موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در کتابخانۀ مرکزی تبریز

نخستین نشست کتاب‌خوان مؤسسۀ شهرستان ادب در تبریز برگزار شد

09 تیر 1395 13:35 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
نخستین نشست کتاب‌خوان مؤسسۀ شهرستان ادب در تبریز برگزار شد

شهرستان ادب به نقل از لیزنا: نخستین نشست کتاب‌خوان ویژۀ موسسۀ شهرستان ادب و جلسه شعرآورد استان پیرو تفاهم‌نامۀ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مؤسسۀ شهرستان ادب، روز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۳۹۵ با حضور اصحاب قلم؛ نویسندگان، شاعران برجستۀ استان و جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در تالار نخجوانی کتابخانۀ مرکزی تبریز برگزار شد.

در این نشست ۷ تن به معرفی کتاب‌های خوانده شدۀ خود پرداختند:

بامعرفت‌ها

فرهاد باغشمال اولین فردی بود که برای معرفی کتاب، پشت تریبون قرار گرفت. او با نام بردن از کتاب بامعرفت‌ها گفت: کتاب «با معرفت‌ها» منظومه‌ای است طنز، سرودۀ ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنز نویس صاحب‌نام کشور، به زبان محاوره.

باغشمال افزود: زرویی در این منظومه سفرۀ دلش را باز کرده است و با زبانی ساده و صمیمی به روایت احوال زمانه نشسته است. درددل‌های سراینده از روزگار، در قالب بیست فصل و دو ضمیمه با نام‌های «حال و هوای عاشقی» و «نامه‌های مرد زن‌ذلیل» در کتاب بامعرفت‌ها منتشر شده است.

باغشمال در مورد پدیدآورندۀ اثر تصریح کرد: در مورد زرویی نصرآباد اکتفا به این جملۀ زنده‌یاد کیومرث صابری فومنی(گل آقا) کافی است که در مصاحبه‌ای می‌گوید: «... قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتند، الآن بی‌صاحب نیست. طنز دارد جان می‌گیرد. یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما – ملانصرالدین- (ابوالفضل زرویی نصرآباد) فقط ۲۳ سال دارد!چراغ‌ها دارند روشن می شوند. شهر، چراغانی خواهد شد...»

کتاب صوتی بامعرفت‌ها توسط نشر شهر و آوای باربد منتشر شده بود و مجموعۀ مکتوب این منظومۀ زیبا توسط نشر قاف به چاپ رسیده است.

 

شعر شیعی قفقاز (گزیده اشعارحاج مایل علی اف)

شهریار شفیعی، دومین فردی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا در ۱۰ دقیقه کتاب مورد نظرخود را معرفی کند. شفیعی در مورد شعر شیعی قفقاز (گزیده اشعارحاج مایل علی اف) در حضور مترجم این اثر، مهدی نعلبندی، گفت: «گزیده اشعار حاج مایل علی اف» شامل اشعار آیینی، انتظار، انقلاب اسلامی، حکمت، غزل، قطعه، تخمیس، ترجیع‌بند، رباعی، قوشمای این شاعر، توسط انتشارات حوزه هنری آذربایجان شرقی و با همکاری سوره مهر در ۲۷۰ صفحه و در قطع رقعی چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد: کتاب «گزیده اشعار حاج مایل علی اف» گزینش و چکیده ای از چهار دیوان این شاعر آذربایجانی است. وی در مورد سرایندۀ اثر نیز گفت: حاج مایل شاعر، غزل‌سرا و پژوهشگر شهیر جمهوری آذربایجان است که در غزل‌های عاشقانه و شاعرانه شیعی ارادت خود به ائمه معصومین(ع) را نشان داده و در پندهای حکمتی و قرآنی و نیز در ظرایف زبانی و نوآوری های ادبی از سرآمدان روزگار خود است.

 

دفتر خسروان (برگزیده شاهنامه فردوسی)

حسن اسدی، کارشناس منابع ادارۀ کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، به عنوان سومین فرد پشت تریبون قرار گرفت و به معرفی کتاب دفتر خسروان (برگزیده شاهنامه فردوسی) پرداخت و گفت: سجاد آیدنلو ، شاهنامه‌پژوه جوان، پس از انتشار دو مجموعه مقالات «نارسیده ترنج » و «از اسطوره تا حماسه»، که دقت و اشراف او را به اهل تحقیق نشان داده است، برگزیده‌ای از شاهنامه با عنوان دفتر خسروان منتشر کرده است. این گزیده، شامل حدود نه هزار بیت از شاهنامه به همراه توضیح و معنای لغات است. این گزیده بر مبنای تصحیح خالقی مطلق فراهم آمده و نخستین گزیدۀ شاهنامه است که بر مبنای تصحیح خالقی منتشر می شود.

اسدی تصریح کرد: کتاب مقدمه مفصلی دارد و مؤلف در ۵۴ فصل مهم‌ترین موضوعات و مسائل اختلاف‌برانگیز و مورد سؤال دربارۀ شاهنامه و فردوسی را بررسی کرده است. فردوسی و محمود غزنوی، هجونامه، شاهنامه و تاریخ، زن در شاهنامه و آذربایجان، ترکان و شاهنامه از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در مقدمه کتاب است.

وی گفت: مقدمۀ کتاب و توضیحات پایانی دربارۀ ابیات برای فهم شاهنامه بسیار مفید و مؤثر بوده و مؤلف در رفع ابهام‌ها و توضیح ابیات موفق بوده است.

