موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
کارگاه شعر و موسیقی / کارگاه شعر و مداحی / شب شعر و خاطره

گزارش روز سوم اردو دوره تکمیلی آفتاب گردان ها

15 آذر 1395 12:40 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
گزارش روز سوم اردو دوره تکمیلی آفتاب گردان ها

*خلق آثار مهم هنری همزبان با اتفاقات مهم تاریخ رخ داده

یکی از برنامه های سومین روز از اولین اردوی تکمیلی آفتابگردانهای موسسه شهرستان ادب نشست شعر و موسیقی بود که با حضور دکتر محمد مهدی سیار، محمد حسین سمیعی خواننده و آهنگساز و محسن صفایی کارشناس حوزه موسیقی برگزار شد.

محمدمهدی سیار در ابتدای این نشست با بیان همراهی شعر و موسیقی در تاریخ ادبیات، گفت: در گذشته هر شاعری موسیقی دان بود و به مرور زمان این دو رشته از هم جدا شدند ولی هم چنان آثار آن ارتباط مانده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جدایی موسیقی و شعر در هنر امروز در تمام این پنج دوره کارگاه موسیقی یا ترانه برگزار نشده است. چراکه معتقدیم شاعری آنقدر گسترده است که چند دوره باید بگذرد تا شاعر به تکامل برسد.

 سیار گفت: براساس تحولات موسیقی موسیقی امروز، از اردیبهشت ماه امسال در شهرستان ادب دفتر موسیقی تاسیس شد و استودیوی کوچکی هم در این موسسه دایر شد تا واحد موسیقی شهرستان ادب کار خود را آغاز کند.

در ادامه‌ امیرحسین سمیعی با اشاره به اینکه توجه دفتر موسیقی شهرستان به شعر است، بیان کرد: هدف ما تاثیرگذاری بلند مدت در عرصه موسیقی است و برای تولید موسیقی عجله نداریم. هم چنین اگر قرار باشد در رابطه با موضوع های مناسبتی کار کنیم، به کیفیت آثار تولیدی توجه ویژه خواهیم داشت.

مدیر دفتر موسیقی موسسه شهرستان ادب گفت: دفتر موسیقی شهرستان ادب در حوزه فعالیت شاعران با اهالی موسیقی، می تواند مشاوره ارائه دهد.

وی بیان کرد: اینگونه نیست که با توجه به اقبال عمومی به موسیقی پاپ حتما باید به آن بپردازیم. اگرچه تجربه نشان داده است، اثرگذاری موسیقی پاپ کم تر از ژانرهای دیگر است.

...صفایی با بیان اینکه از منظر اجتماعی  مسیر هنرمند نه یک متخصص بلکه به عنوان یک کنشگر بررسی می شود، گفت: با توجه به این موضوع بدون جایگاه شناسی دقیق نقش خود در بلبشوی فرهنگی و هنری نمی توان قدم برداریم.

او در ادامه گفت: با مرور تاریخ موسیقی ایران به این نتیجه می رسیم که خلق آثار مهم هنری همزبان با اتفاقات مهم تاریخ رخ داده و این اتفاقات کمک شایانی کرده  تا طیفی از آثار الگو ماندگار شوند.

وی افزود: اگر هرکس فهرستی از آثار موفق تهیه کند، عمده این آثار ناگفته های جامعه جامعه ما بودند چون شعر و موسیقی چیزی است که روی زبان جامعه جاری می شود و جامعه از زبان هنرمند می خواهد بشنود.

صفایی اظهار کرد: اگر امروز یک ابرموضوع را که جایش در شعر و ترانه خالی است، بخواهیم معرفی کنیم، شعر و موسیقی اجتماعی به معنای کامل است که شامل تمام آیین های اجتماعی می شود.

صفایی در آخر گفت : یکی از ضعف های ما در عرصه موسیقی و شعر این است که به طور جدی به زبان محاوره نپرداختیم و در برهه ای از نظر ارتباط با مردم ضعیف عمل کردیم. امروزه گسترش رپ به دلیل خلا موسیقی اجتماعی است چراکه وقتی یک فضای اجتماعی در موسیقی خالی شد، با موسیقی کاذب تامین می شود.

 

 

*شعر هیات چیزهایی دارد که در شعر پیشتاز ما وجود ندارد

یکی از برنامه های آخرین روز از اولین دوره اردوی تکمیلی آفتابگردانها جلسه نقد و بررسی شعر هیئت بود، در این نشست شاعران و مدیحه سرایانی چون دکتر محمد مهدی سیار، حاج جواد حیدری و حسن بیاتانی به ارائه دیدگاههای خود در رابطه با شعر هیئت پرداختند.

 

محمد مهدی سیار در ابتدای این نشست  با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به توجه شعرا به سرود و نوحه، اظهار داشت: در نظر داریم متون اشعار و نوحه 10مداح تازه نفس را  مورد بررسی و نقد ادبی و محتوایی قرار دهیم و از این جهت کارنامه هیات های مذهبی نیز بررسی شود. حتی منتشر شدن این نقدها و راه افتادن این جریان و بعد تبدیل شدن آن به یک سنت مبارک، خود به خود ابزار نقد و بررسی  و گفت و گو درباره شعر هیات ایجاد می شود.

وی بیان کرد: یکی از دلایل اینکه شعر هیات را تاریخ گذشته می دانند این است که شعر هیات چیزهایی دارد که در شعر پیشتاز ما وجود ندارد و هرچه شعر هیات رشد و تعالی داشته باشد شعر فارسی به بالندگی می رسد.

