موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دومین اردو ششمین دوره بانوان آقایان

گزارش روز پایانی اردو آفتابگردان ها

03 مهر 1396 16:23 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
گزارش روز پایانی اردو آفتابگردان ها

شهرستان ادب: چهارمین روز اردوی ششمین دوره آفتابگردان های موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب همراه با دو کلاس «مختصات خلاقیت» با حضور علی محمد مودب و « بررسی غزلیات سعدی» با حضور ظهیر توکلی و برگزاری اختتامیه بود.

در اولین کلاس «علی محمد مودب» با اشاره به اینکه تماشاهای شعر امروز متاسفانه تماشای خلاقانه ای نیست اظهار داشت: یکی از نگرانی های ما عدم ارتباط قابل قبول شاعران انقلابی و آیینی با خلاقیت های ادبیات غرب است. در حقیقت حرف زدن درخصوص حوادث امروز صبر و تحمل می خواهد و خیلی از شاعران جوان حوصله زحمت کشیدن برای رسیدن به شعر خلاقانه ندارند.

این شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه شعر مذهبی ریشه در سنت دارد، گفت: به همین خاطر شاعران مذهبی گرایش به قدیم دارند و از امروزی حرف زدن پرهیز می کنند. از سوی دیگر شعر سنت گرای مذهبی مخاطب پسند است و احتمالا دلیل اقبال نکردن شاعران به پدیده های امروز ریشه در همین رضایت مردمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به ادبیات خلاقانه شجاعت و صدق می خواهد. از طرف دیگر آدم خلاق در جایی سیر می کند که از حرکت و زندگی واقعی پر است. درحالیکه دنیای شاعران غیرخلاق مانند موزه است و در آنبرای تعالی و رشد جایی نیست.

مودب گفت: یکی از نگرانی های من در خصوص خلاقیت شاعران جوان است. هرچند همه می نویسیم و فراوان هم می نویسیم ولی هنوز رگه هایی از خلاقیت در آثار ما کم است. تاریخ ادبیات ما با همه شاهکارها و بزرگانش از رودکی و فردوسی تا حافظ وسعدی و صائب برای ما جایی برای ماندن نیستند بلکه ایستگاه های بین راهی اند. ما شاعران نبایستی در این ایستگاه ها توقف کنیم.

شاعر کتاب «سفر بمباران» خاطرنشان کرد: اینکه کلام بعضی از شاعران خلاقانه و منحصر به فرد می شود ریشه در همین توقف ها دارد در حالیکه اکثر شاعران راه گذشته ها را طی می کنند. از طرف دیگر باید به این پرسش پاسخ داد که موقعیت خلاقیت برای شاعر کجاست و اینکه چرا همه ما مثل مرتضی امیری اسفندقه نمی توانیم شعر بگوییم.

وی تصریح کرد: به قول امیری «شاعری چیزی به غیر درک درست از جهان نمی خواهد». از طرف دیگر لزوم خلاقیت تنها توجه و تماشا است. اما اینکه چرا ما نمی توانیم درست ببینیم سوال دیگری است که باید به آن پاسخ داد.

مودب خاطرنشان کرد: هیچ حرف تازه ای برای شاعر به جز خودش نیست و باید آن را کشف کرد. اینکه چرا شاعران بزرگ می توانند راحت شعر خوب بگویند و خیلی از ما نمی توانیم، ریشه در این دارد که آنها جرات بیرون آمدن از سنت ها را دارند و ما نداریم. از سوی دیگر یکی از موانع رسیدن به خلاقیت ترس است.

شاعر کتاب کهکشان چهره ها بیان کرد: در جهان حرف تازه فراوان است ولی ما جرات گفتن آن را نداریم. کشف برای کسی پیش می آید که در موقعیت کشف قرار گرفته است و تا زمانی که در این موقعیت ها قرار نگرفته باشیم نمی توانیم حرف تازه ای بزنیم.

وی عنوان کرد: آدم های خلاق انسان های عجیب و غریبی نبودند بلکه فقط توجه می کردند. نیازی نیست حتی حافظه خوبی داشت بلکه باید تخیل را پرورش بدهیم. هرچقدر تخیل بیش تری داشته باشیم در ادراک عالم با دیگر انسان تمایز خواهیم داشت.

مودب تصریح کرد: همه شاعران خوب تمام حرف هایشان برای خودشان نیست. بلکه بسیاری از حرف های تازه ای که می گویند را از دهان مردم شنیده و آن را به شعر تبدیل کرده اند. لازمه این کار توجه و مراقبه و رصد انسان های پیرامون خود است.

این شاعر و منتقد ادبی خاطرنشان کرد: انسان های خلاق در مطالعه خود نیز جدی تر و دقیق تر از دیگر انسان ها هستند و حاصل آن مطالعات دقیق و جدی در هنگام جوشش طبع خود را نشان می دهند.

وی ادامه داد: براساس قرآن اگر کسی گذشته و آینده خود را نبیند دچار بلای الهی است. در این صورت است که نه می توان دید و نه می توان نوشت. بسیاری از شاعران و نویسندگان گرفتار همین بلا هستند.

مودب گفت: اینکه چه باید بگوییم برای بسیاری از شاعران این دغدغه وجود دارد در حالیکه باید دغدغه این باشد که چه چیزی نگوییم چرا که موضوع در این دنیا برای سرودن زیاد است. شاعرها در دنیا مانند خبرنگار هستند یعنی از خودشان خبری تولید نمی کنند بلکه خبرهای موجود در هستی را منتشر می کنند.

شاعر کتاب سفر بمباران با اشاره به لزوم خودشناسی بیان کرد: وقتی خود را شناختیم جهان را می شناسیم، به اهمیت وجود خودمان در نقشه زندگی پی می بریم. از سوی دیگر باید به رابطه خود به خدا باید دقت ویژه کنیم و اینکه همواره زیر ذره بین توجه الهی هستیم.

وی در رابطه با فعالیت در فضاهای مجازی اظهار داشت: یکی از آسیب های نسل جوان علاقه فراوان به ارائه خود به هر روش ممکن است هرچند با این فعالیت ها مخالف نیستیم اما نباید تبدیل به دغدغه و هدف اصلی ما شود.

در کلاس دوم هم ظهیر توکلی از شاعران و منتقدان عرصه ادبیات به نقد و بررسی ساختاری و زبانی چند غزل سعدی پرداخت که مورد استقبال شاعران جوان قرار گرفت.

در پایان نیز مراسم اختتامیه با حضور میلاد عرفان پور مسئول دفتر شعر موسسه شهرستان ادب برگزار شد و به این ترتیب دفتر اردوی چهار روزه آفتابگردان های دوره ششم در استان البرز بسته شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گزارش روز پایانی اردو آفتابگردان ها
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.