موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
«شهرستان ادب تولید موسیقی فاخر را ادامه خواهد داد»

گزارش نشست خبری قطعه «مرز ما عشق است»

13 دی 1395 18:24 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
گزارش نشست خبری قطعه «مرز ما عشق است»

شهرستان ادب : نشست خبری قطعه «مرز ما عشق است» با حضور سازندگان این اثر موسیقایی در شهرستان ادب برگزار شد و خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده اثر ضمن معرفی این کار، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. در ابتدای این نشست که روز شنبه یازدهم دی‌ماه در محل «شهرستان ادب» برگزار شد، امیرحسین سمیعی، خواننده قطعه و مدیر دفتر موسیقی این موسسه توضیح داد: «این توفیقی برای دفتر موسیقی «شهرستان ادب» بود تا تولید این قطعه را بر عهده بگیرد. نود درصد این قطعه به صورت آکوستیک ضبط شده است، چون ما تصمیم گرفته‌ایم زیاد به سراغ موسیقی الکترونیک نرویم و با زبان فاخرتری کار را انجام دهیم. فرم این کار ارکسترال پاپ است و از نوازنده‌های خیلی خوب کشورمان در ساخت اثر استفاده کردیم.»

دغدغه‌های شاعرانه برای موسیقی

خواننده و آهنگساز «مرز ما عشق است» با اشاره به مراحل ساخت این قطعه و نیز بازخوردهای آن نزد مخاطبان تصریح کرد: «آقای محمدعلی بهمنی پیشنهاد ساخت این کار را به من دادند و بعد از وقفه‌ای کوتاه با شاعر اثر دیدار کردیم. خوشبختانه بازخوردهای کار بخصوص در شبکه‌های اجتماعی بسیار مناسب بود، از جمله آقای اخشابی و ایمان جعفری پویان مطالبی درباره این قطعه منتشر کردند. امیدوارم بتوانیم همین مسیر را با قدرت بیشتری ادامه دهیم.»

سمیعی درباره برنامه‌های آینده دفتر موسیقی و اولویت‌های کاری آن نیز گفت:«دفتر موسیقی شهرستان ادب، تلاش می‌کند که در زمینه موسیقی ارزشمند و فاخر قدم بزند، نه موسیقی‌هایی که خوراک مناسبی به شنونده نمی‌دهند و فرم‌هایی که ماندگاری ندارند و مخاطب را گول می‌زنند. ما تصمیم داریم در موسیقی ارزشی به شکل جدی‌تری وورد کنیم. این حوزه را اولویت اصلی خودمان می‌دانیم، و فکر می‌کنم بزنگاه کار ما نیز همین‌جاست. اگر در این حوزه کاری ساختیم باید به شکلی باشد که هیچ جای بحث و ایراد باقی نگذارد و سرآمد چنین آثاری باشد. همچنین ما در آینده آلبوم‌های موسیقی و دکلمه خواهیم داشت که جزئیات آن را در آینده ارائه خواهیم کرد.»

مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب همچنین درباره نگاه این موسسه به موسیقی تصریح کرد: «در شهرستان ادب، ما تنها به موسیقی ارزشی نمی‌پردازیم، بلکه به تمام حلقه‌های مغفول مانده در موسیقی کشور خواهیم پرداخت، چه اجتماعی باشد، چه عاشقانه باشد که به نظرم تمام انحطاطِ موسیقی پاپ فعلی در همین بخش است، و اگر کسی به سراغ موسیقی تغزلی در این بخش برود معمولاً با موسیقی دم‌دستی به آن خواهد پرداخت. ما در این حوزه نیز فعالیت می‌کنیم، و پشتوانه خوبی نیز دراین زمینه داریم، از جمله جمعی از بهترین شاعران معاصر که همکار ما هستند. ما برنامه‌های بلندمدتی چه در زمینه دکلمه چه در حوزه موسیقی‌های باکلام به قصد بهتر شناساندن شعر معاصر در نظر داریم که به مرور اجرایی خواهد شد.»

