موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
خبرگزاری مهر نوشت

در نمایشگاه کتاب چی بخوانیم؟ چی بخریم؟

21 اردیبهشت 1396 13:53 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 1 با 1 رای
در نمایشگاه کتاب چی بخوانیم؟ چی بخریم؟

شهرستان ادب به نقل از مهر: اردیبهشت ماه در عین حال که اوج هنرنمایی های بهار است برای قشری که سالی به ماهی تصمیم می گیرند کتابی ورق بزنند و با این دوست کاغذی معاشرت کنند به واسطه برگزاری نمایشگاه، بهار کتاب هم محسوب می شود. نمایشگاهی که در حال حاضر دو سالی است محل برپایی اش را از مصلی امام خمینی(ره) به شهر آفتاب تغییر داده است و به همین خاطر شاید  تعداد بازدیدکننده های آن کمتر شده باشد اما همچنان هستند افرادی که دست کم سالی یکبار تصمیم بگیرند با عادت کتاب خریدن و کتابخوانی شان تجدید میثاق کنند و در بین کالاهای خریدنی سالانه، کتاب را هم به سبد خریدشان اضافه کنند. به همین بهانه در آخرین روزهای سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب به معرفی کتاب هایی پرداختیم که شاید خواندنشان در سال جاری خالی از لطف نیست.

 

فریبا کلهر/ مردی از آنادانا

فریبا کلهر را دیگر نه به عنوان یک نویسنده در حوزه کودکان که سالهاست او را به عنوان یک رمان نویس در حوزه بزرگسالان هم می شناسیم. او حالا بعد از چهار سال درآخرین رمانش با کتابی تازه در نشر آموت به نمایشگاه آمده است. رمانی با نام«مردی از آنادانا» آنادانا اسم یک زن است که در همدان به او لقب بانوی ترشی ها را دادند. رمان جدید کلهر روایتگر ماجرای مردی است که در شهر همدان به عکاسی مشغول است اما مواجهه او با یک مشتری به نام استلا قصه اش را وارد فراز و نشیب می کند. ناگفته نماند که افراد زیادی به خاطر روایت داستان در بستر سالهای پر فراز و فرود سیاست، سیاسی بودن را یکی از تم های اصلی این کتاب می دانند.


حمید رضا صدر/ سیصد و بیست و پنج

در نگاه بیشتر ما حمیدرضا صدر مردی است در قاب برنامه های فوتبالی تلویزیون که در قالب یک مفسر به تحلیل فوتبال از جنبه های مختلف می پردازد؛ اما صدر بعد از کتاب های موفقی مثل«روزی روزگاری فوتبال» و «تو در قاهره خواهی مرد» امسال با یک کتاب تاریخی دیگر با نام«سیصد و بیست و پنج» در نشر چشمه به نمایشگاه کتاب آمده است کتابی که روایتگر شخصیت تاریخی و مرموز«حسنعلی منصور» است. وزیر دوران پهلوی اول که بعدها هم به دست اعضای گروه فدائیان اسلام ترور شد.


ماه و ماهی/ علیرضا بدیع

ترک ماه و ماهی انقدر در میان مردم دست به دست شد و با صدای حجت اشرف زاده در گوش هایمان خوانده شد که حالا به طور قطع می شود گفت که« تو ماهی و من ماهی این برکه کاشی» خواندن هایمان بعدها  یکی از خاطره انگیزترین ابیات این نسل در آینده خواهد بود. علیرضا بدیع که شاعر این قطعه معروف است امسال با کتاب مجموعه اشعارش و با نام«ماه و ماهی» در سی امین دوره نمایشگاه کتاب حضور دارد. اگر اهل شعر و ترانه هستید بد نیست برای خریدن و ورق زدن این کتاب سری به نشر چشمه بزنید.


 

باغ وحش اساطیر/ احسان رضایی

احسان رضایی هم امسال جزو آن دسته از روزنامه نگارانی است که در نمایشگاه کتاب می توانید اولین اثرش را بخوانید کاری با درونمایه طنز در نشر قاف. این کتاب درونمایه ای طنز دارد که محوریت آن داستان های اسطوره ای ایرانی است. احسان رضایی در این کتاب با حیوانات اساطیر تاریخ خودمان شوخی کرده است درباره شان با زبان طنز  نوشته است از رخش و شبدیز گرفته تا دیو، سیمرغ و هما


کجا بودی الیاس؟/ شهرستان ادب

یکی دیگر از کتاب های نمایشگاه کتاب که خواندن آن خالی از لطف نیست کتاب«کجا بودی الیاس؟»چاپ انتشارات شهرستان ادب است. این اثر مجموعا ۱۲ داستان کوتاه از ۱۲ نویسنده مختلف است که محوریت تمام داستان های آن به ماجرا ۱۷۵ شهید غواص در عملیات کربلای چهار بر می گردد.


بچه های ننه بلقیس/ حمیدرضا ابک

این کتاب حاوی قصه هایی است که درباره جنوب شهر نخوانده اید.  این تقدیم شده است به: بامعرفت‌ترین بچه‌های ننه‌بلقیس که تا همیشه خون‌شان در رگ‌های این سرزمین جاری است: شهید سیدجعفر غضنفری و شهید حسن خدابنده‌لو. این اثر مجموعه یادداشت های حمیدرضا ابک است درباره گذشته ها و نحوه زندگی با همراهانش در آن دوره.  او در بخشی از معرفی کتابش این طور نوشته است:« این کتاب، گوشه‌ای از نوشته‌های من است درباره ما. ما تخم‌جن‌هایی که دل‌مان برای تاریخ‌مان تنگ شده. ما ولدچموش‌هایی که روزگار رام‌مان کرد و تبدیل‌مان کرد به یکی مثل بقیه‌ آدم‌های این شهر که کت و شلوار می‌پوشند و ماشین اتومات سوار می‌شوند و گوشی هوشمند دارند. ما دیوانگانی که خاطرات زندگی‌مان برای شما امروزی‌ها، اگر دروغ نپنداریدش، به قصه شبیه است. ما دل‌شکستگانی که مرثیه‌خوان آوازهای دخترک ماشین دودی سواریم. ما بچه‌های ننه‌بلقیس.» کتاب «بوطیقای جهالت» هم کتاب دیگر این نویسنده است درباره گرفتاری‌هایی که آدمی با خودش، دیگری و جهان دارد. این کتاب هم گزیده‌ای از آن یادداشت‌هاست اما با اندکی تغییر که اکنون در این مجموعه کنار هم قرار گرفته است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • در نمایشگاه کتاب چی بخوانیم؟ چی بخریم؟
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.