موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

محمدعلی سپانلو: اسرائیل معشوقه‌ پرخرج آمریکاست

06 مرداد 1393 01:39 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.75 با 4 رای
محمدعلی سپانلو: اسرائیل معشوقه‌ پرخرج آمریکاست

محمدعلی سپانلو اسرائیل را به معشوقه‌ پرخرج آمریکایی‌ها تشبیه کرد که در مقابل دیپلماسی اخیر ایران کلاهش بر باد رفته است.

این شاعر و مترجم پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به کشتار مردم غزه گفت:‌ موضع من دفاع از مردم فلسطین است، بخصوص فلسطینی که مردمش از فرهیخته‌ترین اقوام عرب هستند.

او بیان این‌که در این موضوع باید جامع‌الاطراف نگاه کنیم و از روی تعصب سخن نگوییم، اظهار کرد: قدرت تبلیغات صهیونیسم بسیار قوی است، آن‌چنان‌که این کشور سال‌هاست به معشوقه پرخرجی برای آمریکا تبدیل شده است و در حال حاضر هم کنگره آمریکا بیش از آن‌که به منافع کشور خود فکر کند، نگران وضعیت اسرائیل است. این همان چیزی است که در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 هم در جریان است.

سپانلو با تأکید بر این‌که نباید با این مسأله غیرمسئولانه برخورد کنیم، اضافه کرد: دلم می‌خواست این حرف را که اسرائیل به معشوقه‌ای پرخرج برای آمریکا تبدیل شده یکی از مسئولان ایران بیان می‌کرد، معشوقه‌ای که سال‌هاست چک‌هایش را باید آمریکا پرداخت کند.

او ادامه داد: پرخرجی این معشوقه برای آمریکا از 40 سال پیش آغاز شد. زمانی که یک بمب اسرائیلی به مدرسه‌ای در مصر اصابت کرد و 40 کودک را کشت. در آن زمان سازمان ملل قطعنامه‌ای در محکومیت خشک و خالی اسرائیل صادر کرد، اما آمریکا آن را وتو کرد.

این مترجم و نویسنده با بیان این‌که حماس نباید در دام اسرائیل بیافتد، اضافه کرد: زمانی که مصر به اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس داد، چون اسرائیلی‌ها می‌دانستند حماس این پیشنهاد را قبول نمی‌کند، آن‌ را پذیرفتند. در همان زمان من در خانه‌ام از لبخندهای سران اسرائیل فهمیدم که اسرائیلی‌ها برای کوبیدن غزه برنامه دارند.

سپانلو با بیان این‌که نرمش قهرمانانه در مواقعی لازم است، اظهار کرد:‌ حماس باید حواسش را جمع کند. اسرائیلی‌ها عمدا مدرسه‌ها را بمباران می‌کنند و ما هم از اسرائیل جز این توقع نداریم، بلکه از افکار و مردم جهان می‌خواهیم به کمک مردم غزه بیایند.

او با اشاره به سیاست‌های رژیم صهیونیستی اضافه کرد:‌ در زمان جنگ عراق علیه ایران رادیو اسرائیل اعلام کرد، عراق بیش از 40 موشک ندارد. آن‌ها با این کار می‌خواستند به جنگ دامن بزنند و همین‌طور هم شد. چون بعدها ما فهمیدیم که عراق بیش از 400 موشک داشته است، الآن هم اسرائیل ژست می‌گیرد که موشک‌های حماس شهرهای آنان را ناامن کرده است، تا از این طریق به جنگ دامن بزند.

این شاعر سپس به مذاکرات اخیر ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: در جریان این گفت‌وگوها دیپلماسی ایران با نرمش قهرمانانه برای اولین‌بار به پیروزی رسید و دیپلماسی اسرائیل را شکست داد؛ چون اسرائیلی‌ها روی موضع‌گیری ایران در دوره احمدی‌نژاد و ادامه این موضع‌گیری‌ها حساب باز کرده‌ بودند؛ اما وقتی ایران پذیرفت که درصد غنی‌سازی را پایین بیاورد و به کارشناسان اجازه بازرسی بدهد، کلاه اسرائیلی‌ها را باد برد و مشخص شد که همه این‌ها بهانه‌گیری اسرائیلی‌هاست.

سپانلو افزود: حالا اسرائیل بهانه می‌آورد که چرا ایران به حزب‌الله کمک می‌کند یا چرا ایران موشک می‌سازد و با این بهانه‌ها به کنگره آمریکا سیخونک می‌زند و فشار می‌آورد؛ درصورتی‌که این‌ها بهانه است، چون کمک کردن به حزب‌الله و ساختن موشک، خارج از گفت‌وگوهای 1+5 است.

او با شاهکار خواندن دیپلماسی ایران در مذاکرات اخیر با 1 + 5، گفت: نباید دیپلماسی را دست کم گرفت و همین دیپلماسی اخیر ما بود که مشخص کرد بمب هسته‌ای بهانه است و آن‌ها قصد کوبیدن و تجزیه کردن ایران را داشتند اما دیپلماسی ایران باعث شده آن‌ها به هم بریزند و ندانند باید چه کار بکنند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی سپانلو شاعری‌ است که در سال 1347 و یک ماه بعد از اولین حمله اسرائیل به فلسطین، شعری در حمایت از فلسطینی‌ها نوشته است.

او در این‌باره می‌گوید: در زمان شاه که هیچ‌یک از روشنفکران حواس‌شان به فلسطین نبود، من این شعر را به‌عنوان پرچمی در دفاع از فلسطین بلند کردم، آن‌هم در زمانی که رژیم شاه تمام و کمال از اسرائیل حمایت می‌کرد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • محمدعلی سپانلو: اسرائیل معشوقه‌ پرخرج آمریکاست
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.