موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در برنامه نقد شعر

بررسی شعرهای فروغ فرخزاد فردا در تلویزیون

29 بهمن 1394 21:26 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
بررسی شعرهای فروغ فرخزاد فردا در تلویزیون

شهرستان ادب به نقل از ایسنا: سعید بیابانکی از تازه‌ترین برنامه «نقد شعر» خبر داد و گفت: برنامه این هفته به نقد و بررسی اشعار فروغ فرخزاد اختصاص دارد که اتفاق مهمی در رسانه ملی محسوب می‌شود.


به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، این شاعر که مدتی است برنامه «نقد شعر» را در شبکه چهار سیما اجرا می‌کند، با بیان این که در جامعه ما نسبت به شعر، عطش وجود دارد، گفت: به ویژه جوانان و نوجوانان ما، علاقه بسیاری به ادبیات و شعر دارند و لازم است از مجاری درست و صحیح، این نیاز آنها پاسخ داده شود.

او درباره این برنامه توضیح داد: ایرانی‌ها علاقه ویژه‌ای به ادبیات و بویژه شعر دارند اما در تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، هیچوقت برنامه مستمری درباره شعر وجود نداشته است. شعرسازی‌ها و شعربازی‌هایی بوده که آنها هم بد نیست اما بیشتر جنبه تفننی داشته و به اصل و ماهیت شعر نمی‌پرداخته است. بنابراین می‌توان گفت برنامه «نقد شعر»، اولین برنامه در رسانه ملی است که مستقیما به خود شعر می‌پردازد آن هم به صورتی که هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: رویکردمان در برنامه «نقد شعر» این بوده که به یک برنامه چالشی تبدیل شود و مانند برنامه «90» که طرفداران خودش را پای تلویزیون می‌نشاند، این برنامه هم پاسخگوی نیاز طرفداران شعر باشد. طرفداران شعر معمولا در هر خانه ای پیدا می‌شوند و در بازخوردهایی که ما گرفته ایم، این برنامه تاکنون موفق شده علاوه بر این که اهالی شعر و ادبیات را به خود جذب کند، در کنار آنها سایر اعضای خانواده را نیز به شعر و ادبیات علاقمند کرده است.

این شاعر درباره مخاطبان این برنامه گفت: ما از چهره‌های دانشگاهی، شاعران، روزنامه نگاران، منتقدان و ... در طیف‌های مختلف دعوت کرده‌ایم که در این برنامه حاضر شوند. تاکنون در برنامه های مختلف به شعر طنز، شعر انقلاب، شعر مستقل و روشنفکری و حتی ترانه و سرود پرداخته‌ایم و تلاش داشته‌ایم این برنامه بتواند سلیقه های مختلف شعری را تامین کند. خوشبختانه به نظر می‌رسد این اتفاق هم افتاده و «نقد شعر» از برنامه‌های پربیننده شبکه چهار ارزیابی شده است.

بیابانکی همچنین با انتقاد از این که چنین برنامه‌هایی سهم کمی از جدول برنامه صدا و سیما را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: ما یک ساعت در هفته می‌توانیم درباره شعر حرف بزنیم و بینندگان باید تا هفته بعد منتظر شنیدن از ادبیات باشند، این را مقایسه کنید با سهمی که برنامه‌های ورزشی، تبلیغات، آشپزی و ... از آنتن تلویزیون دارند. می‌بینیم که زمانی که به یک برنامه فرهنگی پربیننده اختصاص داده می‌شود بسیار ناچیز است و جا دارد مسئولان به این عطش و اشتیاقی که در مردم نسبت به شعر وجود دارد بیشتر توجه داشته باشند.

شاعر مجموعه شعرهای «یلدا»، «نامه های کوفی»، «رد پایی بر برف» و ... با اشاره به تاثیر برنامه های فرهنگی بر شرایط اجتماعی نیز توضیح داد: این که بیننده ای یک ساعت وقتش را با ادبیات، گفتگوی منطقی و فضای عاطفی شعر سپری کند، می‌تواند در بهبود شرایط اجتماعی تاثیرگذار باشد. این برنامه‌ها می‌تواند از تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای پیشگیری کند و مانع ورود و هجوم فرهنگ بیگانه به خانواده‌های ایرانی شود.

بیابانکی افزود: در شرایطی که فضای مجازی وقت بسیاری از نوجوانان و جوانان را گرفته و شعرهایی در این فضا دست به دست می‌شود که از ارزش هنری و ادبی برخوردار نیستند، یکی از اهداف ما در برنامه «نقد شعر» این است که سلیقه مخاطب را ارتقا بدهیم و به طرفداران شعر نشان بدهیم که این اشعار، همه ادبیات نیست بلکه ما ادبیات فاخر داریم که از ارزش‌های ادبی و علمی برخوردارند و از گنجینه های کشورمان محسوب می‌شوند.

این شاعر همچنین از تازه‌ترین برنامه «نقد شعر» خبر داد و گفت: برنامه این هفته که جمعه، 30 بهمن ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، به نقد و بررسی اشعار فروغ فرخزاد اختصاص دارد. در این برنامه مهمانانی از جمله محمدحسین جعفریان، بهروز یاسمی و مهرنوش قربانعلی حضور دارند که هر کدام نگرش خاص خود را دارند و طیف‌های فکری متفاوتی را شامل می‌شوند.

به گفته بیابانکی، اختصاص پیدا کردن برنامه‌ای در رسانه ملی که به فروغ فرخزاد اختصاص دارد و به صورت زنده نیز پخش میشود، اتفاق مهمی محسوب میشود چرا که شعر فروغ فرخزاد در رسانه ملی مورد نقد و بررسی قرار نگرفته و پرداختن به شعر او همواره نوعی خط قرمز محسوب می‌شده است. 


فروغ فرخزاد


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بررسی شعرهای فروغ فرخزاد فردا در تلویزیون
  • بررسی شعرهای فروغ فرخزاد فردا در تلویزیون
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.