موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
اولین اردو دوره تکمیلی بانوان آفتابگردان

جلسه ارائه تحقیق ادبی با حضور حسن صنوبری

04 شهریور 1396 18:12 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 7 رای
جلسه ارائه تحقیق ادبی با حضور حسن صنوبری

شهرستان ادب: اولین جلسه ارائه تحقیق در نخستین روز اردوی تکمیلی  بانوان با حضور کارشناسان شعر برگزار شد. در این جلسه هرکدام از شاعران عضو دوره تکمیلی باید پژوهش و بحثی مرتبط با ادبیات را برای جمع شاعران ارائه و تدریس می‎کردند. این ارائه‎ها عموما از سطح علمی بالایی برخوردار بودند و به مطالب مهم و روز ادبیات می‎پرداختند. شعر پست‎مدرن، شعر هایکو، بررسی مولفه جنسیت در ادبیات، تعریف فصاحت و بلاغت در ادبیات و شعر آیینی از جمله موضوعاتی بود که در این ارائه‎ها مطرح و بررسی شدند. حسن صنوبری شاعر و منتقد ادبی با حضور در این جلسه به عنوان مجری و کارشناس، به داوری این ارائهها پرداخت و نکاتی را در حاشیه هر ارائه مطرح کرد.

در این جلسه شاعران داوطلبی که مایل بودند تجربیات و دریافت‌های ادبی خود را با دیگر اعضای دوره در میان بگذارند٬ به ارائه موضوعات تحقیقی خود پرداختند.

اولین ارائه تحقیق را فائزه فرزانه آغاز کرد. موضوع ارائه او پیرامون بلاغت و فصاحت در شعر بود و در کنار آن ویژگی‌هایی که بلاغت و فصاحت کلام را مختل می‌کنند برشمرد.

صنوبری کارشناس و مجری جلسه سیر منطقی بحث و استفاده از منابع دست اول ادبی را از جمله نکات مثبت این ارائه دانست و از تناسب این بحث با موضوع کلی این جلسه تشکر کرد. صنوبری در ادامه به پیشینه موضوع بلاغت و کتاب رتوریک یا ریطوریقای ارسطو اشاره کرد.

شیوا فضلعلی به عنوان نفر دوم، درباره تاثير متغير جنسيت بر ویژگی‌های زبانی شعر شاعران معاصر صحبت کرد و نتایج بررسی خود را بر شعر شاعران معاصری چون فاضل نظری، کبری موسوی قهفرخی، پانته‌آ صفایی و مهدی فرجی بیان نمود.

نقطۀ قوت کار وی تازگی موضوع و جذابیت آن برای انجام کار بیشتر در این زمینه بود. محمدرضا وحیدزاده پیشنهاد داد برای علمی‌تر شدن نتیجه‌گیری این تحقیق نمونه‌های آماری بیشتری در نظر گرفته شوند. صنوبری نیز با یادآوری تفاوت ارزشمندی استقرای ناقص و استقرای تام در منتج بودن گزاره‌های منطقی تاکید کرد اگر جامعه آماری گسترده‌تر شود نتیجه قابل استناد و ارجاع خواهد بود و می‎تواند به عنوان یک کتاب منتشر شود.

بخش دوم این جلسه نیز در شامگاه اولین روز اردو تکمیلی بانوان برگزار شد.

در این بخش منصوره محبی؛ دانشجوی رشته آموزش زبان ژاپنی، به عنوان نخستین فرد به شرح موضوع شعر هایکو پرداخت و با آوردن نمونه‌هایی از هایکوی ژاپنی و هایکوی ایرانی، ضمن برشمردن ویژگی‌های هایکوی اصیل از برخی نمونه‌های تقلیدی آن در ایران نام برد  و میزان موفقیت یا عدم موفقیتشان را بررسی کرد.

از این ارائه به دلیل تسلط منصوره محبی بر موضوع، و جذابیت بالای مباحث طرح شده استقبال بسیاری شد. صنوبری نحوه ارائه هوشمندانه و معلمانه محبی را ستود و گفت متن ارائه او می‌تواند به عنوان یک یادداشت و مقاله خواندنی منتشر شود. او در بخش دیگری از سخنانش به پیشنهادهای اخوان ثالث در کتاب دوزخ اما سرد اشاره کرد وعنوان کرد  قالب شعر خسروانی از زمان ساسانی و پیش از ترجمه شدن شعر هایکو در ایران وجود داشته است. او همچنین از تداوم انواع شعر سه‌لتی به ویژه شعر سه خشتی در فرهنگ کرمانج‎های شمال خراسان سخن گفت.

 

زهرا امیری شاعر دیگری بود که موضوع تحقیق خود را ارائه داد و پس از برشمردن ویژگی‌های شعر مدرن و پسامدرن، از برخی جریان‌های افراطی شعر معاصر که با نام «پست مدرن» شناخته می‌شوند یاد کرد. در طی این بحث امیری و نیز اکثر شاعران حاضر در جلسه نسبت به بی‎معنایی و عدم موفقیت بسیاری از جریان‎های شعری اینچنینی انتقاد کردند..

در پایان این مبحث حسن صنوبری با اشاره به بیان موفق این موضوع و جذابیت ارائه زهرا امیری، از برخی تصورات غلط که درباره شعر مدرن رایج است یاد نمود و افزود: «شعر پست مدرن قیام مجددی علیه سنت نیست. بلکه درواقع قیامی است علیه ارزش‎های رایج و اصلی جریان مدرن.» صنوبری در بخش دیگری از سخنانش بخش عمده‎ای از نام‎گذاری‎های جریان‎های شعری روشنفکری را فاقد اصالت علمی و زیبایی‎شناختی دانست و تاکید کرد وقتی گروهی نتوانند با ملاک‎های هنری و اصول زیبایی موفقیتی کسب کنند سعی می‎کنند تنها با ایجاد تفاوت‎ها و نام‎گذاری‎های جدید و بی‎پشتوانه خود را طرح کنند.

خانم رحیمه مهربان نفر آخری بود که پیرامون شعر آیینی و مولفه‌های آن صحبت کرد و به تاریخچه جامع و آسیب‌شناسی مفصل شعر آیینی پرداخت و از بایسته‌های شعر آیینی امروز سخن گفت.

این شاعر جوان ضمن آنکه با نگاهی آسیب‌شناسانه از سروده‌های آیینی امروز سخن گفت، بر اهمیت مطالعه و تحقیق به هنگام سرایش شعر آیینی تاکید کرد.

صنوبری در پایان ارائه خانم مهربان علمیت و جامعیت کامل مباحث این شاعر جوان را تحسین کرد و تاکید کرد دشواری کار اینجاست که شاعر هنگام سرایش با موضوعات دینی که بیشتر سلوکی درونی و معنوی است به سختی می‎تواند به همه این امور توجه کند و این مسائل علمی باید در پس ذهن او باشد.

 

جلسه ارائه بانوان تکمیلی پس از مختصری بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مطرح شده در واپسین ساعات ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ به پایان رسید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • جلسه ارائه تحقیق ادبی با حضور حسن صنوبری
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.