 

گندم به گندم

در ادامۀ نشست، فرخ سایس برای معرفی کتاب «گندم به گندم» پشت تریبون قرار گرفت .سایس گفت: این کتاب اشعار کلاسیک یاسین محمدی را از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۱ دربرمی‌گیرد که توسط نشر افراز به چاپ رسیده است. وی ادامه داد: این کتاب علاوه بر غزل، تعدادی از دوبیتی‌های محمدی را نیز شامل می شود. «گندم به گندم» ۲ دفتر دارد که دفتر اول آن «از بغض» نام دارد و غزلیات این مترجم را دربرمی‌گیرد. دفتر دوم نیز «تاقفس» نام دارد و تعدادی از دوبیتی های محمدی در آن درج شده است.

سایس گفت: دفتر «از بغض» ۳۲ غزل و دفتر «تاقفس» نیز با شماره‌گذاری، ۱۶ دوبیتی را شامل می‌شود. این کتاب با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷ هزار و ۷۰۰ تومان منتشر شده است.

 

جلسه شعر

لیلا حسین نیا، شاعر و پژوهشگر، تجربۀ مطالعۀ کتاب جلسۀ شعر را با مخاطبان به اشتراک گذاشت. حسین نیا در ابتدا با تشکر از برپایی این نشست که با همکاری شهرستان ادب و نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، گفت: کتاب «جلسه شعر» فراهم آمده از یادداشت هایی است که اسماعیل امینی، پدیدآورندۀ کتاب، دربارۀ شعر و جلسات شعر نوشته و به‌تدریج در مطبوعات منتشر کرده است. یادداشت‌هایی کوتاه با لحنی معلمانه و آمیخته به طنز که تجربه‌های سالیان حضور او در جلسات شعر را به دوستداران شعر منتقل می‌کند.

حسین‌نیا افزود: به زعم نویسندۀ اثر، بسیاری از کسانی که به جلسات شعر می‌روند، حتی برخی از کسانی که جلسات را اداره می‌کنند، چندان با بحث‌های شفاهی و محفلی خو گرفته‌اند که کمتر به سراغ مطالعۀ منابع و مراجع معتبر می‌روند. هدف نویسنده برای انتشار این یادداشت‌ها، گشودن راهی برای تأمل در فراز و فرودهای مباحث ادبی و برانگیختن شوق به مطالعۀ جدی کتاب‌های معتبر است.

 

سکانس کلمات

فرشید باغشمال ششمین فردی بود که برای معرفی کتاب پشت تریبون قرار گرفت. باغشمال در معرفی کتاب گفت: کتاب «سکانس کلمات» شامل مقالات، ترجمه‌ها و خاطرات سید حسن حسینی است که با تنظیم، تدوین و مقدمۀ دکتر سعید یوسف‌نیا شاعر و محقق معاصر جمع‌آوری شده است. مطالب کتاب در پنج بخش با عنوان‌های : «یادداشت‌ها و مقالات»، «روایت‌گونه ها»،«ترجمه‌ها»،«کوته‌نوشته‌ها» و«خاطرات و یادداشت‌ها» تنظیم شده است. در واقع هر بخش از «سکانس کلمات» در ادامۀ فعالیت‌های حسینی در زمینه‌هایی است که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم؛ به عنوان مثال بیشتر مقالات بخش اول در ادامۀ فعالیت‌های پژوهشی و ادبی این شاعر است که وی با کتاب «بیدل، سپهری، سبک هندی» آغاز کرد.

بیشتر یادداشت‌های کتاب در ردۀ نثرهای ادبی وی جای می‌گیرد. در قسمت کوته‌نوشته‌ها نیز که طنز حسینی به شکل عریان‌تری خودنمایی می‌کند و شامل بخش‌های «براده ها» و «فرهنگ خودمانی» است، در ادامۀ کارهای طنز سید مانند کتاب‌های «نوشداروی طرح ژنریک» و «براده ها» قرار دارد و بخش «ترجمه ها» که پر واضح است. به عبارت دیگر «سکانس کلمات» کشکولی است از آثار متعدد سید حسن حسینی در ساحت‌های مختلف ادبی که متأسفانه اجل مهلتش نداد تا هر یک را در قالب یک اثر منسجم و جداگانه عرضه کند. وی ادامه داد کتاب سکانس کلمات توسط نشر نی در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است.

 

خیالین کونلومه قوناق گلنده

رضا شیبانی مسئول و نمایندۀ مؤسسۀ شهرستان ادب در استان آذربایجان شرقی آخرین فردی بود که با معرفی مجموعه اشعار ترکی محمد انجمن شاعر صاحب نام خطه آذربایجان و شهر تبریز تجربۀ خواندن خود را با حاضرین به اشتراک گذاشت. شیبانی گفت: این کتاب که در ۲۸۶ صفحه توسط انتشارات یانار منتشر شده است، از این لحاظ که سرایندۀ آن با زبان مادری خود آشنایی کامل دارد، از لحاظ ساختار شعری و محتوا بسیار ارزنده و قابل توجه می باشد.

در انتهای نشست کتاب‌خوان و در بخش دوم برنامه، جلسۀ شعرآورد شهرستان ادب استان با شعرخوانی شاعران برجسته و متعهد استانی برگزار شد که با استقبال گرم علاقمندان به ادبیات متعهد و فاخر رو­به رو شد.

 

گفتنی است تفاهم‌نامۀ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مؤسسۀ شهرستان ادب، به منظور توسعه و ایجاد فضاهای برگزاری نشست با نویسندگان، شعراء و مؤلفین با استفاده از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه کتابخانه‌های عمومی استان، ارائۀ فهرست بررسی شده و مفید برای خرید و ارسال منابع به کتابخانه‌های عمومی و مشارکت در بازنمایی و معرفی مجدد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان از طریق حضور نویسندگان در کتابخانه‌ها منعقد گردیده است.

 



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نخستین نشست کتاب‌خوان مؤسسۀ شهرستان ادب در تبریز برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.