موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور نویسندگان و منتقدان صورت گرفت

رونمایی «برج قحطی» در یزد

03 تیر 1394 06:44 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.33 با 3 رای
رونمایی «برج قحطی» در یزد

شهرستان ادب به نقل از حوزۀ هنری استان یزد:  نویسندگان و منتقدان ادبی انتشار رمان «برج قحطی» را رویدادی خجسته در حوزه ادبیات امروز کشور دانستند و اظهار امیدواری کردند خلق این اثر با درون مایه مذهبی و انقلابی، گامی در جهت تحکیم جایگاه ادبیات بومی ایران باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: رمان «برج قحطی» اثر هادی حکیمیان مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری یزد با موضوع انقلاب اسلامی 26 خرداد در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، نویسندگان و هنرمندان در کتابخانه وزیری یزد رونمایی شد در همین زمینه چند تن از نویسندگان و منتقدان ادبی استان دیدگاه های خود را درباره این اثر بیان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفر سالاری؛ نویسنده و منتقد ادبی در خصوص «برج قحطی» گفت: نوشتن رمان در زمانه پر دغدغه امروز عزم آهنین می خواهد.

وی افزود: این که نویسنده ای کمتر از یک سال یا بیشتر، مانند یک معمار که بنای بزرگی را پی می گذارد یک رمان را تدوین کند اراده ای مستحکم می طلبد که این نویسنده جوان به خوبی از عهده آن بر آمده است.

این نویسنده یزدی خلق یک رمان در زمینه یزد و یزدی ها را کاری مهم و اثر بخش دانست و گفت: احساس می کنم رمان برج قحطی بتواند تأثیر خودش را بگذارد و ماندگار شود.

حجت الاسلام والمسلمین سالاری به تبیین نکاتی در مورد محتوا، ساختار و زبان رمان پرداخت و افزود: جدای از بحث ساختار، جزئیات بسیار زیادی در رمان به کار رفته که جای صحبت دارد و قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: من به نحوی این اثر را با کتاب سترگ «درجستجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست نویسنده فرانسوی مقایسه می کنم. رمان برج قحطی سرشار از تصاویر زیبا و توصیف هایی است که کارکرد خیلی مؤثری دارند.

نویسنده کتاب «قایق راندن به اقیانوس» در بخش دیگر سخنان خود زبان کتاب را زبانی بسیار خوب دانست و تصریح کرد: نویسنده در این رمان به خوبی و به جا به واژه های یزدی اشاره کرده به نحوی که خواننده ای که یزدی هم نباشد به قرینه متن معنای آن ها را به طور کامل استفاده می کند.  

وی ضمن قدردانی از حوزه هنری که فرصت و فضای نگارش این رمان را در اختیار هادی حکیمیان قرار داد، اظهار امیدواری کردبه همت اهالی فرهنگ و ادب و صاحبان ذوق و هنر فضایی فراهم شود که نویسندگان یزدی بتوانند آثار بهتر و مؤثرتری را در حوزه ادبیات به جامعه فرهنگی و ادبی استان و کشور ارائه کنند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هم رمان برج قحطی را اثری قابل قبول دانست و گفت: رمان و ادبیات داستانی باعث افزایش ظرافت زبان و واژه های یک ملت می شود و وسیله کاملی برای بیان هیجانات و احساسات آن هاست.

مجید جوادیان زاده با بیان این که متأسفانه در کشور ما ادبیات بومی تعریف جامع و فراگیر خودش را ندارد خاطر نشان کرد: در برخی از مناطق با وجود ظرفیت هایی که می تواند در خلق آثار ادبی به کار گرفته شود، ادبیات بومی نداریم و بیشتر نوعی کپی برداری از ادبیات و اقلیم های دیگر است از جمله در مرکز ایران و به ویژه در منطقه کویر که با وجود ظرفیت های خاص اقلیمی، فاقد این گونه ادبی است.

این نویسنده از حکیمیان به عنوان معدود و محدود نویسندگانی نام برد که به خوبی توانسته این شاخص های بومی را به دست بیاورد و در قالب ژانر ادبیات داستانی و رمان به کار بگیرد.

وی مجموعه دستاوردهای تاریخ پژوهی حکیمیان را باعث حل شدن این اطلاعات در رمان و غنای اثر دانست و گفت: در این اثر بدون این که به یک گزارش تاریخی برسیم، اصالت رمان حفظ شده در عین این که اطلاعات تاریخی مربوط به این دیار نیز در اختیار این ژانر قرار گرفته است.

اسد ا... شکرانه یکی دیگر از نویسندگان یزدی هم انتشار رمان برج قحطی را اتفاقی مبارک برای استان یزد دانست و گفت: این اثر یک رمان تاریخی نیست به دلیل این که تاریخ را روایت نمی کند بلکه از تاریخ روایت می کند.

وی افزود: این اثر یک رمان نو است به دلیل این که راوی، روایت و جابجایی راویان در آن اتفاق می افتد و زبان آن زبانی است که نوع روایت های خاص را به مخاطب نشان می دهد.

این منتقد ادبی با بیان این که در این اثر حوادث تاریخی صفحه به صفحه ی رمان را تشکیل می دهند، ادامه داد: خواننده در هر صفحه این مجموعه با یک سری روایات تاریخی روبرو می شود که راوی آن را نقل می کند.

وی با اشاره به این که زبان رمان قابل بحث و بررسی است افزود: این اثر در زمینه زبان های بومی، نوشتاری و هنری دارای تداخل زبانی است که باید در فرصت مناسب درباره آن بحث و گفتگو شود.

در ادامه کرامت یزدانی نویسنده و منتقد ادبی گفت: نوشتن رمانی در این قطع و این اندازه در این روزگار همت بالایی را می طلبد.

وی افزود: این اثر علاوه بر این که می تواند در گستره کشوری یک اثر شاخص باشد، برای کسانی که در یزد دغدغه ادبیات داستانی دارند هم یک اثر خوب و مؤثر است که می توانند از خواندن آن لذت ببرند.

 یزدانی ادامه داد: در این اثر از همان ابتدا احساس می شود که نویسنده بومی تلاش کرده که دین خود را به منطقه و دیار خود ادا کند.  او از همان ابتدا دریچه ای به سمت تاریخ یزد باز می کند.

وی ذکر برخی اسامی دارای پیشینه و سابقه برای مردم این خطه را از نکات بارز این رمان دانست و گفت: اگر مخاطبی بیرون از این منطقه هم این اثر را بخواند قطعاً به عنوان یک موتیف و مایه های داستانی می تواند لذت بخش باشد اما برای خواننده یزدی لذت بخش تر خواهد بود.

رمان «برج قحطی» به عنوان دومین اثر بلند داستانی هادی حکیمیان در 438 صفحه و هفت فصل بخش هایی از مبارزات مردم انقلابی استان یزد علیه حکام ظالم در دوران قاجار و پهلوی را در قالب داستان روایت می کند.

این اثر در شمارگان هزار و 200 نسخه در قطع رقعی، توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر و در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز عرضه شده است.

حکیمیان هم اکنون رمان «کُشته خانه» با موضوع انقلاب اسلامی و نیز رمان های «تنگه زاغ» و «خواب پلنگ» با موضوع کودک و نوجوان را در دست چاپ دارد. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • رونمایی «برج قحطی» در یزد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.