موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

خبرگزاری دانشجو: سایت شهرستان ادب؛ پایگاه خلاق تولید متن ادبی

27 مرداد 1395 18:33 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 9 رای
خبرگزاری دانشجو: سایت شهرستان ادب؛ پایگاه خلاق تولید متن ادبی

شهرستان ادب به نقل از گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو: شش سالی می‌شود که شهرستان ادب، با همت جمعی از شاعران جوان و داستان‌نویسان خوش‌ذوق برپا شده است و با آن که سر و صدا و جنجال زیادی راه نینداخته، جریان‌ساز و فرهنگ‌ساز بوده است. این نهاد جمع و جور، بسیار بیش‌تر و عمیق‌تر از ارگان‌های با جبروت اداری! که حرف در آن‌ها گم می‌شود، توانسته کار کند. این را می‌توان از کیفیت و کمیت فعالیت‌های ادبی در حوزه‌های شعر و داستان و تجلی‌اش در سایت مؤسسه دید؛ و حتی می‌توان مواضع و دیدگاه‌های له و علیه مؤسسه را دال بر مهم و نقش‌آفرین بودن آن دانست.

 
به هر حال با نیم‌نگاهی به سایت‌های جریان‌های مختلف ادبی و نحله‌های فکری اعم از وابستگان اداری یا غیر اداری، می‌توان تفاوت آشکار سایت شهرستان ادب را در قیاس با آن‌ها دید. چنان که بارها و بارها مطالب آن، برای اولین بار در فضای ادبیات انقلاب، درخشیده و در سایت‌ها و خبرگزاری‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است، نظیر برخی از مطالب نوِی پرونده ادبیات ضد آمریکایی که پس از گذشت سی و هفت سال از بزرگترین انقلاب ضد آمریکایی برای اولین بار توسط این مؤسسه کار شد.
 
باید اشاره کرد که قسمتی از فعالیت‌های سایت به پرونده‌های خاص پرداخته شده و می‌شود. یعنی با هر رخداد مؤثر و متأثرکننده جهانی و ملی، شهرستان ادب بنا بر تعهد اجتماعی و نگاه امروزی و عکس‌العمل سریع و صریح، اقدام به تشکیل پرونده‌ای با آن موضوع کرده و با دقت و ریزبینی، مطالب و اشعار خلاقانه نویسندگان و شاعران جوان را بر این قسمت بارگزاری می‌کند که بسیاری از محتواها در نوع خود کم‌نظیر یا بی‌نظیرند. از پرونده‌های کار شده می‌توان به: رمضانیه، ادبیات مقاومت، ادبیات ضدآمریکایی، عشاق محمد(ص)، ادبیات انقلاب، بهاریه، شعر فاطمی(س)، حماسه غواصان شهید، پرونده پرتره حافظ و پرونده پرتره مولوی، اشاره کرد.
 
همچنین پس از جان باختگان حاجیان ایرانی در منا بر اثر قصور و تقصیر آل سعود، مجموعه شهرستان ادب به سرعت دست به کار شد و پرونده‌ای را مشتمل بر مرثیه‌ها و سوگ‌نوشته‌های مرتبط با این واقعه دردناک و فراموش‌نشدنی تشکیل کرد. این مجموعه همیشه در حمایت از مظلومین در نخستین جبهه مبارزه ایستاده است. در انقلاب بحرین و حبس شاعره مردمی خانم آیات القرمزی، اولین صف حامیان انقلاب بحرین، هنرمندان شهرستان ادب بودند و در این معرکه، پرونده مفصلی با عنوان «آیات سرخ» و مطالب متنوعی را کار کردند. همچنین برای بزرگداشت مقام شاعران و نویسندگانی نظیر قیصر امین‌پور و نادر ابراهیمی پرونده پرتره‎ای با کارهای نو و تازه‌ای با این موضوع انجام گرفت. پس از شهادت دنشمندان هسته‌ای پرونده‌ای با نام «جوهر سرخ» گشوده شد که هنوز هم مانند سایر پرونده‌ها پذیرای آثار اهل ادب است. از این میان برخی از آثار نظیر حماسه غواصان شهید به صورت خاص و در قالب یک مجموعه شعر تنظیم و منتشر شده است و مجموعه داستانی نیز با این موضوع به زودی گردآوری خواهد شد.
 
سایت این مؤسسه به بخش‌های متنوعی تقسیم شده که در هرکدام به صورت تخصصی کار می‌شود. در حلقه شعر و داستان، بنا بر هر مناسبت یا در بزرگداشت مقام استاد گران‌قدری، مقالات و اشعار و داستان‌هایی قرار داده می‌شود که برای انجام این کار عمدتاً از نخبگان کشوری این مؤسسه که حاصل تلاش خود مجموعه برای توانمندسازی و کادرسازی بوده، استفاده شده است. همچنین جدیدترین رویداد‌های مؤثر ادبی که خود مؤسسه در آن دخیل بوده، منظم و مکرر در قسمت‌های مخصوص به خود قرار می‌گیرد.
 
همچنین در هر ایام بنا بر نیاز جامعه و خلاء و نقصان موجود در آثار ادبی، متون ادبی جدی و عمیقی توسط اعضای مجموعه کار می‌شود که بنا بر همین سیر، می‌توان سایت شهرستان ادب را فعال‌ترین پایگاه در خَلق متن دانست.
 
یکی از قسمت‌های مهم و جالب سایت، «رادیو شعر و داستان» است. شیوه کار این قسمت این گونه است که صوت شعرخوانی یا داستان‌خوانی اعضاء مجموعه یا اساتید و کارشناسان ارجمند، پس از مراحل ایجاد پادکست قابل قبول، بارگزاری شده و در مناسبت‌های مختلف در دسترس عموم قرار داده می‌شود تا بتوانند لحظات فراغت خود را در کنار ادبیات بگذرانند و قسمت‌های مختلف یک اثر ادبی را با صدای خودِ نویسنده و شاعر بشنوند. البته کار این قسمت به این محدود نیست و علاقمندان می‌توانند برای آگاهی از کم و کیف بیشتر این قسمت، سری به آن بزنند.
 
باید اشاره کنیم که در میان جریانات گوناگون ادبی کشور، شهرستان ادب در طول مدت کوتاه فعالیت خود توانسته جریان قدرتمندی را ایجاد کرده و مسیر ادبیات انقلاب اسلامی را پویاتر و روشن‌تر کرده و زبان و رسانه‌ای برای ادبیات مستضعفین باشد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • خبرگزاری دانشجو: سایت شهرستان ادب؛ پایگاه خلاق تولید متن ادبی
  • خبرگزاری دانشجو: سایت شهرستان ادب؛ پایگاه خلاق تولید متن ادبی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.