موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

بزرگداشت علامه اقبال لاهوری در پاکستان

28 آبان 1396 17:53 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
بزرگداشت علامه اقبال لاهوری در پاکستان

شهرستان ادب به نقل از ایرنا: به گزارش پنجشنبه شب ایرنا ، علامه اقبال لاهوری نخستین فردی بود که ایده ایجاد یک کشور مستقل را برای مسلمانان شبه قاره هند مطرح و در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد.
مردم پاکستان، علامه اقبال را شاعر ملی کشورشان می دانند.
این شاعر نامدار در سال 1256 شمسی (1877 میلادی) در شهر سیالکوت پاکستان دیده به جهان گشود و اردیبهشت 1317 (21 آوریل 1938 میلادی) در 61 سالگی دیده از جهان فرو بست.
آرامگاه این شاعر نامی در شهر لاهور پاکستان همه روزه محل اجتماع فرهنگ دوستان، اهالی علم و فرهنگ و همچنین مردم کشورهای مختلف جهان به ویژه پاکستان است.
مردم پاکستان همه ساله روز نهم نوامبر - 18 آبان ماه - را به عنوان زادروز علامه اقبال لاهوری جشن گرفته و به این شاعر و فیلسوف بزرگ که توانست با اشعار و ایده هایش، فضایی انقلابی برای ایجاد یک کشور مستقل در بین مردم کشورش ایجاد کند، ادای احترام می کنند.
اقبال لاهوری معروف به 'علامه اقبال'، شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبان های فارسی و اردو سروده است.
بیشتر آثار علامه اقبال لاهوری، این شخصیت بزرگ تاریخ پاکستان، به زبان فارسی سروده شده و فقط سه منظومه از اشعار او به زبان اردو است. 
'زبور عجم'، 'جاوید نامه'، 'اسرار خودی'، 'اسرار و رموز' و 'ارمغان حجاز' و از جمله آثار برجسته علامه اقبال است که به زبان فارسی سروده شده است.
در مراسم بزرگداشت علامه اقبال لاهوری در پیشاور، اقبال شناسان معروف نظیر دکتر محمد سلیم رئیس پیشین بخش فلسفه دانشگاه پیشاور، فقیرا خان فقری رئیس پیشین موسسه ادبیات فارسی و اردو دانشگاه پیشاور، خانم دکتر فرحانه قاضی استاد دانشگاه پیشاور، دکتر انتل ضیاء استاد دانشگاه بانوان درباره زندگی ، فلسفه و تعلیمات علامه سخنرانی کردند.
سخنرانان در این مراسم با قرائت شعر اقبال لاهوری یادآور شدند که اقبال شاعری است که روح تازه ای به ملت مسلمان دمیده و امروز بیش از پیش نیاز است که جامعه به پند و اندرز علامه اقبال گوش دهد و عمل کند.
عباس فاموری رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور نیز در این مراسم گفت: فکر و شخصیت علامه اقبال جنبه های متعدد دارد.
وی فیلسوف،عارف، شاعر ، سیاستمدار ، حقوقدان، اقتصاددان ، صاحب نظر در تعلیم وتربیت بود ولی از همه بالا تر اینکه اقبال یک مسلمان واقعی بود و هیچ وصفی بارزتر و اصیل تر از اسلامیت او نیست. 
رئیس پیشین بخش فلسفه دانشگاه پیشاور نیز در این مراسم گفت:اقبال همه شایستگی ها و مزایای فکری و معنوی خودرا به خدمت اسلام در آورد و اصالت و اهمیت را به اسلام داده و به اسلام عشق ورزید و همین خصیصه او را اقبالِ جاوید ساخته است.
محمد سلیم ادامه داد:شعر و شاعری نیز برای اقبال وسیله ای برای فرستادن پیام های خود به منظور نزدیک ساختن ملت های مسلمان بود.
فقیرا خان فقری رئیس پیشین موسسه ادبیات فارسی و اردو دانشگاه پیشاور نیز گفت:گرچه زادگاه علامه اقبال خاک پاکستان است ولی نزد ایرانیان مقام بس والایی دارد و ناگفته نماند که علامه نیز محبت و ارزش فوق العاده ای برای ایران و مردم این کشور قائل بود چنانچه گفته است که اگر تهران مرکز جهان اسلام قرار گیرد، سرنوشت جهان کاملا تغییر خواهد شد. 
شبد**آساق**6125**1010


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بزرگداشت علامه اقبال لاهوری در پاکستان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.