موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد

27 دی 1395 20:16 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 1 با 1 رای
نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد

شهرستان ادب: نشست خبری سومین دوره  شب‌های شعر انقلاب اسلامی، صبحِ امروز در موسسه شهرستان ادب برگزار شد.


در این نشست که با حضور دکتر علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، علی محمد مودب، مدیر عامل موسسه شهرستان ادب، مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی سومین دوره شب های شعر انقلاب ونمایندگان دیگر نهادهای مشارکت‌کننده در این برنامه برقرار بود؛ علی‌محمد مودب با اشاره به میزان اهمیت شعر به عنوان ستونِ خیمۀ فرهنگ و جدی‌ترین هنر سرزمین ما گفت: «متاسفانه خیلی از مطبوعات و رسانه‌ها، شأنی که شایستۀ شعر باشد، برای آن قائل نیستند و توجهی به مقولۀ ادبیات انقلاب ندارند». او با بیان این نکته که هر پدیده‌ای برای رواج و رونق خود، نیازمند محافل و انجمن‌هایی‌ست تا بتواند در آن رشد کند و بازبینی شود، افزود: «به حمدالله، علی‌رغم همۀ محدودیت‌هایی که در حوزۀ رسانه برای شعر وجود دارد، انجمن‌های ادبی در کشور ما سابقۀ زیادی دارند و در شهرهای مختلف فعال هستند. تا امروز هم، همین انجمن‌های ادبی توانسته‌اند شاعر تربیت کنند و شعر ما را زنده نگه دارند». مودب ادامه داد: «شعر انقلاب تبعا انجمن‌های متعددی دارد که در شهرستان‌های مختلف کار کرده‌اند و پیشینۀ شعر انقلاب و میراثی که به ما رسیده، میراث همین انجمن‌هاست».

مدیر عامل موسسۀ شهرستان ادب، دربارۀ ایدۀ شب‌های شعر انقلاب گفت: «این ایده در حقیقت جشنی است که برگزیدگان، ستارگان، برترین‌های شعر انقلاب و چهره‌های شاخصی که طی این جریان در محافل ادبی بالیده‌اند را در کنار هم جمع میکند و امیدواریم نقشی تاثیرگذار در رونق جریان شعر انقلاب داشته باشد و علم شعر انقلاب را افراشته نگاه دارد».


دکتر علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزۀ هنری، در نشست خبری سومین دورۀ #شب_های_شعر_انقلاب اسلامی که صبح امروز در موسسه شهرستان ادب برگزار شد، گفت: «ظرفیت شعر انقلاب بسیار بیشتر از برنامه‌ای‌ست که ما اکنون تدارک دیده‌ایم. همزمان در سراسر کشور برنامه‌های زیادی برای شعر انقلاب تدارک دیده شده که برخی از این برنامه‌ها توسط موسسات دولتی و بعضی به صورت خودجوش و مردمی برگزار می‌شوند که تعلق به مردم دارد.» او ادامه داد: «مردم روزهای انقلاب، دهۀ فجر و دستان بهارآور امام که این همه مهربانی و آزادی را برای ما به ارمغان آورد، هرگز فراموش نمی‌کنند».

وی با اشاره به اینکه شعر، نسبت به دیگر هنرها جلوتر است و شاعران انقلاب همیشه پیشگام بوده‌اند گفت: «چه پیش از انقلاب، چه در آغازین روزهای انقلاب، چه در دوران جنگ و چه اکنون، شعر انقلاب جرقه‌ها و درخشش‌های خوبی داشته و چهره‌های خوبی را ارائه کرده. به طوری‌که شعر انقلاب دارد خودش را به عنوان یک سبک ادبی وارد دنیای هنر کرده است». 

قزوه با بیان این نکته که در مقایسه با هنرهایی همچون سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی، بیشترین بار هنر انقلاب را، شعر انقلاب بر دوش می‌کشد، افزود: «مطمئن هستم که میزان رضایت مقام معظم رهبری از شعر بیش از دیگر هنرهاست. چون ایشان یک منتقد ادبی و آشنا با مقولات هنری هستند و بنابراین می‌توان جایگاه شعر را در میان دیگر هنرها به خوبی شناخت».

