موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به انتخاب زنده‌یاد «فیروز زنونی جلالی» و توسط شهرستان ادب

مجموعه داستان «عطر عربی» با موضوع مدافعان حرم منتشر شد

03 خرداد 1396 12:42 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
مجموعه داستان «عطر عربی» با موضوع مدافعان حرم منتشر شد

شهرستان ادب: مجموعه داستان «عطر عربی»، که به زندگی و زمانه رزمندگان مدافع حرم می‌پردازد در انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. این مجموعه، چهارمین مجموعه «قصه زمانه» شهرستان ادب و شامل چهارده داستان کوتاه به انتخاب فیروز زنوزی جلالی است که در 228 صفحه منتشر شده و به بازار کتاب می‎آید.

نویسندگان این داستان‌های خواندنی در عطر عربی، به زندگی مدافعان حرم در میدان جنگ و بیرون از میدان می‌پردازند. چگونگی حضور در میدان جنگ؛ مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیرامون این دفاع مقدس؛ تاثیرات حضور در جنگ بر زندگی خانواده‌های رزمندگان مدافع حرم؛ مسائل محور مقاومت و به طور کلی زندگی و زمانه مدافعان حرم درون‌مایه اصلی این داستان‌هاست.

گفتنی‎ست داستان‌های «عطر عربی» را نویسندگان خوش‎فکر و توانمند مرتبط با موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب نوشته‌اند. از میان پنجاه داستان کوتاه بررسی‎شده برای انتشار در عطر عربی، زنده‎یاد استاد فیروز زنوزی جلالی 14 داستان را برای این کتاب برگزیده‎اند. نویسندگان این داستان‎های برگزیده عبارت‎اند از آقایان و خانم‎ها: حامد جلالی، پرستو علی‌عسگرنجاد، شروین وکیلی، امیرحسین روح‎نیا، زهره عارفی، نرگس روزبهانی، زهرا ثابتی، مهدی نورمحمدزاده، اعظم عظیمی، ابراهیم اکبری دیزگاه، مهدی کفاش، علی‌اصغر عزتی‌پاک، محمدقائم خانی و سیدحسین موسوی‌نیا.




(آخرین دست خط‎های مرحوم زنوزی جلالی بر داستان‎کوتاه‎های مجموعه عطر عربی)

«عطر عربی» آخرین یادگار فیروز زنوزی جلالی، نویسنده نامدار تازه گذشته برای ادبیات داستانی ایران است. این مجموعه را این نویسنده برجسته، دو ماه پیش از فوت، در مقام دبیر مجموعه بازخوانی و تأیید کرد و برای چاپ به شهرستان ادب سپرد. «عطر عربی»، آخرین فعالیت جدی او در عرصه داستان قلمداد می‌شود. زنوزی جلالی که در سال‌های پایانی عمر خویش با بیماری سختی دست و پنجه نرم می‌کرد پیش از آن‌که توان خود را از دست بدهد این داستان‌ها را با دشواری خوانده بود. زنوزی گفته بود: «این قصه‌ها را با مشقت فراوان خواندم چون دیگر توانی نداشتم، اما چون کارها درباره مدافعان حرم بود بر خود فرض می‌دانستم که آن‌ها را تصحیح کنم و زودتر به دست ناشر برسانم.» او به عهد خود وفا کرد و دو ماه پیش از فوت، کتاب را به شهرستان ادب سپرد. گفتنی‎ست فیروز زنوزی جلالی، متولد 1329، درگذشته 5 اردیبهشت 1396، بابت نگارش قاعده بازی توانست جایزه معتبر جلال را به دست آورد.

خاطرنشان می‎شود  سه مجموعه داستان کوتاه دیگر شهرستان ادب با عنوان «قصه زمانه» که پیش از این منتشر شده بود -به ترتیب زمانی انتشار- عبارت‎اند از: «می‎خواهد چشمانش باز باشد»، «پاییز آمریکایی» و «کجا بودی الیاس؟». از این میان، کجا بودی الیاس، واپسین مجموعه داستان قصه زمانه شهرستان ادب به موضوع شهیدان مظلوم غواص اختصاص داشت. این کتاب با انتخاب و دبیری استاد مجید قیصری منتشر و با استقبال مردم و منتقدان مواجه شده بود.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مجموعه داستان «عطر عربی» با موضوع مدافعان حرم منتشر شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.