موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

گزارش سومین نشست روز جهانی داستان کوتاه

01 اسفند 1395 16:10 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
گزارش سومین نشست روز جهانی داستان کوتاه

شهرستان ادب: سومین قرار داستان‌خوانی «روز جهانی داستان» با حضور جمعی از داستان نویسان به نام کشور در شهرستان ادب برگزارشد.

در این نشست که روز 26 بهمن در شهرستان ادب دایر گردید، مهمانانی چون مجید قیصری، حبیب احمدزاده، محمدرضا شرفی خبوشان، یاسین حجازی و نفیسه مرشدزاده حضور داشتند.

در ابتدای این  همنشینی مستند «مشت در نمای درشت» اثر حسن حبیب زاده پخش گردید و کارگردان توضیحاتی درباره این مستند ارئه نمود. حبیب زاده هدف این مستند را بررسی داستان کوتاه و الهام بخشی داستان کوتاه در ساخت بسیاری از فیلم های سینمایی دانست و در پایان سخنان خود برای ادبیات داستانی برابر شدن تیراژ کتاب با مخاطبین سینما را آرزو کرد.

در بخش بعدی نفیسه مرشدزاده در جایگاه حضور پیدا کرد. مرشدزاده سابقه حضور در نشریه «همشهری داستان» را دارا است و فعالیت های ادبی خود را مدیون مرحوم قیصر امین پور میداند. وی درباره شروع کار ادبی خود و و نقش قیصر امین پور در این زمینه خاطراتی بیان کرد و از دوران دبیرستان و ارسال نوشته های خود به دفتر حوزه هنری، که در آن سالها اولین دوره خود را آغاز کرده بود گفت و اینکه نوشتههایش چگونه مورد توجه اساتید ادبیات به ویژه زنده یاد امینپور قرار گرفت و به پیشنهاد ایشان پس از سالها دوری از نوشتن، مجددا نوشتن خود را آغاز کرد. این داستان‎نویس همچنین از سال های آغازین نوشتن و انتشار یادداشتهایش در مجله سروش نوجوان  و توجه امینپور به آنها سخن به میان آورد.

مرشدزاده توصیحاتی هم درباره دورهای که سردبیر نشریه داستان همشهری بود و استقبال خوب مخاطبان  از آن ارائه کرد. وی درباره فعالیتهایش در فضای مجازی و نیاز مخاطبان این فضا به داستانهای ساده و کودکانه و یادآوری سرخوشیهای دوران کودکی نیز سخن گفت. در ادامه مرشدزاده یکی از داستانهای کوتاه  خود را برای حاضران قرائت کرد.

پس از داستانخوانی نفیسه مرشدزاده، نوبت به مجید قیصری رسید. قیصری در ابتدا یادآور شد که قصه فیلم «روز سوم» اثر محمدحسین لطیفی ارتباطی با داستان وی نداشته و از روی آن اقتباس نشده است. داستانی که قیصری قرائت کرد «یک تکه ابر» نام داشت و به صورت دیالوگی بود. داستان روایتگر حضور ناگهانی یک روحانی برای اقامه نماز در یک مدرسه غیردولتی است که این مدرسه بیشتر رنگ غربی به خود گرفته و هیچ اثری از دین و مذهب در آن یافت نمیشود. این ماجرا و اعتراضهای والدین از زبان مستخدم نقل میشود که مشغول گفتگو و صحبت درباره آن با دختر خود است. مادر برای دختر خود نقل میکند که چگونه دانشآموزان این روحانی را به سخره گرفتند و والدین اعتراض شدیدی به حضور وی در مدرسه داشتهاند. اما قسمت عجیب ماجرا از زبان مستخدم گریههای ناگهانی یکی از دانش آموزان هنگام اقامه نماز بود، مانند یک تکه ابری که در میان آسمان صاف شروع به باریدن کند.

در بخش پایانی این همنشینی صمیمانه محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده رمان برجسته «عاشقی به سبک ونگوگ» داستان «گریههای گرم» را برای حاضران روایت کرد.

در نشست‌های اول و دوم «روز جهانی داستان» که در سال‍‌های 93 و 94 برگزار شده است مهمانانی چون مصطفی جمشیدی، محمدعلی گودینی، ساسان ناطق، سارا عرفانی، سید محمدرضا خردمندان، حمیدرضا شاه آبادی، زهرا زواریان، سیدعلی شجاعی، هادی خورشاهیان، حامد جلالی و سیده عذرا موسوی حضور داشتهاند .

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گزارش سومین نشست روز جهانی داستان کوتاه
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.