موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
روایت محمود دولت‎آبادی از حضورش در فستیوال پراگ

دولت‎آبادی از گفتگو با نویسندۀ اسرائیلی سر باز زد

05 آذر 1394 20:53 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 5 رای
دولت‎آبادی از گفتگو با نویسندۀ اسرائیلی  سر باز زد

شهرستان ادب به نقل از ایسنا: بیست‌وپنجمین فستیوال بین‌المللی ادبیات پراگ با حضور محمود دولت‌آبادی از ایران برگزار شد.

 این فستیوال با حضور نویسندگانی از آمریکا، آسیا و اروپا همراه بود و از هفتم تا دهم نوامبر در سالن سنای چک برپا شد.

نخستین شب فستیوال، مهمانی‌ای بود در سالن تشریفات وزارت امور خارجه که با سخنرانی وزیر خارجه چک آغاز شد، که به گفته دولت‌آبادی، انسانی آشنا با ادبیات و سفرکرده به ایران است که در گفت‌وگوی کوتاهی با این نویسنده از سفرش به اصفهان گفت و او از یان ریپکا و نویسندگان دیگر چک که می‌شناسد.

به گفته دولت‌آبادی، در شب پایانی فستیوال هم نویسنده‌ای از یونان به مناسبت دریافت جایزه فستیوال نطق مؤثری ایراد کرد درباره وضعیت پناهندگان و این‌که یونان با وجود شرایط بد اقتصادی آغوش باز برای پذیرفتن داشته و دارد، ولی این مشکل به‌صورت جمعی و جهانی باید حل شود و سر و سامان بگیرد.

این نویسنده همچنین در توضیحی گفت: داستان از این قرار بود که حدود یک سال پیش دعوت شده بودم به فستیوال بین‌المللی ادبیات پراگ. در دو هفته آخر از طریق سایت فستیوال متوجه شدم چه اشخاصی خواهند بود، از جمله متوجه شدم که برای من سه برنامه در نظر گرفته شده است، یک جلسه کتاب‌خوانی (سه پاره متفرقه از «کلنل») و دو جلسه گفت‌وگو با دو موضوع جنگ و صلح با نویسنده‌ای از اسراییل به نام سارید، که ناشر کتابش همان ناشر کتاب من بود. در تهران که بودم اعلام کردم که با وی نمی‌نشینم به مجادله درباره جنگ، بعد درست در آستانه سفر خبری مصوّر دیدم که نیویورک‌تایمز منتشر کرده بود درباره این‌که در سال 2012 اسراییل یک هواپیمای نظامی - کماندویی آزمایشی فرستاده روی آسمان ایران. دیدن و شنیدن چنین خبری مرا مصمم کرد در خودداری برای گفت‌وگو درباره صلح و هر چیز دیگر!

او افزود: پس عذر خود را به اطلاع دبیر فستیوال، آقای میشل مارک رسانیدم و او هم در شروع فستیوال عنوان کرد که دولت‌آبادی از نشست با نویسنده اسراییلی معذور است. پس نشست سارید همزمان شد با دو فقره مصاحبه من در حیاط محل برگزاری فستیوال که محل سنای کشور چک بود. در نبود من در سالن، آقای سارید گفته بود "من سوسیالیست هستم، ناشر مشترک با دولت‌آبادی دارم، در اسراییل با من خوش‌رفتاری نمی‌شود، این‌جا هم که آمده‌ام، دولت‌آبادی از همنشینی با من پرهیز می‌کند!" فردا شب که وقت کتاب‌خوانی من بود، با اشاره به سخنان او گفتم "در زبان فارسی گله بیانی دوستانه است و گله کردن از یکدیگر خیلی بهتر است - بخصوص - از فرستاده شدن طیاره جنگی روی بام کشور ما ایران، البته از طرف حکومت ایشان" و تاکید بر ضرورت صلح و صلح‌اندیشی.

دولت‌آبادی در پایان با بیان این‌که تمام شب‌های فستیوال در سالن سنای چک برگزار می‌شد و بسیار نیکو بر گزار هم شد گفت: شخصاً از همگان که در برگزاری چنان فستیوال معتبری نقشی داشته‌اند، سپاسگزارم.

دیگر نویسندگان حاضر در فستیوال پراگ از کشورهای آمریکا، چک، عراق و هلند بودند. 

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • دولت‎آبادی از گفتگو با نویسندۀ اسرائیلی  سر باز زد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.