موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

گفتگوی روزنامه شهرآرا با علی محمد مودب به بهانه خلق قطعه بابارجب

01 مهر 1395 18:25 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.5 با 2 رای
گفتگوی روزنامه شهرآرا با علی محمد مودب به بهانه خلق قطعه بابارجب

شهرستان ادب: انتشار قطعه موسیقی «خلاصه همه بغض‌های تاریخم» با استقبال خوب از سوی مخاطبان همراه شد. روزنامه شهرآرا در مطلبی در شماره امروز در مصاحبه ای با علی محمد مودب, شاعر این اثر به این موضوع پرداخت. متن این مصاحبه را در ادامه میخوانید.

تاملی چند در شعر انقلاب، نشان می‌دهد که همواره بهترین اشعار انقلابی کارهایی بوده‌اند که در ظرف موسیقی با تاثیرگذاری بسیار به مخاطب منتقل شده و در ذهن‌ها جا گرفته‌اند. به‌تازگی، دفتر موسیقی موسسه فرهنگی‌‌هنری شهرستان ادب قطعه موسیقی «خلاصه همه بغض‌های تاریخم» را در پاسداشت حاج‌رجب محمدزاده، شهیدی که چهره مجروح او به نماد مقاومت و حماسه تبدیل شده‌بود، منتشر کرده‌است. علی‌محمد مودب، شاعر این قطعه، سراینده مجموعه‌های فراوانی از جمله «عاشقانه‌های پسر نوح»، «گریه در تکیه پروتستان‌ها» و «مرده‌های حرفه‌ای» است. با این شاعر مطرح کشور به بهانه استقبال‌های خوب به گفتگو نشستیم.
﷯ 
چه چیزی باعث خلق این قطعه سینمایی‌موسیقایی شد؟
یکی از فعالیت‌هایی که موسسه شهرستان ادب دارد، پرداختن به بخش‌های مغفول‌مانده هنری مربوط به ادبیات انقلاب اسلامی است. دکلمه‌کردن اشعار یکی از این اهتمام‌هاست. در دیدار نیمه ماه مبارک رمضان شاعران با مقام معظم رهبری، ایشان از کلیدواژه «ترویج آثار ادبی فاخر» خطاب به دستگاه‌های دولتی و وزارت ارشاد استفاده کردند که بسیار هوشمندانه و دقیق بود. مقام معظم رهبری تاکید کردند: اثر هنری فاخر و ماندگار در سال‌های اخیر و سال‌های بعد از انقلاب کم تولید نشده، اما رسانه ما باید بتواند با کمک ابزار و امکاناتی مثل موسیقی و تصویر، در ترویج آثار ادبی کار کنند.
﷯ 
این دکلمه‌ها که به قالب موسیقایی در‌می‌آیند، چه رویکردی دارند؟
بحث ترویج آثار ادبی‌هنری فاخر که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، رویکرد ما و نکته کلیدی است. تاثیری که از بازتولید این آثار ایجاد می‌شود رویکرد این جریان است.
﷯ 
چرا قالب این اثر را مثنوی انتخاب کردید؟
این قالب در دهه۶٠ سال‌های درخشانی داشت. کارهای استاد معلم، قزوه، فرید طهماسبی و همه مثنوی‌های درخشانی بودند که وقتی با دکلمه همراه شدند، بسیار ماندگار شدند. مثنوی «هیچ می‌دانی بسیجی جداستِ» آقای جعفریان سال‌ها در پوسترهای دفاع مقدس استفاده‌شد و تاثیرگذار بود. از آن جمله، شعرخوانی‌های ماندگار و درخشان زنده‌یاد آقاسی اغلب در قالب مثنوی بود. ما این تجربه موفق را داشتیم. در حالی که دو قطبی «شعر سپید و غزل» ما را به سمت دیگری برده‌بود که از قالب‌ها و ظرفیت‌های دیگر در جامعه مغفول بمانیم، سعی کردیم در قطعه بابارجب، قالب مثنوی احیا شود.
﷯ 
قطعه بابارجب چه بازتاب‌هایی در سطح جامعه و مخاطبان خاص و عام داشته‌است؟
‌خوشبختانه این کار انعکاس‌های بسیار وسیعی در بین خواص جامعه موسیقی‌دان‌ها، شاعران، اهالی رسانه و هنرمندان پیدا کرده‌است. پیام‌هایی هم که به دفتر موسسه شهرستان ادب ارسال می‌شود یا تماس‌هایی که گرفته می‌شود نشان‌دهنده موفقیت این اثر است. در سایت‌های موسیقی هم این اثر به‌عنوان یک قطعه موسیقایی بازتاب داشته و همه استانداردهای لازم برای دیده‌شدن را داشته و در آن لحاظ 