این آهنگ‌ساز جوان درباره دیگر آثار تولیدشده در دفتر موسیقی شهرستان ادب نیز به رسانه‌ها توضیحاتی داد: «اولین قطعه‌ی دکلمه که در شهرستان ادب ساختیم بر اساس شعر «چگونه رهایت کنم» سروده محمدحسین نعمتی بود و به شهدای هواپیمای ایرباس تقدیم شد. قطعه بعدی که اقبال زیادی به آن شد «خلاصه همه بغض‌های تاریخم»، که شعری از علی‌محمد مودب در رثای بابارجب بود و به رغم زمان طولانی، بازخورد خوبی داشت و در شبکه‌های مجازی بارها به اشتراک گذاشته شد. قطعه بعدی «هنوز در دل ما» نام داشت که عاشورایی و با شعر و دکلمه علی داودی بود. این کار را ما به رسم ادب در ایام محرم تولید کردیم، و طبیعتاً نوع موسیقی آن با موسیقی مورد علاقه مردم در زمان محرم تفاوت داشت، ما هم انتظار نداشتیم که در ایام عزاداری از این قطعه استقبال زیادی شود. اما قطعه قابل قبولی بود. قطعه چهارم همین اثری است که امروز معرفی می‌شود و نخستین قطعه باکلام ما محسوب می شود.»

سازها هماهنگ با کلمه‌ها

در ادامه این نشست خبری، آرمان مهربان، تنظیم‌کننده اثر هم درباره ساخت موسیقایی این قطعه و ترکیب سازها گفت: «تنظیم موسیقی قطعه "مرز ما عشق است" در قالب سبک پاپ ارکسترال نوشته شده است که ترکیبی از سازهای کلاسیک به همراه ارکستراسیون برای آنسامبل زهی، چهار هورن، یک ترومبون و ترومپت و فلوت و سازهای موسیقی پاپ شامل درامز، گیتار باس و گیتار الکتریک هستند.»

مهربان در ادامه به هماهنگی موسیقی قطعه و شعر کار پرداخت و توضیح داد: «مقدمه کار اورتور بسیار کوتاهی است که با زمینه‌سازی، تمی تشویش‌وار و خبری دارد و شنونده را سریعا وارد فضای موسیقی و متن شعر می‌کند، کوتاه بودن مقدمه کار و استفاده از فضای خلوت مینیمال در فراز اولِ موسیقی، توجه شنونده را بیشتر به سوی شعر هدایت می‌کند و با رسیدن به فراز دوم، موسیقی متناسب با مفهوم شعر، ریتمی حماسی پیدا می‌کند، با انرژی و حرکت پیش می‌رود و شنونده را به قسمت ملودی سولوی فلوت می‌رساند، در فراز سوم با مدگردی و آلتراسیون، اثر با فضای آرام و ملایم پیش می‌رود، چنان که گویی آرامش پیش از طوفان است. در این فراز برای فضا سازی کلماتی مثل «صبح شهادت» از آواهای گروه همخوان کُر و برای کلماتی مثل "شام مرگ" و "خسران" از افکت ترمولوی سازهای زهی استفاده شده است.»

تنظیم‌کننده «مرز ما عشق است» در پایان گفت: «در قسمت پایانی اثر با مصرع "لحظه آغاز با پایان چه فرقی می‌کند" تنظیم موسیقی هم وارد تنالیته‌ای جدید و سازبندی متفاوت می‌شود و به شکلی شروعی دوباره را نوید می‌دهد و ساز ترومپت ملودی‌یی فریادوار را به گوش می‌رساند. قطعه با فید و محو شدن آهسته به  پایان می‌رسد که تداعی‌کننده ادامه داشتن حرکت و پایان نگرفتن ایستادگی‌هاست.»

گفتنی است شعر این قطعه سروده سیدمحمدمهدی شفیعی، پیش از این در دیدار رمضانی سال 1395 شاعران با رهبر فرزانه انقلاب قرائت شده بود و رهبری در تحسین این سروده به نو بودن «لفظ، معنا و مناسبت» اشاره کرده بودند. پس از آن، این شعر در فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی با استقبال فراوان مردمی، بارها بازپخش شد. دفتر موسیقی موسسه «شهرستان ادب» نیز به مناسبت آزادسازی شهر حلب در سوریه، این قطعه موسیقی را بر اساس همین شعر تولید کرد. «مرز ما عشق است»، در دفتر موسیقی موسسه «شهرستان ادب» تولید شد. این قطعه به شهدای مدافع حرم تقدیم شده است که پیام این قطعه در حقیقت، زبان حال آنان است.

 

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گزارش نشست خبری قطعه «مرز ما عشق است»
  • گزارش نشست خبری قطعه «مرز ما عشق است»
  • گزارش نشست خبری قطعه «مرز ما عشق است»
  • گزارش نشست خبری قطعه «مرز ما عشق است»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.