موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور جمعی از شاعران در کاشمر

شب شعر "شور شیدایی" برگزار شد

26 بهمن 1395 10:54 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.8 با 5 رای
شب شعر "شور شیدایی" برگزار شد

شهرستان ادب : درایام الله دهه ی مبارک فجر و در آستانه ی ایام عزای بانوی دوعالم حضرت فاطمه (سلام الله علیها)،‌ مردم انقلابی و فاطمی کاشمر در جوار آستان امامزاده ی اعظم،‌ سید حمزه بن موسی الکاظم (ع)،‌ میزبان شاعران و مدیحه سرایان اهل بیت(ع) بودند که به اولین شب شعر فاطمی و انقلابی " شور شیدایی"‌دعوت شده بودند.

در این محفل بابرکت که به همت هیئت فرهنگی،‌مذهبی انصار المهدی (عج)، اداره ی اوقاف و امور خیریه کاشمر،‌جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و انجمن شعر تاک شهرستان ادب در کاشمر برگزار شد،‌ شاعران پیشکسوت و جوان از کاشمر و نیز از استانهای مختلف به قرائت اشعار و دلسروده هایشان با موضوعات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس،‌شهدای مدافع حرم،‌ مدح و مرثیه ی حضرت فاطمه (س) پرداختند.

در این محفل فرهنگی که قشرهای مختلف مردم،‌ زائرین آستان منور سید حمزه (ع)، خانواده های معظم شهدا، طلاب و روحانیون و نیز ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) شهرستان حضور داشتند،‌ شاعرانی از شهرستان های مشهد، تهران،‌ رودسر گیلان، اهواز، مشهد مقدس،‌ کاشمر، بردسکن و خلیل آباد که اغلب ایشان دارای سوابق ارزنده ای در زمینه ی سرودن اشعار و نوحه های انقلابی و آیینی داشتند به شعر خوانی پرداختند که با استقبال جمعیت حاضر در مراسم همراه بود.

شب شعر "شور شیدایی" با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و پخش کلیپی از خاطرات پیروزی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین رضایی از روحانیون برجسته ی شهرستان طی بیاناتی ضمن تبریک دهه فجر و تببین زوایای مختلف انقلاب اسلامی، ویژگی های شعر و شاعر انقلابی و اهل بیتی را برشمردند و از مداحان اهل بیت خواستند تا در انتخاب اشعار برای ارائه در مراسمات مذهبی،‌ حساسیت به خرج دهند و شاعران نیز اشعاری را تولید کنند که مخاطب را در زمینه ی توجه به خدا، توجه به خود، توجه به جامعه ی اسلامی و توجه به خلقت و طبیعت، رشد دهد و آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی که امام و شهدا در راه تحقق آن مجاهدت نمودند را در اشعارشان بگنجانند تا بصیرت افزایی برای مخاطبان حاصل شود.

پس از بیانات حجت الاسلام و المسلمین رضایی،‌ مهدی زاده اکبر، فرزند شهید مدافع حرم، با قرائت شعری با موضوع مدافعان حرم،‌ شعرخوانی ها را آغاز نمود:

غیرت خون علی(ع) در رگ ما هست هنوز

شمر نابود شد و کرببلا هست هنوز

می‌رسد منتقم خون خدا از این راه

هر که دارد هوس کرببلا بسم الله

 

شاعر بعدی از شاعران باسابقه ی کاشمر بود که سالهاست با مداحان اهل بیت (ع) در زمینه ی سرودن نوحه همکاری داردف هادی محمد علیپور شعری نذر حضرت زهرا(س) خواند و چند رباعی به مردم مقاوم یمن تقدیم کرد.

خانم ریحانه کاردانی که سال گذشته در محضر رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته)  توفیق شعرخوانی پیداکرده بود و در زمینه ی سرودن مداحی نیز فعالیت های خوبی دارد،‌ از دیگر شاعرانی بود که در این مراسم به شعر خوانی پرداخت و چهارپاره ای را به شهدای آتشنشان تقدیم کرد:

ای قهرمانِ جاودانِ آسمانی

تو زنده ای نزد خدایت میهمانی

دل های ما آتش گرفته از فراقت

برخیز لطفا! تو هنوز آتش نشانی

همراه با خانم کاردانی، خواهرزاده ی خردسالش ستاره شیرزاد نیز به روی سن آمده بود و با لحن کودکانه و زیبایش شعر بلندی را از بان حضرت رقیه (س) از حفظ برای حضار قرائت کرد که با استقبال خوب حاضران روبه رو شد.

