موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«خانه موزه سیمین و جلال» پاتوق فرهنگی می شود

03 آبان 1396 13:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
«خانه موزه سیمین و جلال» پاتوق فرهنگی می شود

شهرستان ادب به نقل از ایرنا :  به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجتبی عبدالهی به همراه علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و مدیران مجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن بازدید از منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور اظهار کرد: مرمت و بازسازی این خانه با حفظ هویت فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام شده است.
وی گفت: خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد با زیربنای حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در خیابان دزاشیب، بن بست ارض قرار دارد که به زودی تبدیل به خانه موزه خواهد شد.
به گفته عبدالهی، در راستای توسعه فضای فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران و با هدف باز زنده سازی خانه های مشاهیر و بزرگان و پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت 420 متر مربع به تملک شهرداری تهران درآمده و به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی مرمت و بازسازی شد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با تاکید بر ضرورت حفاظت، مرمت و احیای بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافت های فرهنگی و تاریخی افزود: در مرمت و بازسازی پروژه خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور همواره مبانی نظری مرمت ابنیه تاریخی به صورت علمی مدنظر قرار گرفته است.
وی، هدف اصلی در مرمت خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور را مقاوم سازی و اصلاح موارد پر مخاطره، تاکید بر مداخله حداقلی برای حفظ اصالت بنا عنوان کرد و گفت: هر چند این مجموعه از کاربری شخصی تبدیل به مجموعه ای با کاربری عمومی (موزه) شده اما تمامی عملیات استحکام بخشی و مقاوم سازی ضمن حفظ اصول مرمت و احیا، براساس مداخله حداقلی صورت گرفته است.
عبدالهی، محوطه سازی، کف سازی و نازک کاری، ایمن سازی و تعبیه مسیر دسترسی آب انبار قدیمی که در جریان مرمت و بازسازی پدیدار شده و نورپردازی مجموعه را از جمله اقدامات صورت گرفته در این بنا برشمرد و افزود: مجموعه های الحاقی همچون فضاهای خدماتی و رفاهی نیز با توجه به مبانی نظری همجواری در یک بنای تاریخی، صورت گرفته است. 
معاون شهردار تهران با بیان اینکه مرمت اشیای خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد نیز انجام شده، اظهار کرد: سبک و شیوه قدیم در طراحی و چینش اشیای متعلق به این خانه به مانند گذشته به نمایش درمی آید تا بازدیدکنندگان در عین بازدید با حس و حال این مجموعه بیشتر انس بگیرند.
وی، احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان، پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، ترویج ارزش ها و اندیشه های نخبگان هنر و ادبیات، کمک به فهم دقیق آثار هنری در ارتباط با زمینه ایجاد آن، ترویج تفرج هدفمند و هدایت شده، توسعه فضاهای فرهنگی به مثابه منشأ اثرگذاری در جامعه، زنده نگه داشتن وجوه تاریخی زندگی هنرمندان در خدمت تاریخ هنر، ارتقای سطح عمومی فرهنگ، ایجاد نشانه های شهری با اتکا به باورها و ارزش های جامعه و ایجاد کانون های اجتماعی برای اقشار هنرمند را از جمله اهداف پروژه مرمت خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور عنوان کرد.
براساس این گزارش، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در منطقه یک شهرداری تهران، خیابان دزاشیب، کوچه رهبری، بن بست ارض قرار دارد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «خانه موزه سیمین و جلال» پاتوق فرهنگی می شود
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.