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزۀ هنری گفت: «شعر انقلاب تنها به موضوعات انقلابی محدود نمی‌شود و موضوعات انسانی مثل زندگی و مشکلات مردم، موضوعات اجتماعی، موضوعات آیینی و همچنین عاشقانه‌های نجیب که نیاز امروز جامعۀ ماست در این مجموعه جا دارد، که شعر انقلاب مانند یک منتقد، در مقابل برخی شعرها که نوعی ولنگاری و خمودگی در خود دارند، موضع گرفته است.»

قزوه در پایان با اشاره به اینکه سال جاری، عنوان اقتصاد مقاومتی در خود دارد گفت: «تلاش ما این است که با کمترین هزینه، بهترین برنامه ها را اجرا کنیم».


 در سومین نشست خبری شب‎های شعر انقلاب که صبح امروز در موسسه شهرستان ادب برگزار شد، مرتضی امیری‌اسفندقه به عنوان دبیر علمي این دوره با بیان این‌که شعر انقلاب، یادآورِ شعر پارسی از قرن سوم تا امروز است، گفت: «هر وقت که جامعه در حال فراموش کردن زندگی بود – همین زندگی که خداوند جان و خرد آن را دوست دارد – شعر انقلاب آمد تا دوباره آن را یادآوری کند و ما امروز در اوج این انقلاب قرار داریم». 

او ادامه داد: «شعری که در کاشان، تربت و روستاهای تهران سروده می‌شود، تنها با خودش مقابله نمی‌کند؛ که با نیویورک هم حرف می‌زند. اگر لازم باشد با واژه‌های خود آن‌ها صحبت کنیم، باید با زبان پاریسی، پارسی حرف بزنیم، فکر و فرهنگ خودمان را معرفی کنیم و پرهیز و پروا و هراسی نداشته باشیم».

امیری‌اسفندقه این اندیشه را دور از مبالغه، اغراق و خودستایی دانست و گفت: «قلم‌ها باید توجه و توکل داشته باشند. در جهان کسی که شعر نخوانده و موزون نباشد انسان نیست. چرا که انسان به طور کلی شاعر است. ما با آن کسانی کار داریم که شاعریِ آن‌ها محرز است و کسانی نیستند که تنها در بحر مشتق و بحر مضارع غرق شده اند».


محمود حبیبی کسبی هم به نمایندگی از هیئت اجرایی این دوره از شب‎های شعر انقلاب اسلامی گفت: سومین دوره شب‌های شعر انقلاب شامل پنج برنامه است که در سه استان برگزار می‌شود. این برنامه‌ها با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت(ع)، حوزه هنری، فرهنگسرای اندیشه، دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، موسسه شهرستان ادب و  فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد. افتتاحیه آن در شهر مشهد و در روز اول بهمن ماه خواهد بود. این برنامه که از ساعت ۱۸ در سالن ‌همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود جدای از شعرخوانی مراسمی است برای تجلیل از غلامرضا شکوهی، محمد حسین جعفریان و مصطفی محدثی خراسانی از شاعران انقلاب و نیز میزبان تجلیل ویژه‌ای از محمد کاظم کاظمی نیز خواهد بود.

کسبی ادامه داد: دومین برنامه در روز ششم بهمن در سالن ‌همایش‌های بین‌المللی غدیر در شهر قم برگزار می‌شود و طی آن از محمد علی مجاهدی، ناصر فیض و غلامرضا سازگار تجلیل خواهد شد. برنامه سوم روز دهم بهمن در فرهنگسرای اندیشه تهران خواهد بود و در آن از مرحوم محمد رضا آغاسی تجلیل می‌شود. در برنامه چهارم که روز یازدهم بهمن و به میزبانی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نیز از مقام علمی و ادبی مرحوم سید حسن حسینی تجلیل شده و در برنامه پایانی که روز دوازده بهمن در حوزه هنری خواهد بود ضمن اختتامیه این دوره از شب‌های شعر انقلاب از قادر طهماسبی تجلیل خواهد شد.

به گفته حبیبی بیش از شصت شاعر انقلاب اسلامی در این دوره از شب‌های شعر انقلاب به شعرخوانی خواهند پرداخت.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد
  • نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد
  • نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد
  • نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد
  • نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد
  • نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد
  • نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد
  • نشست خبری سومین دوره شب‎های شعر انقلاب در شهرستان ادب برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.