استاد غلامرضا شکوهی، از اساتید بزرگ شعر آیینی و انقلابی کشور از مشهد مقدس مهمان بعدی شب شعر " شور شیدایی" بودند که چند شعر زیبا با موضوعات انقلاب اسلامی، حضرت زهرا (س) و امام رضا (ع)‌ قرائت نمودند:

ذکر پابوس شما از لب باران می ریخت

 ابر هم زیر قدم های شما جان می ریخت

هر چه درد است به امید دوا آمده بود

 از کف دست دعای همه درمان می ریخت

محمدرضا حسین زاده بازرگانی شاعر جوانی بود که از استان گیلان به کاشمر آمده بود. بازرگانی در سابقه ی شعری خود همکاری با مداحان مطرحی همچون بیوکافی و امیر عباسی را دارد و از اعضای دوره ملی شعر جوان انقلاب (شهرستان ادب) است. وی دو غزل آیینی خواند که یکی از غزل ها به مناسبت ایام فاطمیه بود:

دیگر چه می‌خواهد غم جانکاه از او؟
چیزی به جا نگذاشت غیر از آه از او
طوفان هجوم آورده می‌خواهد بگیرد
یاسِ سپیدِ باغ را ناگاه از او
تنها هدف در ذهنِ طوفان انتقام است
خواه انتقام از یاس باشد، خواه از او

 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی شفیعی از اهواز که شعر خوانی او در کحضر رهبر انقلاب (دامت برکاته) سال گذشته توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده بود و همکاری های خوبی نیز با مداحان مطرح کشور از جمله مطیعی، عباسی و سلحشور دارد مهمان بعدی بود که دو غزل خواند؛ غزلی در رثای حضرت فاطمه (س) و غزل دیگر به موضوع مدافعان حرم:

کوه باشی، سیل یا باران ... چه فرقی می‌‌کند؟

سرو باشی، باد یا توفان ... چه فرقی می‌‌کند؟

مرزها سهم زمینند و تو سهم آسمان

آسمانِ شام یا ایران چه فرقی می‌‌کند؟

قفل باید بشکند،  باید قفس را بشکنیم

حصرِ الزهرا و آبادان چه فرقی می‌کند؟

سید علیرضا شفیعی از اهواز، که در نوجوانی در محضر رهبر انقلاب (مدظله العالی) شعر خوانده بود و اکنون همکاری های گسترده ای با مداحنی همچون سلحشور، مطیعی و عباسی دارد، معین اصغری و حسین مودب از مشهد، امیر یوسفی مقدم از دانشجویان شاعر دانشگاه امام صادق (ع) تهران،‌ حجت الاسلام و المسلین نیک بین  مدیر حوزه ی  علمیه کاشمر، حاج آقای کبیریان از مداحان پیشکسوت کاشمر، دکتر معینی مسئول موسسه ی منادیان عترت کاشمر و  مجتبی نظام آبادی از فرهنگیان و شاعران شهرستان بردسکن از جمله شاعرانی بودند که در اولین شب شعر بزرگ " شور شیدایی" در حریم مقدس امامزاده اعظم،‌سید حمزه بن موسی الکاظم (ع) به شعر خوانی پرداختند.

پایان بخش شعرخوانی ها،‌ اجرای شاعر و هنرمند کاشمری آقای علی ناظمی بود. وی به نیابت از استاد محمدجواد غفور زاده (شفق) از اساتید شعر کشور که به مراسم دعوت شده بودند اما به دلیل کسالت نتوانسته بودند حضور پیدا کنند، از حضار عذرخواهی کرد و  مثنوی بلند و زیبایی را در رثای حضرت زهرا (س) قرائت نمود و با چند دقیقه ذکر مصیبت، محفل را به سوز و اشک عاشقان اهل بیت (ع) معطر نمود.

در پایان مراسم، با حضور مسئولین حاضر در جلسه،‌از سه تن از شاعران انقلابی و فعال در زمینه ی شعر هیئت در شهرستان کاشمر یعنی خانم ها معصومه اسکندری و ریحانه کاردانی و آقای سعید تاج محمدی به پاس فعالیت های چندساله در همکاری با هیئات و مداحان شهرستان، ‌تجلیل به عمل آمد.

شب شعر بزرگ "شور شیدایی"‌ که با استقبال و حضور پرشور اقشار مختلف مردم شهرستان در  مراسم،‌ شبی به یاد ماندنی و ارزشمند را برای شعر و فرهنگ کاشمر رقم زد به همت جوانان شاعر و فعالان فرهنگی هیئت انصارالمهدی (عج) و جبهه فرهنگی انقلاب و نیز همکاری آستانه مقدسه امامزاده سید حمزه (ع) کاشمر برگزار شد و اجرای مراسم را سعید تاج محمدی، بر عهده داشت. وی دبیر انجمن شعر تاک کاشمر و از شاعران فعال در زمینه ی شعر انقلاب و هیئت است و همکار ی های مستمری با مداحان بزرگ کشور از جمله مطیعی، عباسی،‌ سروری و مداحان شهرستان دارد و دوسال متوالی موفق به حضور در دیدار شاعران کشور با رهبر انقلاب ( دامت برکاته) شده است.

گزارش و شعرخوانی های این مراسم در چند هفته ی آینده از شبکه ی افق سیما برای مخاطبان سراسر کشور پخش خواهد شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شب شعر "شور شیدایی" برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.