موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
آیت‌الله جوادی آملی مطرح کرد

عقلانیت نخستین سرمایه شکل‌گیری هنر دینی است

07 آبان 1392 19:35 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 1 رای
عقلانیت نخستین سرمایه شکل‌گیری هنر دینی است
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی امروز در جمع مسئولان فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جمال و جلال الهی اصل هنر است که در نظام هستی مشاهده می‌شود اظهار کرد: حوزه علمیه باید این بعد هنر را برجسته ساخته و برای اقشار مختلف جامعه تبیین کند.

وی افزود: امروز هنر نازل در کشور جریان یافته؛ نگاهی به شعر حافظ و مقایسه آن با اشعار منوچهری نشان می‌دهد که دومی از گل و بلبل سخن گفته و اصل و حقیقت هنرش همین است ولی در شعر حافظ این معانی جنبه تشبیهی دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه شعر حافظ دارای معانی بلندی است و انسان را از خاک به افلاک می‌برد گفت: امروز هنر نازلی که در کشور رواج یافته را می‌توان در فیلم‌های سینمایی دید که تنها از ازدواج، درگیری یا کشتار می‌گویند.

وی ادامه داد: اگر انسان واقعا اهل درک و حقیقت باشد با یک غزل حافظ به عمق معنایش پی می‌برد؛ هرگاه آدمی بتواند امور عقلی را محسوس کند آنگاه کاری شایسته انجام داده است.

آیت‌الله جوادی آملی عقلانیت قدرتمند، حس قوی و تخیل را سه عنصر شکل‌دهی به هنر دینی دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه خیال و وهم را حسی کنیم کاری صورت نگرفته بلکه باید تخیل و تعقل قوی را با حسی قدرتمند بیان کرد؛ هنرمند واقعی که گوهر هنر را از عالم بالا گرفته در حقیقت این قدرت را دارد.

این مفسر قرآن به تاریخچه هنر اشاره کرد و گفت: در طول دوران‌های مختلف هنر مورد پذیرش بوده اما باید حقیقت آن است که هنر معقول و دارای تعلقات بینشی همیشه جنبه مثبت داشته و این امر از هر کسی ساخته نیست.

وی با تاکید بر بهره‌برداری از قدرت ضبط‌ الصدور و ضبط المعانی توسط یک هنرمند واقعی بیان داشت: این عوامل سبب ماندگاری هنر در طول تاریخ می‌شوند.

آیت‌الله جوادی آملی عقلانیت را نخستین سرمایه شکل‌گیری هنر دینی دانست و تصریح کرد: هرگاه بخواهیم به عنوان مثال فیلمی در ارتباط با حضرت علی(ع) بسازیم باید به نهج‌البلاغه مراجعه کنیم و آنچه هست در اینجاست وگرنه فیلمی می‌شود که تنها علی روضه‌ها را نشان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تنها به فکر فقرا بودن هنر نیست گفت: همه کشورها حتی کفار هم این رویه را در پیش می‌گیرند؛ اگر فقط نشان دهیم که حضرت علی(ع) به فقرا کمک می‌کرد کفایت نمی‌کند زیرا آن حضرت در همه ابعاد به جنگ با فقر رفته بود، فقر یعنی گرانی و بیکاری در هیچ خانه‌ای رسوخ نکند بنابراین آنچه هنر محسوب می‌شود فقرزدایی است و این را باید با هنر دینی نشان داد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • عقلانیت نخستین سرمایه شکل‌گیری هنر دینی است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.