موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گفت و گو با وحیده احمدی

شعر عفیف گفتن با شعر زنانه گفتن منافاتی ندارد

21 فروردین 1396 12:49 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.33 با 3 رای
شعر عفیف گفتن با شعر زنانه گفتن منافاتی ندارد

شهرستان ادب به نقل از فارس : وحیده احمدی سال گذشته با مجموعه شعر «شاید به جا آوردی» از سوی نشر شهرستان ادب روانه بازار کتاب شد. این کتاب که اولین کتاب شعر این شاعر جوان است که در آن به دغدغه‌های اجتماعی در حوزه زنان پرداخته است. غالب اشعار این کتاب با محوریت ازدواج و خواستگاری سروده شده است.او البته از منظر زنان به مسئله ازدواج پرداخته و معتقد است این تنها مسئله زنان نیست و برای مردان نیز مهم است ولی او از منظر خود به این مسئله اشاره کرده است. احمدی بر این باور است که اگر مسائل زنانه با هنرمندی توام با صداقت پرداخت شود به مردان برای شناخت دنیای زنان کمک خواهد کرد.

در ادامه گفت‌وگویی با این شاعر داشته‌ایم که در ادامه منتشر شده است.

 

*ازدواج و خواستگاری از مهمترین مسائل زندگی هر فرد است

 

* کتاب «شاید به جا آوردی» را باید یک کتاب شعر دانست زیرا می‌شود گفت که نسبتا تمام اشعار در یک حوزه معنایی سروده شده‌اند. مسئله ازدواج و خواستگاری چقدر ذهن شما را به خود مشغول داشته که حاصل آن یک کتاب شده است؟

کتاب «شاید به جا آوردی» اولین مجموعه شعرم است و متعلق به دوران مجرد بودنم است. مسئله ازدواج و خواستگاری از مهمترین مسائل هر فرد در زندگی است که با دین، فرهنگ، اجتماع ، اقتصاد و ... در ارتباط است. من هم به این موضوع همواره توجه ویژه‌ای داشتم و دارم. البته غزل‌هایی با موضوعات دیگر نیز در کتابم هست.مسئله ازدواج و خواستگاری مخصوص زنان نیست. دغدغه مردان هم هست. چون من زن بودم از زبان خانم‌ها سرودم که می‌تواند برای آقایان هم جالب توجه باشد.‌ مسائل دیگری هم در کتابم مطرح شده و تنها مخصوص خواستگاری نیست. مثل شعرهای دفاع مقدس و فلسطین و اتفاقات روزمره زندگی و ...

 

*کمک به مردان برای شناخت دنیای زنان با پرداخت هنرمندانه

 

* در این کتاب شما به یک مسئله اجتماعی آن هم ویژه بانوان توجه کرده‌اید. مسائل اجتماعی زنان چقدر برایتان اهمیت دارد؟

 

در همه شعرهایم نگاه زنانه وجود دارد که حاصل آن، شعرهایی دخترانه، خواهرانه، همسرانه، مادرانه است. مسائل مخصوص زنان همواره برایم مهم بوده و اگر صادقانه و هنرمندانه پرداخته شود، بسیار مفید خواهد بود و به مردان کمک می‌کند تا دنیای زنان را بهتر بشناسند.

 

* برای شما در شعر چقدر معنا و چه میزان زبان اهمیت دارد؟

زبان و معنا رابطه تنگاتنگی با هم دارند. برای من هر دو مهم است.

 

*به فکر ضرب‌المثل شدن مصرع‌ها نبودم

 

* اشعار شما بیت محور نبوده و ابیات در خدمت شعر هستند و هر بیت معنای مجزایی نمی‌دهد، این به خاطر این است که معنای خاصی را مد نظر داشتید؟

البته هر بیت شعرم معنای جداگانه‌ای می‌دهد. اما در عین استقلال معنایی، جزیی است از کل شعر که بیت‌ها در کنار هم به وحدت می‌رسند. به فکر صنعت‌سازی بیت یا مصرعم برای ضرب المثل شدن، نبوده‌ام. شعرم را گفته‌ام و شاه بیت‌ها نا خودآگاه ساخته شده‌اند.

 

* برای سوژه‌هایی که با زبان شعر به آنها می‌پردازید چقدر از اتفاقات روزمره الهام می‌گیرید و در این کتاب چقدر بوده است؟

بسیار زیاد از اتفاقات روزمره برای سرایش الهام می‌گیرم. به نظرم شعر مثل برگ درختان در پاییز همه جا به چشم می‌خورد، فقط یک شاعر با حوصله می‌خواهد که جمعشان کند.

 

*شعر زنانه با تَنانه فرق دارد

 

* شعر عفیف نکته‌ای است که در مورد اشعار شما می‌توان عنوان کرد، چقدر به این مسئله توجه داشتید؛ به این معنا که ناخودآگاه بوده یا خودآگاه به آن توجه داشتید تا پاکی و عفاف را با وجود اینکه شخصیت شعر شما زنانه است در شعر لحاظ کنید؟

شعر عفیف گفتن با شعر زنانه گفتن منافاتی ندارد و شعر زنانه با تنانه (به قول یک شاعری) فرق دارد. بنابر این اگر دغدغه سرایش مسائل زنان باشد،با حفظ حریم‌ها (حتی به صورت ناخودآگاه) می‌توان شعر زنانه سرود.

 

* اصولا شعر عفیف گفتن سخت است و شعر مستهجن سرودن دشواری ندارد با این حال شما سراغ شعر پاک رفته‌اید و ساحت شعر را آلوده نکرده‌اید. در این مورد توضیحی می‌دهید.

شعر پاک و در عین حال هنرمندانه گفتن، زحمت می‌خواهد. من تلاشم را کرده‌ام. این مجموعه حاصل ده سال تمرین شاعری‌ام است. هنوز هم راه درازی در پیش دارم. به قول سهراب، شاعران وارث آب و خرد و روشنی‌اند. به نظرم اگر جز این باشد، شاعر به مخاطبش به خاطر وقتی که از او گرفته مدیون است.

 

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شعر عفیف گفتن با شعر زنانه گفتن منافاتی ندارد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.