موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«حال فیروز زنوزی جلالی خوب است» | عیادت شهرستان ادب از استاد زنوزی جلالی

17 خرداد 1395 16:51 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 4 رای
«حال فیروز زنوزی جلالی خوب است» | عیادت شهرستان ادب از استاد زنوزی جلالی

شهرستان ادب: عصر روز گذشته گروهی از مدیران و هنرمندان موسسه شهرستان ادب به عیادت داستان‎نویس مطرح روزگارمان، جناب آقای فیروز زنوزی جلالی رفتند.

در عیادت از استاد زنوزی جلالی، آقایان علی‎اصغر عزتی‎پاک، علی‎محمد مودب، علی داودی، محمدحسین نعمتی، محمدقائم خانی، سیدحسین موسوی‎نیا و حسن صنوبری به نمایندگی از دیگر اعضای شهرستان ادب حضور داشتند. عزتی‎پاک مدیر دفتر داستان موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ضمن گرامی‎داشت جایگاه زنوزی جلالی و رمان‎هایی مثل «قاعده بازی» و «مخلوق» در ادبیات امروز گفت:  «به نظر من از فنی‎ترین نویسندگان امروز ما -به خصوص در ادبیات انقلاب- فیروز زنوزی جلالی است و ایشان چه در نثر و چه در روایت توانایی بسیاری دارند و کارهایشان جزو آثار شاخص دو دهه اخیر است».

این میهمانی صمیمانه با سخنان فیروز زنوزی جلالی که از لحاظ جسمی نسبت به گذشته در وضعیت مناسبی به سر می‎بردند و بسیار بهبود پیدا کرده بودند ادامه پیدا کرد. ایشان در سخنانشان ابتدا به تجربیاتشان در دورۀ بیماری و روایت تاثرشان از مظلومیت بیماران دیگر هم‎اتاقی پرداختند. فیروز نوزی جلالی سپس به بیان مطالبی درمورد کتاب و ادبیات و عالم نشر پرداخت. وی  در این بخش از سخنانش به موفقیت و جدی‎شدن حضور شهرستان ادب در ادبیات داستانی امروز پرداخت. جلالی با تشکر از تداوم «یکشنبه‎های داستان» شهرستان ادب، انتشار وزین کتاب «قاف» را گامی موفق و موثر در تولید، نشر و حمایت خوب آثار داستانی عنوان کرد. وی همچنین ضمن پرسش از روند «مدرسه رمان» شهرستان ادب این اقدام شهرستان ادب و تلاش برای شناسایی و پرورش استعدادهای جوان داستانی و به خصوص غیر تهرانی در مدرسه رمان و انتشارات شهرستان را ستود. او در این بخش از سخنانش به لزوم حمایت جایزه‎ها از استعدادهای جوان و گمنام پرداخت. وی با بیان خاطراتی از تجربۀ حضور خود در داوری بعضی جایزه‎ها تاکید کرد متاسفانه بعضی از جایزه‎ها در این زمینه به وظائف خود عمل نمی‎کنند، یا جایزه نمی‎دهند، یا به اسم‎های مشهور جایزه می‎دهند و یا از سر رفیق‎بازی  و باندبازی.

در بخش دیگری از این جلسه علی‎محمد مودب  صحبت را به رمان «برج 110» آخرین نوشتۀ زنوزی جلالی کشاند. استاد زنوزی تاکید کرد که «در این رمان نام امام علی (علیه السلام) حضور ندارد اما روح امام علی حضور دارد و این هم به سبب ارادت ویژۀ من به  امام علی در طی زندگی است. به نظر من در ادبیات مذهبی بسیار رو و مستقیم به مفاهم مذهبی پرداخته می‎شود، اما امام علی در رمان من بسیار غیر مستقیم و ضمن روایت یک جهان افسانه‎ای حضور دارد». زنوزی همچنین ضمن انتقاد از کلیشه‎ای و تکراری شدن موضوعات رمان‎های ایران گفت: یکی از بزرگ‎ترین معضلات رمان ما از قبل ازانقلاب و حتی سینمای ما، پیدا کردن موضوع خوب جدید  و آفرینش یک جهان نو و فکر نو است. متاسفانه ما در ادبیات‎مان خیلی خود را تکرار می‎کنیم و اندکی طروات و تازگی نداریم در کارها. گاهی که حرفی نو گفته می‎شود تا مدت‎ها تکرار می‎شود. من سعی کردم در هیچ‎کدام از آثارم شبیه به آثاران دیگر حتی آثار دیگر خودم نباشم.»

زنوزی در بخش دیگری از سخنان از نوشته‎های منتشرنشدۀ خود سخن گفت. از جمله جلد دوم رمان مخلوق با عنوان «تقدیرات» که نگارشش به پایان رسیده است و کتاب تازه‎ای که نگارشش رو به پایان است و قرار است نام «خویشتن‎کشی» را بر خود داشته باشد. 

مرتبط:

* آرزوی سلامتی برای فیروز زنونی جلالی عزیز

* فیروز زنوزی جلالی در نشست لذت داستان شهرستان ادب

* فیروز زنوزی جلالی در چالش خاطره و رمان شهرستان ادب


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «حال فیروز زنوزی جلالی خوب است» | عیادت شهرستان ادب از استاد زنوزی جلالی
  • «حال فیروز زنوزی جلالی خوب است» | عیادت شهرستان ادب از استاد زنوزی جلالی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.