موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از آیت‌الله حائری شیرازی

كفر به طاغوت بستر ایمان به پروردگار است

04 آذر 1392 18:38 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.2 با 5 رای
كفر به طاغوت بستر ایمان به پروردگار است
|یادداشتی از آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره‌ی جایگاه استكبارستیزی در منظومه‌ی اندیشه‌ی اسلامی|

مولایمان علی علیه‌السلام در نهچ‌البلاغه ‌فرموده‌اند: «حَتَّى إِذَا رَأَى اللَّهُ سُبْحَانَهُ جِدَّ الصَّبْرِ مِنْهُمْ عَلَى الْأَذَى فِی مَحَبَّتِهِ وَ الِاحْتِمَالَ لِلْمَكْرُوهِ مِنْ خَوْفِهِ جَعَلَ لَهُمْ مِنْ مَضَایقِ الْبَلَاءِ فَرَجاً؛ وقتی خداوند جديت آنان را در صبر بر آزار در راه محبتش، و تحمّل ناراحتى‌ها در مسير بيم و خوفش را از آنان ديد، گشايشى از تنگناهاى بلا براى آنان قرار داد.» (خطبه‌ی ۱۹۲ معروف به قاصعه)

چه آن‌چه بر بنی‌اسرائیل در مصر گذشت، چه آن‌چه بر اهل بیت علیهم‌السلام در كربلا و كوفه و شام گذشت و چه آن‌چه بر مردم ما از نیمه‌ی خرداد ۴۲ تا امروز گذشته است، همه حكایت از همین سنت غیر قابل تغییر و تبدیل الهی دارد. «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْديلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَحْويلاً؛ پس هرگز برای سنت خدا تبدیلی نمی‌یابی، و هرگز برای سنت خدا دگرگونی نخواهی یافت.» (فاطر:۴۳)

بنی‌اسرائیل در مقابل فشارهای فرعون تسلیم بندگی او و فرعونیان نشدند و ظلم و شكنجه‌ی او را بر مردم ضعیف محكوم كردند. اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام با این‌كه قاطبه‌ی علما و مردم آن دوران ولایت یزید را بر خود پذیرفته بودند، اعتنا نكردند و اطاعت از یزید را طغیان در برابر خداوند دانستند و بندگی خداوند را در استقامت در مقابل طاغوت بنی‌امیّه دیدند و بر آن پای‌فشردند. مردم ما هم از نیمه‌ی خرداد ۴۲ تا‌كنون به رسمیت شناختن حاكمیت استكبار جهانی را طغیان در مقابل پروردگار، و استقامت در برابر خواسته‌های استكبار را عبادت و اطاعت الهی دانسته‌اند، و بر انواع تهدیدها و تحریم‌ها با توكل بر خدا و با به‌كارگیری عقل و تدبیر، از حقوق قانونی و حدود عزت و آزادی خود دفاع كرده‌اند.
ما می‌خواهيم با همه‌ى انسان‌ها، با همه‌ى ملت‌ها، روابط دوستانه و محبت‌آميز داشته باشيم؛ ما حتى با ملت آمريكا هم - با اين‌كه دولت آمريكا دولتِ مستكبر... است - هيچ دشمنى نداريم؛ آن‌چه نقطه‌ى مقابل نظام اسلامى است، استكبار است. استكبار يك واژه‌ى قرآنى است... امروز هم نظام استكبارى وجود دارد؛ رأس استكبار هم در دنيا، دولت ايالات متحده‌ى آمريكا است... خصوصيات استكبار را بايد بدانيم... تا بتوانيم خردمندانه رفتار خودمان را در مقابل او تنظيم كنيم. (سخنان رهبر انقلاب ۱۳۹۲/۰۸/۲۹)

* مرگ بر شاه یعنی ...
به بنی‌اسرائیل می‌گفتند بر خدایی فرعون صحّه بگذارید تا فشار را از روی شما برداریم. بنی‌امیّه نیز می‌گفتند یزید بن‌معاویه را ولی‌ّامر بدانید تا بتوانید از حقوق مدنی و شهروندی بهره‌مند باشید. به ما هم می‌گفتند شاه، آمریكا و اسرائیل را به عنوان قیّم خود پذیرفته، شما هم بپذیرید. ما شعار «مرگ بر شاه» را به معنی مرگ بر قیمومیت استكبار و به رسمیت نشناختن اسرائیل می‌دانستیم و اطاعت از امام راحل را لازمه‌ی كلمه‌ی توحید، و كلمه‌ی توحید را اساس توحید كلمه می‌دانستیم. ما از مرحله‌ی كفر به طاغوت در مظهر شاه و ساواك عبور كردیم و از مانع صدام بر سر راه عزت و سلامت و كلمه‌ی توحید گذشتیم. ما هشت سال دفاع مقدس را با الگوپذیری از اهل بیت علیهم‌السلام در كربلا و اسارت و جانبازی ایشان در كوفه و شام پشت سر گذاشتیم. اكنون هم اگر در سازمان ملل این موضع منطقی را داریم كه تحسین دوست و دشمن را برانگیخته، از الگوی سخنان اهل بیت در كوفه و شام و در مجلس عبیدالله و یزید بن معاویه است.

اگر مخالفان ما به بهانه‌ی مسائل هسته‌ای، مذاكره را زمینه‌ای برای پذیرش اسرائیل و آمریكا قرار داده‌اند و بر آن پافشاری می‌كنند، رهبر بزرگوار هم همین را نشانه گرفته‌اند و دقیقاً به هدف می‌زنند؛ دقیقاً نور چشم استكبار را به خواری و خفّت می‌خوانند كه رمی جمرة عمل هرساله‌ی ما در حج است، ما گرد كعبه به عنوان مظهر كلمه توحید می‌گردیم و با كلمه‌ی توحید به توحید كلمه می‌رسیم.

هركس در تشخیص راه خدا و استقامت در آن سبقت بگیرد، در ولایت از او تبعیت می‌كنیم و ما مثل كعبه او را عزیز می‌داریم. متقابلاً هر مجموعه‌ای كه در انكار حقیقت و ستم به مظلومان از دیگران سبقت بگیرد، مثل جمرات تخفیف و تحقیرمان را نثارش می‌كنیم كه آورده‌اند: كفر به طاغوت بستر ایمان به پروردگار است.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • كفر به طاغوت بستر ایمان به پروردگار است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.