موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان

پرونده ادبیات عاشورایی در شهرستان ادب گشوده شد

19 مهر 1395 14:36 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
پرونده ادبیات عاشورایی در شهرستان ادب گشوده شد

شهرستان ادب: همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین ابن علی (علیه السلام) پرونده ادبیات عاشورایی در پایگاه اینترنتی شهرستان ادب گشوده شده است. 

در این ویژه‌نامه مطالب متنوعی با موضوع عاشورا و حماسه کربلا گردآوری شده است. گفتگویی با قادر طهماسبی (فرید)، شاعر درباره شعر آیینی، یادداشتی درباره فیلمنامه «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی، و یادداشتی از علی داودی، با عنوان «شعرهایی که با آن‌ها گریسته‌ام»، همراه با داستانی از علی‌اصغر عزتی پاک، و تفسیر اقبال لاهوری از «سر کربلا» از جمله مطالب داستانی و پژوهشی این مجموعه است. 
در کنار آن، مرثیه‌ای تازه از استاد علی معلم دامغانی و نیز اشعاری از استاد شفیعی کدکنی، علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه، ابوالفضل زرویی نصرآباد، سیدضیا قاسمی، سلمان هراتی، صائب تبریزی، غالب دهلوی، آیت‌الله غروی اصفهانی (کمپانی)، حجه‌الاسلام نیر تبریزی، محمدرضا ترکی، عمانی سامانی، حمیدرضا شکارسری و ایرج میرزا، پیش روی خوانندگان و علاقمندان ادبیات عاشورایی قرار داده شده است که گردآوری آن‌ها در کنار هم فرصتی است برای نگاه دوباره به این اشعار.
نوحه‌ای مشترک سروده آیات‌القرمزی شاعر بحرینی و محمدمهدی سیار، با صدای حاج میثم مطیعی، و «فرصت بدرود» سروده قیصر امین پور با صدای محمد اصفهانی، نیز از جمله نواهای مرتبط با این ایام عزیز است. در مجموعه شهرستان ادب، همچنین چندین اثر عاشورایی و مرتبط با محرم از جمله کتاب «ماه به روایت آه» اثر زرویی نصرآباد، «سروش عشق» اثر احد ده‌بزرگی، «چند مجلس از دهه اول محرم» سروده‌های سپید اكبر میرجعفری، و «سلام بر عاشورا» مجموعه شعر تازه رضا اسماعیلی در کنار آثاری به نثر معرفی و پیشنهاد شده است. 
در پایان باید به اشعاری از بهروز آورزمان، محسن رضوانی، ناصر حامدی، محمد غفاری، عباس چشامی، و سیدمحمدمهدی شفیعی اشاره کرد که صوت برخی از آن‌ها نیز در دسترس علاقمندان به ادبیات و سوگواران عاشورا قرار داده شده است.

برای مطالعه پرونده ادبیات عاشورایی می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمائید.

پرونده ادبیات عاشورایی


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پرونده ادبیات عاشورایی در شهرستان ادب گشوده شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.