موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در شهرستان میامی

آغاز مرمت و احیای محوطه و فضای سبز آرامگاه ابن یمین فرومدی

05 بهمن 1395 16:35 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
آغاز مرمت و احیای محوطه و فضای سبز آرامگاه ابن یمین فرومدی
شهرستان ادب : سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی از آغاز مرمت و احیای محوطه و فضای سبز آرامگاه ابن یمین فرومدی در این شهرستان خبر داد.

محمدصادق رضویان امروز اظهار کرد: مرمت و احیای محوطه و فضای سبز آرامگاه ابن یمین فرومدی در روستای تاریخی فرومد در شهرستان میامی آغاز شد.

وی افزود: در این مرحله از مرمت، کار احیای محوطه و فضای سبز مجموعه، اجرای نورپردازی طبق الگوی اولیه طرح آرامگاه، بندکشی جداره‌ها و تعویض آجرهای فرسوده در حال انجام است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی ادامه داد: این آرامگاه در روستای فرومد و در جوار مسجد جامع تاریخی فرومد در شهرستان میامی واقع شده و در ابتدا ساختمانی از خاک و خشت بوده اما بعدها ساختمانی قابل‌توجه و زیبا به شکل شش‌گوشه بنا شده است.

رضویان با بیان اینکه اطراف آرامگاه ابن‌یمین فضای سبزی است که توسط نرده‌های حفاظ اطراف محصور شده است، گفت: سنگ‌قبر دارای 6 ضلع کوچک است و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.

 امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی مشهور و متخلص به «ابن یمین»، یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری قمری است. پدرش ترک نژاد بود و در زمان سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در روستای فریومد ساکن شده است و قطعه‌های ابن یمین به سبب برخورداری از اندرز، طعن و طنز رواج و شهرت بسیار یافت و بر زبان شعر دوستان جاری شد.

این شاعر بزرگ که در قصیده‌سرایی و مثنوی‌پردازی نیز توانا بود، در سال 769 هجری قمری از دنیا رفت و آرامگاه ابن یمین در 105 کیلومتری شمال شرقی میامی در انتهای روستای فرومد قرار دارد که میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آغاز مرمت و احیای محوطه و فضای سبز آرامگاه ابن یمین فرومدی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.