موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
کلاس سنت و نوآوری در شعر معاصر برگزار شد

زهیر توکلی: سنت بدون نوآوری محکوم به مرگ است

04 شهریور 1395 11:09 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
زهیر توکلی: سنت بدون نوآوری محکوم به مرگ است
روز گذشته، دومین روز از اردوی زنجان بانوان شاعر عضو دورۀ آفتابگردان‌ها به همت موسسه شهرستان ادب برگزار شد. از جمله برنامه های روز دوم این اردوی ادبی کلاس «سنت و نوآوری در شعر معاصر» با تدریس زهیر توکلی از شاعران و منتقدان مطرح کشور بود. کلاسی که نام خود را از کتاب معروف مرحوم دکتر قیصر امین پور وام گرفته بود.

در دومین روز برگزاری پنجمین دوره آموزشی شعرجوان انقلاب اسلامی که باحضور بانوان  شاعر از سراسر کشور برگزارشد سرایندۀ کتاب «میخانقاه» درخصوص نو آوری برپایه سنت در شعر معاصر تصریح کرد: سنت ونوآوری دوچیزجدا از هم نیستند چرا که اگر سنتی وجود نداشته باشد، آن سنت مرده وبه تاریخ پیوسته واگروجود داشته باشد پس نو است چون نوآوری درآن صورت میگیرد.

زهیرتوکلی افزود: سنت بدون نوآوری زنده نمی ماند و اگر سنت بازتولید نشود خواهد مرد. وی ضمن اشاره به این مطلب که جدال برسر سنت و نو آوری از دوران مشروطه به بعد شکل گرفته است اظهارداشت  با توجه به اینکه هرانقلابی باخود ادبیاتی را می آورد، در دوران مشروطه شاعران مجبور بودند زبان شعر را به زبان کوچه و بازار نزدیک کنند تا مردم معانی و مفاهیم مورد نظرشان را بهتر بفهمند چراکه اشعار خانقاهی و درباری ظرفیت این که مردم را جذب کنند نداشتند.

توکلی درادامه با یاد از دکتر شفیعی کدکنی گفت: ایشان بهترین استاد ادبیات فارسی درحال حاضردنیا هستند و در کتاب سالهای اخیر خود با چراغ آیینه گفته اند: شعر نو،ذیل ترجمه است.

توکلی درادامه افزود؛ سنت مثل موجودی زنده است که باید با او تعامل و گفت گو کرد اما نمی شود به اوگفت نباش.

وی اظهار داشت اگرافرادی مثل اخوان نبودند و نمونه هایی مثل زمستان را نمی سرودند شعر نیمایی به این زودی تثبیت نمی شد. توکلی در پایان افزود: شعری نو است ومی تواند موج ایجاد کند که صورت و معنای آن باهم نو شده باشند.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • زهیر توکلی: سنت بدون نوآوری محکوم به مرگ است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.