موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
کتاب دیگری برای پیامبر اسلام

«محمد رسول‎الله در هزارسال شعر فارسی»

18 دی 1393 16:47 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
«محمد رسول‎الله در هزارسال شعر فارسی»

شهرستان ادب: کتاب دیگری که متناسب با هفته وحدت و ایام میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) خدمت شما معرفی می‎کنیم «محمد رسول‎الله در هزارسال شعر فارسی» است.

این کتاب که به همت جعفر ابراهیمی (شاهد) گردآوری شده است دقیقا در همان موضوع کتاب «نعت حضرت رسول اکرم (ص) در شعر فارسی» است و حتی به‎نظر می‎رسد گردآورنده ایدۀ اصلی کتاب را از همان کتاب پیشین گرفته است، هرچند مولف در مقدمه به این تاثیرپذیری اشاره نکرده است. چه اینکه به جز هم‎گونیِ محتوایی و ساختاری این دو کتاب، در بخش منابع کتاب «محمد رسول‎الله در هزارسال شعر فارسی» نام کتابِ «نعت حضرت رسول اکرم (ص) در شعر فارسی» به عنوان آخرین منبع درج شده است. شباهت‎های کوچکتری هم وجود دارد، مثلا کتاب آقای ابراهیمی هم با همان آیه‎ای آغاز شده که کتاب مرحوم آقای دهشیری:

«ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما» (سوره احزاب - آیه ۵۶)

اگر از فضل تقدم کتاب آقای دهشیری بگذریم، دو فضیلت کتاب آقای ابراهیمی یکی این است که در بازار موجود است و دیگری افزایش تنوع شاعران است. گفتنی‎ست «محمد رسول‎الله در هزارسال شعر فارسی» سال ۱۳۸۵ که به سال «پیامبر اعظم» نامگذاری شده بود از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

محمد رسول‎الله در هزارسال شعر فارسی

برای پیامبر اسلام از این شاعران در این کتاب اثر آمده است:

« رودکی، کسایی، فردوسی، ناصر خسرو، فخرالدین اسعد گرگانی، سنایی، جمال الدین عبدالرزاق محمد اصفهانی، نظامی، عطار، خاقانی، عراقی، کمالالدین اسماعیل اصفهانی، مولوی، امیر خسرو دهلوی، اوحدی، خواجوی کرمانی، سعدی، عضد یزدی، حافظ، سلمان ساوجی ، جامی، هلالی، وحشی بافقی، محتشم کاشانی، عرفی شیرازی، فیض کاشانی، صائب تبریزی، مشتاق اصفهانی، صبا، وصال شیرازی، یغمای جندقی سروش اصفهانی، عظیم، قاآنی، صفیعلیشاه، عاشق اصفهانی، ادیب فراهانی، بهار و شهریار »

ابراهیمی نیز چون دهشیری، ضمن معرفی کوتاه هر شاعر، یک یا چند شعر او در نعت پیامبر (ص) را آورده و سپس کلمات و اصطلاحات شعر را توضیح داده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «محمد رسول‎الله در هزارسال شعر فارسی»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.