موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دیروز در خبرگزاری فارس

پاسداشت عبدالحمید انصاری‌نسب برگزار شد

21 تیر 1396 18:11 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
پاسداشت عبدالحمید انصاری‌نسب برگزار شد

شهرستان ادب: نود و سومین عصرانه ادبی فارس پاسداشت عبدالحمید انصاری‌نسب عصر روز گذشته در این خبرگزاری با حضور چهره‌های فرهنگی برگزار شد.

*فضای شعر سپید با شعر انقلاب رفاقت دارد

علیرضا قزوه در این مراسم با اشاره به اشعار انصاری‌نسب گفت: با او و شعرهایش انس دارم؛ چراکه فضای اشعارش برایم درونی شده و می‌توانم نخوانده درموردشان حرف بزنم، چون به‌شدت آثار او را خوانده‌ام.

وی افزود: فضای شعر سپید این روزها با شعر انقلاب رفاقت دارد، در حالی‌که برخی می‌خواستند به‌واسطه شعر سپید در برابر شعر انقلاب، جبهه درست کنند. در روزگار کنونی کم هستند کسانی که حاضر باشند شهادتین را در شعرشان بگویند و حتی نام خدا را در ابتدای کتابشان بگذارند.

*انصاری‌نسب چیزی از سلمان هراتی کم ندارد

قزوه گفت: شعر انصاری‌نسب، شعر به‌شدت بومی است و قابلیت ترجمه دارد، زیرا مؤلفه‌های بومی در آن حاضر است.

این شاعر ادبیات انقلاب گفت: توان جوانان شعر انقلاب در شعر سپید بسیار بالاست و این نسلی است که نوآمدگان شعر امروز هستند. عبدالحمید انصاری‌نسب چیزی از سلمان هراتی کم ندارد و شعر او روی شانه دیگران بنا نشده و مانند خیلی از ستون‌های امروز، بی‌ریشه نیست.

*انصاری‌نسب نماینده واقعی مردمش است

علی‌محمد مؤدب در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به نجابت و صدق شخصیتی عبدالحمید انصاری‌نسب گفت: زمانه ما، زمانه رسانه، روایت و رویاست و اگر از چیزی رویا نداشته باشیم، بی‌شک نابود خواهد شد و همین سبب شده که روز‌به‌روز بخش‌های مهمی از کشور حذف می‌شود، چون رسانه پیوسته تهران را روایت می‌کند و تمام رویاها در تهران خلاصه می‌شود و همین موجب شده هویت بسیاری از مناطق از دست برود.

مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب گفت: انصاری‌نسب یکی از مأموریت‌هایی که برای خودش متصور است، ساختن تصویر از مردم و شهر خودش است و کسی که اشعار او را بخواند، نسبت به بندرعباس رویا پیدا می‌کند. عبدالحمید نماینده واقعی مردمش است و رویاها و روایت‌های آنها را بازگو می‌کند.

این شاعر در ادامه گفت:‌ ادبیات و مخصوصا شعر ما در روایت و رویا فقیر نیست، مخصوصاً شعر نوگرای انقلاب در روایت مردم دستش خالی نبوده و نیست. شعر انصاری‌نسب ده سال پیشتر در باره مسائل و بحران‌های امروز مانند بانکداری ربوی هشدار می‌دهد و جلوتر از اتفاقات بوده، این درحالی است که هنوز این مسائل از کانون توجهات نشده بود.

او در پایان گفت: ما از ثروت‌های فرهنگی خود مانند شعر غافلیم، زیرا متاسفانه شعر هنر ارزانی است و برای آن جز جان شاعر هزینه نشده و مانند برخی رشته‌های هنری برای آن بودجه‌های میلیاردی صرف نشده است و ما این سرمایه‌ها را از یاد برده‌ایم، شعر مهمترین ثروت ایرانیان در بین هنرها است، انسان ایرانی با شعر خود و جهان خود را می‌شناسد و طبعا با جدی نگرفتن شعر، بسیار آسیب خواهیم دید.

*انصاری‌نسب از شعرش کاسبی نمی‌کند

همایون امیرزاده در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به شرکت‌کنندگان در این مراسم به مزاح گفت که از چپ و راست و میانه در این مراسم شرکت کرده‌اند، توضیح داد: در میان مردم منطقه هرمزگان،‌ ادبیات شفاهی پیرامون آداب و رسوم شکل گرفته که بحث قدمگاه‌ها و زیارت‌گاه‌ها بخش عمده آن ادبیات را شکل داده است و از این‌رو کتاب «تا سید سلیمان» تبلور این مسئله است.

وی افزود: پیوند معنادار انصاری‌نسب با جنگ و ارزش‌های دفاع مقدس در آثار او به چشم می‌آید و پیش از اینکه او را یک شاعر بشناسیم او را یک فرد دغدغه‌مند در عرصه دفاع مقدس می‌دانیم.

مشاور معاون وزیر ارشاد در این مراسم گفت: او از شعرش کاسبی نمی‌کند و به دنبال نان خوردن از شعرش نیست، حتی اهل نان خوردن به نرخ روز نیست و هر وقت لازم باشد، حرفش را از طریق شعرش می‌گوید. منتهای عشق در دو اثری که از انصاری‌نسب دیده‌ام، به نظرم دفاع مقدس است و در اشعار او دلشوره‌ای دیده نمی‌شود، مگر دلشوره زیرپا گذاشتن ارزش‌ها.

عطایی از دوستان انصاری‌نسب در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: برای ما هرمزگانی‌ها مایه افتخار است که یکی از جوانان ما توانسته در مسیر ارزش‌های ملی در حوزه ادبیات گام‌های قابل توجهی بردارد، به خصوص اینکه از نظر امکانات در منطقه خاصی هستیم که امکانات به میزان لازم موجود نیست و با این شرایط افرادی مانند انصاری‌نسب رشد کرده‌اند.

نفیسی مشاور استاندار هرمزگان در این مراسم گفت: زمانی که یک جریان در اقلیت قرار می‌گیرد ممکن است سه وضعیت پیش بیاید؛ 1- جریان اقلیت می‌تواند،‌ جریان مسالمت‌جوی خلاق باشد، 2- منزوی و کینه‌جو باشد و 3- این اقلیت درگیر و سلطه‌جو باشد. ادبیات فارسی یک از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد و اقلیت‌ها را تبدیل به فرصت یا تهدید کند و به همین خاطر است که می‌بینیم فرهنگ یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است، اما چه کسی باید راه‌حل را نشان دهد،‌ اینجا افراد هستند که با دانش و تخصص می‌توانند حرف را پیش ببرند.

*بیان دردهای مردم برایم مهم بوده است

عبدالحمید انصاری‌نسب در پایان این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: باور قلبی من است که باید ریشه‌ها و اصالت خود را حفظ کنیم.

وی افزود: از سال‌های دبیرستان شعر را شروع کردم و از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن‌های ادبی وارد شعر شدم. همواره از رفتارهای شاعران متعهد و انقلابی در آثارم تأثیر پذیرفتم و همواره بیان دردها برایم مهم بوده است.

انصاری‌نسب در پایان گفت: شعر باور قلبی من است و اهل شعار دادن و تعارف نیستم و تا جایی که بتوانم برای شعر وقت می‌گذارم.

در پایان این مراسم از عبدالحمید انصاری‌نسب تجلیل به عمل آمد. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پاسداشت عبدالحمید انصاری‌نسب برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.