطالب اخیر خود در صفحۀ اینستاگرامش یادی کرده است از شهرستان ادب. این یادداشت را با تصویری که او در مطلبش درج کرده است، در ادامه می بینیم:

 

ما هم در مزارع روستا، گل آفتابگردان داریم. دختران روستا هر صبحِ زود تا صلات ظهر، دانه‌هایش راجمع می‌کنند تا کدخدا و پسرهایش به شهر ببرند تا آجیل شهری‌ها برقرار باشد. با این‌همه باز هم عاشق گل آفتابگردانیم. من از روستا آمده‌ام، یادم می‌آید یکی از دختران از تکاب آذربایجان، آن یکی از اصفهان و هرکسی ذوق شاعرانه‌اش را به کمر قلم بسته بود تا اساتید خوب در کارگاه‌های مختلف نقد، شعرنوشته‌های بانوان شاعر آفتابگردانی را نقد کنند.
در یکی از کلاس‌ها قرار بود استادمؤدب برای دختران آفتابگردانی حرف بزنند. می‌دانستم اهل خراسان خودمان هستند.

با حرفهایشان دنیای شعرهای روستایی‌ام تازه شد و فهمیدم رنج چادرهای رنگی دختران روستایمان وقتی صبح ناشتا از خانه می‌زنند بیرون تا خودشان را به کورۀ خشت‌سازی روستای بالادست برسانند، چقدر گم شده است، و خنده‌های بلند پسربچه‌های روستا وقتی دبستان شهیدکمالی زمین فوتبالشان می‌شود تا مادرانشان دم غروب زنبیل دستشان بدهند تا راهی نانوایی شوند، چقدر میان سطرهای من مخفی بود، و راستی که صدای الرحمن خواندن علی‌بابا، تعزیه‌خوانی هاشم‌خان شمر و اسپندهای خاتون وقتی کربلایی‌ها به روستا برمی‌گردند، چقدر شعر بود.

آقای مؤدب که صحبت می‌کردند، من حس کردم به تنهایی زنان کوچه‌نشین روستایمان بدهکارم، به دست‌های قلاب‌خوردۀ هاجر و دختران قالیباف‌خانه و به دنیای شاعرانه‌شان.

آقای مؤدب شما چقدر زیبا می گفتید: «شاعر باید دنبال صادقانه گفتن باشد و شعرش باید زیست شاعرانه داشته باشد تا مردمان شهری صدای الله الله خواندن بی‌بی زیتون برای پسر کوچک مراد را فراموش نکنند.»

آقای مؤدب! ممنونم؛  به‌خاطر نگاه زیبا و زاویۀ دید شاعرانه‌ای که به دختران آفتابگردانی هدیه کردید. حالا که این نوشته را می‌نویسم، قطار تهران _نیشابور حرکت کرده است. باید به خانه برگردم و دست‌های دختران روستا را
به شعر مهمان کنم تا تمام جهان قدر انارهایی که زیر پاهایشان قلاب می‌زند را بدانند.

 ممنونم آقای مؤدب، ممنونم شهرستان ادب.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • ممنونم شهرستان ادب! | یادداشتی از زهرا شرفی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.