موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
ویژۀ هشتم مهر _ روز بزرگداشت مولوی

«ما شعرهای مولوی را دوست داریم»، یادداشتی از نیلوفر بختیاری

08 مهر 1394 02:23 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 6 رای
«ما شعرهای مولوی را دوست داریم»، یادداشتی از نیلوفر بختیاری

شهرستان ادب: امروز هشتم مهرماه، سالروز بزرگداشت شاعر و عارف امی قرن هفتم جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی است.  با همین مناسبت در ادامه یادداشتی می‎خوانید از شاعر جوان خانم «نیلوفر بختیاری»:


ما شعرهای مولوی را دوست داریم

ما انسان‎های جهان معاصریم. جهانی گریزان از رنگ و بوی سنت‎ها٬ با مختصاتی کاملا مدرن، جهانی در حال گذر و بی‎توجه٬ که گاه تاب و طاقت تورق یک روزنامه را هم ندارد. ما در عصری عجول و پر شتاب به دنیا آمدیم و ادبیات چنین عصری نیز جدای از این جهان‎بینی نیست. امروز عصر داستان کوتاه است. عصر دوبیتی و رباعی و تک‎بیتی. عصر هایکو و موج نو. عصری که قصیده را توقیف کرده و در حال سانسور تعداد بیت‎های غزل است! عصر ما عصر غزل‎های چهار٬ پنج‎بیتی ست و مثنوی‎سراهایش انگشت‎شمارند. اما همه‎مان دوست‎دار شعر گذشتگانیم! ما شعرهای مولوی را دوست داریم. برایش وبلاگ می‎سازیم. صفحه می‎زنیم و لایک می‎کنیم. تک بیت‎هایش را با بک‎گراندهای زیبا طراحی می‎کنیم و در صفحه‎های مجازی‎مان می‎گذاریم تا در کنار شعر معاصرمان -که حسابی در این فضا جا باز کرده- شعر کلاسیک را نیز داشته باشیم! گاه نیز به اشتباه شعر شاعری معاصر را به جای مولوی در صفحه‎های مجازی انتشار می‎دهیم! تقصیر ما که نیست! فرصت نداریم سراغ دیوان شاعر برویم و متن شعر مورد نظرمان را تایپ کنیم!

این‎ها گفته‎های آدم‎های عصر ماست. بله٬ امروز فضای مجازی این امکان را ایجاد کرده که هروقت هر فرد٬ بیتی سرود به راحتی اقدام به انتشار آن در فضای مجازی بنماید و پای آن نیز نام خود را به حکم شاعر بودن ثبت کند! در همین فضا، بیت صحیح یا ناصحیح شاعری چون مولوی نیز انتشار داده می‎شود و به دلیل سرعت انتشار٬ تا به خود بیاییم مطلبی اشتباه٬ میان عدۀ کثیری جا افتاده و با غفلت اکثریت مخاطبان نیز مواجه شده است.

اما در کنار این فضای نابرابر و ناسپاس، در کتابخانه‎های ما مثنوی معنوی و غزلیات شمس و فیه ما فیه و ... خاک می‎خورند. مثنوی‎ای که قالبش را سنتی میدانیم و طبع نوگرایمان سرودن شبه آن را کمتر بر می‎تابد٬ اما نمی‎دانیم که چقدر از آن عقب هستیم، و در ورای این قالب کهن از چه نوباوه‎های دلپذیری غافل بوده‎ایم. 

«گر ‌بریزی بحر را در کوزه‎ای
چند گنجد قسمت یک روزه‎ای»

مولوی برای انسان امروز آموزه‎های روشنی دارد. آموزه هایی که کمی صبر و طاقت دانش‎آموزان و شاعران ادب پارسی را می‎طلبد. با اینکه در دنیای شعر معاصر٬ به دلیل پیشرفت تکنولوژی٬ شتاب‎زدگی بی‎سابقه‎ای را شاهد هستیم٬ اما می‎توان برای پیشگیری وضعیت حاضر تلاش کرد و با کمی دقت٬ و پرهیز از نگاه‎های سطحی و سهل‎انگارانه طرحی نو درانداخت. اولین قدم در این راه٬ روی‎آوردن به مطالعۀ سنتی ( کتابخانه‎ای) و عدم اعتماد به منابع اینترنتی است. درست است که برخی آسیب‎های شعر امروز پیکرۀ ادبیات ما را آزرده است٬ اما هنوز می‎توانیم برای پیشگیری از آسیب‎های بیشتر٬ راهی بگشائیم.

«چون که گل رفت و گلستان شد خراب
 بوی گل را از که جوئیم٬ از گلاب»

ما هنوز هم می‎توانیم در رواق سکوت سنت‎هایمان بنشینیم و مثنوی معنوی را ورق بزنیم اگر ایمان بیاوریم که دانشجو و دانش آموز مکتب مولوی ( یا هر شاعر نامی دیگری) برای رسیدن به خانۀ آخر عجله‎ای ندارد. چرا که گفتۀ استاد خود را آویزۀ گوش کرده است که:

«روزها گر رفت٬ گو رو٬ باک نیست
تو بمان٬ ای آنکه جز تو پاک نیست...»



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «ما شعرهای مولوی را دوست داریم»، یادداشتی از نیلوفر بختیاری
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.