موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

عصر شعر «آفتابگردان ها»در مشهد برای غزه برگزار شد

14 مرداد 1393 00:42 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
عصر شعر «آفتابگردان ها»در مشهد برای غزه برگزار شد

به گزارش قاصدنیوز، عصر شعر آفتابگردانهای مشهد(موسسه شهرستان ادب) متناسب با حال و هوای روز جهانی قدس و حمایت شاعران آفتابگردانی از مردم مظلوم غزه برگزار شد.

محمد کاظم کاظمی جلسه را با یک مثنوی از استاد معلم در باره ی مردم مظلوم فلسطین آغاز کرد:

گریان به آب زخم بشو خنجر مرا

زین کن برادر اسب گران پیکر مرا

وی در ادامه  ضمن محکوم کردن حملات وحشیانه ی رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه به بیان توضیحاتی درباره ی شعر و ادبیات مقاومت و پایداری پرداخت.وی با اشاره به مفهوم شعر مقاومت گفت:در یک نگاه گسترده شعر مقاومت شامل مقاومت شاعر در برابر چیزهایی که برای او ناخوش آیند بوده است می شود نظیر مقاومت در برابر عرب گرایی و بیگانه گرایی و یا در برابر رنگ و ریا که نمونه ی این اشعار در شعر شاعران فارسی زبان دیده می شود.

 

کاظمی با بیان اینکه این نوع نگاه در شعر پایداری گذشته بیشتر جنبه ی ملی گرایی داشته است افزود:در شعر شاعرانی نظیر ناصرخسرو اخوان  این نوع نگاه موجود است و در شعر سنایی بسیار پر رنگ و زیباست و به شاعران توصیه می کنم برای آشنایی بیشتر با این نوع نگاه به شعر سنایی مراجعه کنند.

 

مدیر انجمن شعر آفتابگردانهای مشهد(شهرستان ادب) سپس  به یکی از نمونه های شعر پایداری از سنایی اشاره کرد که نحوه ی بیان آن حتی برای حاکمان جور در زمان ما نیز کاربرد دارد:

ای خداوندان مال الاعتبار الاعتبار

ای خدا خوانان  قال الاعتذار الاعتذار

 کاظمی در ادامه با بیان نگاه دیگر شعر پایداری بعد از انقلاب اسلامی گفت: این نوع نگاه که جنبه ی فراملی پیدا می کند در ادبیات قبل از انقلاب جز در نمونه هایی از شعر اقبال نیست.

 

کاظمی نگاه فرا وطنی و ارتباط شعر شاعران عرب زبان و پارسی به وسیله ی ترجمه های خوب صورت گرفته ی شعر شاعران به عربی و فارسی را از برکات انقلاب اسلامی ایران دانست.وی همچنین سبقه ی فراملی و پیوند با وقایع صدر اسلام را در شعر های دفاع مقدس و انقلاب از نکات مثبت ادبیات پایداری بعد از انقلاب عنوان کرد.

 

سپس کاظمی با اشاره به نمونه های خوب شعر پایداری بعد از انقلاب افزود:در شعر شاعرانی نظیر استاد علی معلم. حمید سبزواری .سلمان هراتی .علیرضا قزوه و... این نوع نگاه به خوبی لمس می شود.همچنین ترجمه های خوب صورت گرفته از شعر شاعرانی نظیر احمد مطر و محمود درویش و...را از کار های خوب  بعد از انقلاب در ادبیات پایداری عنوان کرد.

 

در ادامه شاعران آفتابگردانی به شعر خوانی درباره مصایب و مقاومت مردم مظلوم غزه پرداختند


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • عصر شعر «آفتابگردان ها»در مشهد برای غزه برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.