موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در شب میلاد حضرت رسول اکرم (ص)

نمود وحدت شیعه و سنی در ادبیات داستانی

26 آذر 1395 23:29 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
نمود وحدت شیعه و سنی در ادبیات داستانی
موضوع وحدت بین شیعه و سنی از مسایل بسیار مهمی است که امت اسلام امروز به آن نیازمند است و رهبر انقلاب بر آن تاکید داشته اند؛ اما در حیطۀ ادبیات داستانی کمتر کتابی دیده می‌شودکه  به این موضوع بسیار مهم پرداخته باشد.

در کتاب «رویای نیمه شب» نویسنده سعی کرده از طریق بیان حقیقتی تاریخی بحث وحدت بین شیعه و سنی را مطرح کند،که به دلایلی به نظر می‌رسد در این کار موفق بوده است؛ اول اینکه در این کتاب شیعه و سنی در یک جامعه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، به‌گونه‌ای که در روابط اجتماعی  چون خرید و فروش با یکدیگر در ارتباط هستند. این روابط اجتماعی تنگاتنگ در نقطۀ اوج خود به دلدادگی دختر و پسری با دو مذهب مختلف ختم می‌شود که مهم‌ترین گرۀ داستان را شکل می‌دهد.دوم اینکه در ناملایمات روزگار، شیعه و سنی با یکدیگر همدردی می‌کنند و سعی می‌کنند تا حد توان یکدیگر را یاری کنند.

در این رمان ماجرای هاشم، پسری معتقد از اهل سنت و دارای زیبایی و ثروت که در کنار پدربزرگش ابونعیم به زرگری اشتغال دارد، مطرح می‌شود.

هاشم، عاشق ریحانه که دختری با ایمان و اهل تشیع است می‌شود که به دلیل اختلاف عقیده‌شان از بیان علاقه‌اش به خانوادۀ ریحانه خودداری می‌کند و تلاش می‌کند او را فراموش کند، اما موفق نمی‌شود.

هاشم با ابوراجح، پدر ریحانه، که یکی از شیعیان با ایمان است و در حمامی در حله، مشغول گذراندن امور زندگی است، رابطۀ دوستی دارد و از این طریق متوجه می‌شود که او ازدواج بین دو مذهب را صلاح نمی‌داند.

هاشم از طریق ابوراجح با مذهب شیعه و امام زمان آشنایی پیدا می‌کند و بر سر دوراهی قرار می‌گیرد که کدام مذهب حق است، اما پدربزرگش به او گوشزد می‌کند که مذهبش را تغییر ندهد.

حاکم زمان که مرجان صغیر نام دارد و دشمنی زیادی با اهل تشیع دارد، دختری به نام قنواء دارد که بر خلاف پدرش منطقی و مهربان است. قنواء به همراه مادر و خواهرانش به مغازؤ ابونعیم می‌رود و از هاشم می‌خواهد برای ساخت و تعمیر جواهرات به دارالحکومه برود. هاشم که ریحانه را دوست داردّ از علاقۀ قنواء به خودش ناراحت می‌شود، اما چاره‌ای جز رفتن به دارالحکومه ندارد.

در ادامه ماجراهایی اتفاق می‌افتد که رمان را بیش از پیش جذاب می کند.

«مظفر سالاری» نویسندۀ این رمان از موضوع تشرفات به محضر حضرت ولی عصر (عج) استفاده کرده تا مخاطب خود را با نقش حضرت مهدی (عج) در جامعۀ شیعیان آشنا کند. همچنین همین مسئلۀ تشرف به محضر امام زمان باعث گره‌گشایی از مسائل داستان می‌شود که نشان از دقت نظر نویسنده در طراحی پیرنگ رمان دارد.

درنهایت رمان «رؤیای نیمه‌شب» را باید اثری خوشخوان دانست که به‌خوبی از طرف مخاطبان عام مورد استقبال قرار گرفته ‌است.

 

سمیه مظاهری‌فر



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نمود وحدت شیعه و سنی در ادبیات داستانی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.