موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

نشست نقد و بررسی «لحظه‎ها جا می‎مانند» با حضور محمدرضا سرشار و یوسف قوجق

03 بهمن 1393 15:56 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
نشست نقد و بررسی «لحظه‎ها جا می‎مانند» با حضور محمدرضا سرشار و یوسف قوجق

شهرستان ادب: جلسه نقد و بررسی رمان «لحظه‎ها جا می‎مانند» با حضور محمدرضا سرشار  و یوسف قجق نویسنده کتاب در حوزه هنری برگزار شد. گزارش این نشست را به نقل از پایگاه رسمی محمدرضا سرشار می‎خوانید:

 

محمد رضا سرشار (رضا رهگذر) نویسنده ، پژوهشگرو منتقد ادبی ، در جلسه نقد « لحظه ها جا می مانند»، نوشته یوسف قوجق که با حضور نویسنده داستان ، دست اندرکاران نشر شهرستان ادب ، اعضای کارگاه نقد روزهای سه شنبه معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنری (ابوالفضل طاهرخانی، یوسف یزدیان، موسوی، شهین عالی، فاطمه دانشور جلیل، سهیلا ازگلی، پروانه بابک، شیرین حمزه، رقیه مهری، رقیه ذاکری، یوسف صالحی، علیرضا عیوضی، زینب آقاشریعتمداری، ندا خیریان،...) در سی ام دی ماه در سالن کنفرانس معاونت پژوهش حوزه هنری برگزار شد ، با بیان اینکه داستان بلند « لحظه ها جامی مانند » مضمون ارزشمندی دارد ، اظهار داشت: نویسنده ای که در ضبط و ثبت هنری رویدادهای انقلاب اسلامی نقش دارد ، کار ارزشمندی انجام داده است و باید ار او تشکر و قدردانی کرد.
وی افزود : انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فرازهای مهم تاریخی در کشور ماهستند که باید بوسیله داستان ، فیلم ، نمایش و دیگر قالب های روایی به نسل های بعد منتقل شود .

محمد رضا سرشار با برشمردن ویژگی های رمان واینکه از مشروطه به این طرف بیش از ده رمان بیشتر نداریم ، داستان ششصد صفحه ای «لحظه ها جا می مانند» را یک داستان بلند عنوان کرد .

وی با بیان اینکه داستان محورش انسان است نه رویداد و مانند آن، و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می تواند برای داستان بستر اصلی باشد نه مرکزثقل، افزود : ازجمله اشکالات ساختاری این داستان آن است که مرکز ثقل ندارد که حوادث بر حول محور آن شکل بگیرند و به پیش بروند و فقط سلسله حوادثی با رشته نازکی به هم پیوند می خورند و این داستان رابه پیش می برند .
محمد رضاسرشار اظهار داشت: لازم است که در داستانهای جدی (عقیدتی وسیاسی) با مایه طنز و شوخ طبعی فضای داستان را برای خواننده تلطیف کرد .

محمد رضاسرشار، دیدگاه نویسنده در داستان بلند « لجظه ها چا می مانند» رایک دیدگاه مثبت نسبت به انقلاب اسلامی دانست و گفت : نویسنده به خوبی توانسته است رویدادهای انقلاب در گرگان رادر قالب داستانی با نثر روان و جذاب و خوانش خوب به خواننده ارائه دهد .

این پژوهشگر با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر در داستانهای انقلاب اسلامی شخصیت های مطرود جامعه در جریان انقلاب نقش موثری ایفا می کنند و در بستر داستان متحول می شود ،افزود : واقعیت انقلاب اصلا این نبود که این قبیل افراد چنین نقشهای مهم و موثری در آن داشته باشند؛ و در داستانهای انقلاب ، نقش دانشجویان و روشنفکران اسلامی مورد غفلت و کم لطفی واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه مطلبی که در داستان واقعیتگرا مطرح می شود به کل جامعه تعمیم داده می شود ، به شخصیت شاهین سارق که د رداستان در جریان انقلاب متحول می شود اشاره کرد و افزود : من نتوانستم با این شخصیت غیر واقعی همذات پنداری کنم .

در پایان این جلسه یوسف قوجق نویسنده داستان بلند « لحظه ها جا میمانند »، با اظهار گله مندی از بعضی دوستان که در فضای مجازی ، گل به دروازه خودی زده اند ، اظهار داشت ، من در نوشتن این داستان ، مصاحبه ها و تخقیقات میدانی زیادی انجام داده ام و به مهتمرین آنها در مقدمه کتاب نیز اشاره کرده ام .
وی با اشاره به اینکه در نوشتن رمان وداستان که از اطلاعات عمومی استفاده می شود ، نیازی به ذکر منبع در بایان داستان نیست ، تاکید کرد: بعضی از دوستان در فضای مجازی گله مند بودند که چرا منابع تاریخی مورد نظر آنها در نوشتن این داستان را ذکر نکرده ام . در حالی که مجموعه منابع ، مصاحبه ها و تحقیقات میدانی که در این زمینه انچام داده ام ، مطالب بسیار غنی ومعتبری در اختیارم گذاشت ، حال اگر بنا بود ذکر کنم بایستی به همه این منابع اشاره می کردم. در حالی که اصلا در نوشتن داستان و رمان این مسئله مرسوم نیست ، اما در نوشتن مقالات علمی اگر مطلب و تعریف خاصی از منبعی استفاده شود ، ذکر منبع در مقاله لازم و ضروری است .

وی افزود : ذکر چزوه شصت صفحه ای مورد مطالعه که برای داستانم استفاده کرده ام در مقدمه کتاب، به این دلیل بود که بهترین و معتبرترین روزنگاشت انقلاب گرگان را که کاملا شخصی هم بود در اختیار بنده گذاشته بود .

ماخذ: وبلاگ «یک نقد»/ به قلم ابوالفضل طاهرخانی




کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نشست نقد و بررسی «لحظه‎ها جا می‎مانند» با حضور محمدرضا سرشار و یوسف قوجق
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.