موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از مصطفی محدثی خراسانی

آدرسی که رهبری برای ساماندهی شعر انقلاب دادند

02 مرداد 1395 19:58 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
آدرسی که رهبری برای ساماندهی شعر انقلاب دادند

شهرستان ادب به نقل از روزنامه خراسان: نشست سالانه شاعران با مقام معظم رهبری درنیمه ماه رمضان ،اگرچه به تعبیر  خود ایشان مراسمی نمادین است برای توجه دادن ذهن جامعه و نظام فرهنگی به اهمیت  تاریخی شعر درفرهنگ سازی و انتقال مواریث فرهنگی و نیز امتداد این  نقش آفرینی در دوران انقلاب اسلامی  و در آینده ای که پیش روی ماست، اما این دیدار و امواج و تبعات  مثبت آن ، از شور و حال و موج برانگیزاننده ای که در فضای ادبی کشور در طول سال ایجاد می کند گرفته تا رهنمودهای راهبردی معظم له و مهرو محبت و روشنی و خرد و بینش و دانشی که برخود جلسه حاکم است و.... همه اینها موجب شده که این دیدار خاستگاه حرکتی استراتژیک در شعر انقلاب باشد و بار بسیاری از کم کاری ها و غفلت های نظام فرهنگی در حوزه شعر را به دوش کشد. نظام فرهنگی ما علیرغم تمامی نقد و نظرهایی که در بیش از یک دهه ازسوی جامعه ادبی و فعالان و دلسوزان حوزه شعر، در رابطه با کم کاری و بی برنامگی آن شده است، کماکان ، هیچ برنامه کلان و راهبردی در رابطه باشعر ندارد و اصلا در این نظام جایگاهی برای این هنر و ثروت ملی و خالقان آن که در تعبیر زیبای مقام معظم رهبری«سرمایه کشورند» پیش بینی نشده است،در بیانات سال های پیش مقام معظم رهبری بارها به کنایه اشاراتی به این کم کاری ها شده است اما امسال اشارات مستقیم و صریح ایشان حجت را تمام کرد و جایی برای عذر و طفره باقی نگذاشت. ایشان به صراحت روبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردند و گفتند ازدولت ها برای شعر آبی گرم نمی شود و از آنها خواستند ، به جای کارهای پراکنده ای که می کنند ،توانشان را صرف حمایت ازمجموعه هایی کنند که درکشور به صورت هدفمند و موثر وارد کار شده اند و پرونده خوبی هم دراین سال ها داشته اند و به صراحت  از نهاد فعال و تاثیر گذار یعنی «موسسه شهرستان ادب» نام بردند و حتی از آنها خواستند از موازی کاری با این نهاد نیز دست بردارند.
کارنامه درخشان وتاثیرگذارو حرکت اساسی  این نهاد در چهار پنج سال اخیر درحوزه شعر از آموزش و جهت دهی گرفته تا ایجاد شور و انگیزه در نسل جوان و ترمیم پیوند میان نسل ها موجب شده امید و گرما به جامعه ادبی انقلاب اسلامی بازگردد. به نظر می رسد وقتی رهبری تا این حد وارد جزییات می شوند و دقیق ترین آدرس ها را می دهند، کار به نقطه حساسی رسیده و دیگر اشاره های غیرمستقیم کارساز نبوده  ولازم دیده اند دست از تعارفات معمول بردارند. پس نظام فرهنگی نیز چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه حوزه هنری و هرجای دیگری باید به خویش بیاید و پس از این همه آزمون و خطا در حوزه شعراکنون که راه با دقت نشان داده شده است، به آن عمل کند و با همراهی بیشتر به گسترش و عمق بخشی به فعالیت های  این دو مرکزی که به صراحت در کلام رهبری به آنها اشاره شده است ، کمک کند.
 واما داستان شهرستان ادب، به روایت من:
یکی از سال های اواسط دهه هفتاد است، به احتمال زیاد 76 . جلسه شعر پنجشنبه های حوزه هنری مشهد، شاعری جوان برای اولین بار به جلسه آمده است، خودش را معرفی می کند: علی محمد مودب اهل یکی از روستاهای تربت جام  و دانشجوی دانشگاه امام صادق(ع). چهره و نامش برای هیچ یک از گردانندگان جلسه، نه من،نه ساعی، نه کاظمی و نه نظافت آشنا نیست. هیچ کدام هم توقع نداریم شعری فراتر از حد و حدود معمولی از او بشنویم. با این حال با احترامی که عرف جلسه بود از او دعوت می کنم شعری بخواند و اضافه می کنم که برای اولین بار که شاعری درجلسه ما شعر می خواند، می شنویم تا بیشتر با او آشنا شویم و او هم  در فضای جلسه قرار گیرد و تا جلسات بعد نقد و نظری نخواهیم داشت. مودب با لحنی صمیمی شروع می کند به خواندن و درهمان اولین بیت میخکوب می شویم:
«نشسته‌اند هزاران کتاب در قفسه
زبون و ساکت و پر اضطراب در قفسه»
من به کاظمی، نظافت به هر دوی ما و همه به مودب نگاه می کنیم. صدای تحسین جمع فضای جلسه را از شور و شوق لبریز می کند.  اینجا جلسه شعر حوزه هنری مشهد است و تا به حال سابقه نداشته شاعری  جوان در فضای شعر متعهد خراسان به این  مرتبه رسیده باشد وبه نحوی متاثر ازاین جلسه نبوده باشد و ما او را نشناسیم.  مودب اولین استثنا بود. حیرت ما هم بیشتر به همین خاطر بود. بعداز آن جلسه پرخاطره بیشتر با شعر و شخصیت مودب آشنا و شیفته روح زلال و با صفا و دل دردمند و وجود آرمانگرایش شدم. مودب جوان بود اما شخصیتی جا افتاده و منشی موقر و به کمال رسیده داشت و خیلی زود شد یکی از جمع مثلا پیشکسوتانی چون  کاظمی و نظافت و منوری. توفیق حضور و دیدار مودب درجلسه شعر حوزه هنری مشهد به دلیل اشتغال به تحصیلش در تهران اگرچه گاه گاه اما بسیار تاثیرگذار و ماندگار بود.
بعدها که به تهران آمدم، همان انتظاری را که داشتم و در تقدیر مودب پیش بینی می کردم، محقق یافته دیدم. مودب شده بود مرکز دایره ای که بسیاری از جوانان برومند شعر دوراو و اخلاق کریم و دانش و بینش ژرفش حلقه زده بودند و کانونی از روشنی و خرد را شکل داده بودند.  دردمندی و اشتیاق خدمت و روشنگری آنقدر در وجود مودب ریشه داشت که با تمام موانع که معمولا درمسیر حرکت های اصولی فرهنگی ایجاد می شود، در میدان ماند تا بالاخره شعر و ادبیات متعهد برآمده از ارزش های انقلاب اسلامی را به تشکلی رساند...


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آدرسی که رهبری برای ساماندهی شعر انقلاب دادند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.