موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
علی‌محمد مودب در کلاس جهان شعر اردوی آفتابگردان‌ها

همه‌ی تاریخ درون شاعر زنده است

28 فروردین 1396 12:04 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
همه‌ی تاریخ درون شاعر زنده است

شهرستان ادب : اردوی آموزشی شعرجوان انقلاب اسلامی از پنجمین دوره ی آفتابگردان ها از 22 تا 25 فروردین در شهر شیراز برگزار شد . در روز نخست این اردو، شاعران جوان کلاس آموزشی با حضور علی محمد مودب را تجربه کردند. عنوان این کلاس "جهان شاعر" بود.

او در ادامه شاعران جوان حاضر را مخاطب قرار داد و گفت: شاعر، روزهای اولی که شروع به شعر گفتن می کند، کرشمه ای از نازنینی، خم زلف یاری، چشمکی از پشت پنجره ای می بیند و این موضوعات را مقصود خود قرار می دهد و مدتی از عمر شاعری خود را صرف گفتن از این موضوعات می کند. ولی نباید عمر شاعری خود را وقف این موضوعات کند.

 

اولین قدم، شناخت

 

به عقیده مودب شاعر، به عنوان کسی که شعر و ادبیات را دوست دارد، باید جایگاه خود را بازبینی کند و به این سوال برسد که برای چه می نویسیم؟ برخی مسائل دیگری چون برق نگاهی یا جایزه ی جشنواره ای محرک یک شاعر برای شعر نوشتن می شود. اما تا به کی این محرک های زود گذر میتوانند انگیزه ای برای سرایش شعر باشند. شاعر "کهکشن چهره ها" در ادامه اضافه کرد: ما ها آمده ایم تا خودمان بسوزیم و جهانی را روشن کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه شعر و ادبیات می تواد تحول در سبک زندگی شود گفت: شناخت، از جمله مسائل مهمی ست که شاعران جوان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. یک شاعر در طول عمر ادبی خود می تواند بحث های فنی ر شعر، فصاحت، بلاغت، و سخنوری را از اساتید یاد بگیرد ولی مسئله ی مهمی که به عقیده ی مودب، لازم است آفتابگردان ها در این اردو ها به آن برسند، شناخت خود است.

او در ادامه گفت ما با مسائل و دغدغه های مختلفی رو به رو هستیم و نباید در چنگ یک دغدغه بمانیم و این مسئله باید برای خود شاعر روشن گردد که راز اشتهار شعر چیست؟ شنیده شدن و چه نوع دیده شدنی مد نظر ماست؟ بعضی شهرت ها یک دوره زمانی کوتاه را شامل می شوند و برخی شاعران می توانند با نسلها سخن بگویند

راز اشتهار شعر

مدیر موسسه شهرستان ادب اضافه کرد: وقتی با پدیده ای رو به رو میشوید که همه گیر شده، آن مسئله ی مد و رایج را نکوبید و در پی کشف راز آن باشید. راز های این مسائل باید از بعد های فنی و محتوائی مورد بررسی قرار بگیرند. راز این مسئله باید کشف شود که چرا یک شاعری، با وجود خیل شاعران هم عصرش، بیشتر دیده شده و بیشتر خوانده میشود. شاعر مسئول ادراک است، ادارکی همه جانبه، او لایه ها را می بیند و وجودش درگیر میشود و شعور شاعر درگیر مسائل می شود.

شاعر " مرده های حرفه ای" گفت: اگر به تاریخ ادبیات فارسی نگاهی بیاندازیم خواهیم دید، شاعرانی که به قرآن، مفسران اصلی آن یعنی اهل بیت و مسائلی که ذیل این کتاب آسمانی تعریف میشوند، توجه کرده اند یا با آنها پیوند داشته اند، این شاعران ماندگارتر بوده اند.

 

شاعر عابر نیست

مودب در ادامه به ذات اصلی شاعر اشاره کرد و گفت: شاعر عابر نیست، بلکه یک شهر و تاریخ زنده است و همه ی تاریخ درون شاعر زنده است و اوست که حافظ مرزهای تمدن و فرهنگ است. حتی اگر به این موضوع در واقعیت هم نگاه کنیم، خواهیم دید شاعران تاثیرگذار ادبیات معاصر نیز زاده ی مرزهای کشوراند. علامه کدکنی و اخوان ثالث از خراسان، قیصر امین پور دزفول و نیما یوشیج از شمال کشور.

علی محمد مودب در ادامه گفت، می خواهیم سخن بگوئیم و می خواهیم آن سخن شنیده شود، ولی همیشه باید حواسمان باشد که ببینده ی اصلی کیست. می فرماید: هو الاول و الاخر

این شاعر معاصر پس از خواندن این دو بیت از سعدی :

امروز غره‌ای به فصاحت که در حدیث

هر نکته را هزار دلایل بیاوری

فردا فصیح باشی در موقف حساب

گر علتی بگویی و عذری بگستری،

افزود: شاعر علاوه بر  بلاغت و فصاحت رایج باید دنبال فصاحت دیگری نیز باشد. او در ادامه به حدیثی از امام سجاد اشاره کرد و گفت: یکی از راه های نزدیک شدن به آن فصاحت جدید، قرآن است که امام سجاد ع می فرمایند: در عالم هیچکس نباشد، و فقط من باشم و قرآن، تنها نیستم.

مدیر موسسه شهرستان ادب در توصیه های آخرش به شاعران جوان، گفت: در صدد این باشیم که گفتگوی خود با خدا را اصلاح کنیم برویم دنبال خودمان باشیم.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • همه‌ی تاریخ درون شاعر زنده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.