شده‌است.
﷯ 
این اثر چه ویژگی‌هایی دارد که به تاثیرگذاری آن کمک کرده‌است؟
ویژگی همراهی شعر و موسیقی. در سال‌هایی که بر ادبیات انقلاب گذشت، همراهی شعر و موسیقی خیلی مغفول مانده‌بود، اما در ادبیات شبه‌روشن‌فکری، این همراهی شعر و موسیقی به صورت جدی دنبال می‌شد. چهره‌های موثر و منتسب به ادبیات روشن‌فکری با صدای خودشان دکلمه داشتند و با آهنگ‌سازی آهنگ‌سازان برجسته، ضریب کار خود را بیشتر می‌کردند. در این اثر، این همراهی اتفاق افتاده‌است.
﷯ 
برای این اثر چقدر هزینه شده‌است؟
این کار در استودیوی شهرستان ادب خوانده شده و آهنگ‌سازی آن را امیرحسین سمیعی انجام داده‌است که نگاهش خیلی مبنایی و علمی به این اثر بود و ساعت‌های زیادی را در همفکری‌هایی که در دفتر موسسه هنگام تولید این قطعه بود، با ما داشت تا یک فهم مشترک از قطعه ایجاد شد. آقای سمیعی ژانر سینمایی را برای این کار برگزید که بتواند درامی که در اثر هست و فضاهای مختلف عاطفی‌حماسی را در قالب این قطعه اجرا کند. این اثر حس‌های مختلف مثل اضطراب، تهدید دشمن و ایستادگی را در قالب موسیقی به مخاطب می‌دهد. پوستر این کار کار آقای نعمتی است و در آن سعی شده از فضاهای مرسوم فاصله بگیریم. این اثر بدون هیچ هزینه‌ای، در دفتر موسیقی تولید شده‌است. مواردی در جامعه هست که مردمی و تاثیرگذار است و این اثر هم در واقع، حرکتی خودجوش، انقلابی و مردمی در مفاهیم ارزشی است و در واقع، یک تقدیمی به سال‌های ایستادگی و رنجی است که این شهید بزرگوار و خانواده‌اش دیده‌بودند.
﷯ 
‌البته خیلی از کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود از دقت و نکته‌بینی‌های لازم برخوردار نیست. برای رفع این مسئله هم فکری کرده‌اید؟
تلقی ما این بود که کارهایی که برای شهدا دارند تهیه می‌شود کارهایی دلی هستند و به همین واسطه، دقت لازم را که می‌بایست داشته‌باشند ندارند. تجربه نشان می‌دهد که همیشه سهل‌انگاری در اجرای کارهای این حوزه وجود داشته‌‌است، اما ما سعی کردیم در این اثر که بدون هیچ هزینه‌ای، در دفتر موسسه شهرستان ادب تولید شد، دقت و شان آن شهید بزرگوار که قطعه به او تقدیم شده را رعایت کنیم و ساعت‌ها روی این کار وقت گذاشته شد تا به بهترین شکل کارها انجام شود.
﷯ 
‌این چندمین اثر تولیدشده بخش موسیقایی شهرستان ادب است؟
این کار جزو اولین‌هاست. در واقع، دفتر موسیقی به‌تازگی راه‌‌اندازی شده‌است. دیدیم ظرفیت‌هایی در هنر انقلاب مغفول مانده‌است و ارائه درست یک اثر موسیقایی می‌تواند برای ما راهگشا باشد تا در رسانه‌های بگوییم شعر همواره هنر ملی ماست و شعر معاصر انقلابی کمتر در رسانه های ملی جایگاه داشته‌است. این دکلمه‌ها که در قالب موسیقی قرار می‌گیرند، نشان می‌دهند که شعرهای به‌روز و چهره‌های استراتژیک می‌توانند مفاهیمی را که گاه ساعت‌ها مناظره‌ و سخنرانی‌ طولانی نتوانسته‌است منتقل کند، در کلامی قاطع و با استدلال‌های متقن، به مخاطب ارائه دهد و مخاطب آن را بپذیرد.

 




کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گفتگوی روزنامه شهرآرا با علی محمد مودب به بهانه خلق قطعه بابارجب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.