جواد حیدری نیز در ادامه با بیان اینکه ریشه آسیب های شعر اهل بیت(ع) قطع ارتباط با پیشینه خود است، گفت: به دنبال افزایش هیئات، تعداد شاعر و مداح نیز افزایش یافت و با بالارفتن کمیت نقص ها بیش تر می شود. بررسی آثار و سیره پیشکسوتان شعر ومداحی اهل بیت(ع) بسیار مهم است تا به عنوان الگوی جوانان قرار گیرند.

مدیرمسئول  مجمع شاعران اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت های شعر هیات غزل ابتدای جلسه است، گفت: یکی از تاکیدات رهبری بر این است که شعر هیات تعلیمی باشد و یکی از بهترین جاهایی که می توان از این نوع شعر استفاده کرد، شعر ابتدایی مجلس روضه است.

حسن بیاتانی نیز دیگر صاحب نظر عرصه نوحه سرایی بود که در خصوص عامیانه سرایی شعر هیات اظهار داشت: شعر هیات پرمخاطب ترین گونه شعر فارسی است چون در مواقعی از سال مخاطب میلیونی دارد و: این نظام در درجه اول از شعرای جوان هیات که از اخلاص و انگیزه زیاد و تجربه کم برخوردارند، استفاده می کند و یکی از اتفاقات تازه این است که گفتمان هیات در انقلاب جریان سازی ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: خیلی مهم است که در خصوص مباحث انقلابی در هیات محتوای روز و انقلابی وقتی وارد هیات می شود اما همراه با حفظ رابطه طولی باشد. رهبری چند سال پیش فرمودند از این نترسید که مخاطب شعر هیات نمی فهمند بلکه ذائقه شعری مستمع را شما باید بالا ببرید و این منشا اختلاف است به طوری که بعضی ها می گویند شعر هیات باید به گونه ای باشند که همه بفهمند در حالیکه شعر هیات خوب آن است که ظرافت های ادبی خود را داشته باشد.

 

*شعر حاصل عرق ریزان روحی ست

شب شعر و خاطره، عنوان شب شعری ست که در اردوهای آفتابگردان ها، با حضور شاعران جوان حاضر در دوره و اساتید برجسته شعر کشور، برگزار می شود. شب شعر و خاطره ی اردوی دوره تکمیلی در مجتمع آدینه ی تهران برگزار شد و اجرای این جلسه بر عهده ی شاعر شناخته شده ی کشور، میلاد عرفان پور بود.

در دقایق آغازین این جلسه، سه شاعر جوان دوره ی تکمیلی، میلاد حبیبی، محسن نقدی و محمد هنری اشعار خود را قرائت کردند. در ادامه، استاد دانشگاه شاعر طنز پرداز و از اساتید این اردوی آموزشی، دکتر عباس احمدی پشت تریبون حاضر شد و یک رباعی عاشورائی و یک شعر طنز در قالب قطعه، تقدیم حضار کرد که با استقبال خیلی خوبی از جانب شاعران حاضر در شب شعر، مواجه شد. در ادامه رضا سهرابی از اصفهان غزلی تقدیم به جناب مختار ثقفی کرد و شاعر زنجانی، حسین طاهری با ذکر خاطره ای،  دو غزل عاشقانه برای جمع حاضر خواند.

در ادامه شاعر برجسته ی کشور و مدیر دفتر نشر موسسه شهرستان ادب، علی داودی خاطره ای شیرین از اشتباه گرفتن آدم ها حتا مکانها در موقعیت های مختلف و خاطره ای دیگر از زندگی آپارتمان نشینی نقل کرد. وی قبل از شعر خوانی، خطاب به شاعران جوان گفت، که شعر حاصل عرق ریزان روحی ست و گفتن شعر خوب، بسیار سخت است و ما باید با اندیشه و شعرمان به جنگ این دنیا برویم. او در ادامه شاعران جوان را مهمان غزلی کرد.

حسین بیاتانی، مدیر سایت ادبی آیات غمزه، از جمله مهمانان حاضر در شب شعر و خاطره ی آفتابگردانها بود. وی قبل از شعر خوانی از همه ی شاعران برای شرکت در کنگره ی شعر وحدت دعوت بعمل آورد و در ادامه شاعران جوان را مهمان دو غزلش کرد.

یکی دیگر از شاعران شناخته شده ی کشور، مسئول انجمن ادبی نارنج اصفهان، مهدی جهاندار، دیگر مهمان شب شعر بود. او با خواندن غزلی عاشقانه و غزل دیگری که تقدیم به آستان حضرت ابوالفضائل، عباس (ع) شده بود، شور مضاعفی به جلسه بخشید.

سعید پورطهماسبی، سعید خسروپور، حسین زحمتکش، محمد شکری فرد، امیر مرادی، اکبر قنبرزاده، حجت الاسلام والمسلمین حاج حسینی، وحید زاده، رضا سهرابی، امیر رضا یزدانی، سید جواد میرصفی، امیر سلیمانی، سید علیرضا شفیعی، علیرضا گل افشان و چند تن دیگر از شاعران جوان، اشعار خود را با مضامین عاشقانه، اجتماعی و آئینی تقدیم حضار کردند.

در آخر جلسه، سه تن از شاعران شناخته شده و از اساتید اردوی آفتابگردانها، سید وحید سمنانی، محمد حسین نعمتی، و محمدرضا طهماسبی با ذکر خاطره ای غزل هایی عاشقانه و در مدح حضرت رسول اکرم ( ص) خواندند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گزارش روز سوم اردو دوره تکمیلی آفتاب گردان ها
  • گزارش روز سوم اردو دوره تکمیلی آفتاب گردان ها
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.