موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

بازدید اعضای موسسه شهرستان ادب از لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله(ص)

07 آذر 1394 18:56 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
بازدید اعضای موسسه شهرستان ادب از لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله(ص)

شهرستان ادب به نقل از تسنیم: مراسم بازدید از لوکیشن فیلم محمد (ص) با حضور سعید بیابانکی، اسماعیل امینی و جمعی از شاعران، نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان از سوی موسسه شهرستان ادب صبح امروز 6 آذر در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نعمت‌الله سفری فروشانی عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی و نویسنده دو کتاب "مکه در بستر تاریخ" و "کوفه از پیدایش تا عاشورا" ضمن ارائه توضیحاتی درباره این لوکیشن گفت: اوایل دهه 70 سریال‌هایی برای ساخت درباره امامان در نظر گرفته شد و در همان زمان مامور شدم صحن کوفه را برای سریال امام حسین (ع) و صحن مکه را برای پیامبر (ص) به کار ببرم اما این امکان میسر نشد. آنچه من در کتاب‌هایم به کار بردم بیش از شرح وقایع تاریخی پرداختن به جغرافیا، وضعیت اقتصادی، لباس و فرهنگ مردم مکه در آن زمان بوده است.

سفری فروشانی ادامه داد: کعبه یک فضای معنوی دارد که اکثر کارگردانان به دلیل محدودیت‌های موجود نمی‌توانند همه مسائل را بگویند و منعکس کنند. توضیحات من درباره 53 سال از زندگی حضرت محمد (ص) از تولد تا هجرت پیامبر (ص) را شامل می‌شود.

وی در خصوص خانه کعبه، گفت: کعبه اولین خانه‌ای است که در زمین بنا شده و قرآن فرموده است که حضرت ابراهیم (ع) به کمک اسماعیل (ع) این خانه را ساخته است. خانه کعبه 15 متر ارتفاع دارد اما یک مکعب مستطیل منظم نیست. خانه ابراهیم (ع) 4.5 متر بود و متصل به زمین و سمت شرقی قرار داشت و خانه‌اش سقف نداشت. در سال 35 عام‌الفیل کعبه خراب شد و به دست حضرت ابراهیم با سنگ بنا شد بعد از آتش‌سوزی قرار شد قریش خانه کعبه را بسازد و چون قرار بود با پول‌های حلال این خانه بنا شود، در زمان قریش که قرار بود خانه 15 متر باشد، 3 متر کمتر شد. 

این نویسنده در خصوص حجرالاسود نیز گفت: حجرالاسود سنگ مخصوصی است که روبروی آن کوه صفاست و حضرت هاجر (س) بین این دو کوه برای پیدا کردن آب در حال رفت و آمد بوده است. فاصله کنونی بین صفا و مروه 375 متر است و وقتی به آنجا می‌روید احساس نمی‌کنید که کوهی وجود دارد و کوه‌های آنجا حداقل 3 متر ارتفاع داشتند. وقتی پیامبر اکرم (ص) مکه را فتح کرد می‌گفت باید بین صفا و مروه سعی داشته باشید.

وی در خصوص شعب ابیطالب و خانه‌های مختلف که در آنجا وجود داشت نیز توضیح داد: در دامنه کوه ابوقبیس شعب ابیطالب به عنوان یک زمین پست و سخت بین دو کوه بود. اینجا محل زندگی خاندان بنی‌هاشم بود و عبدالمطلب اینجا زندگی می‌کرد و در همان اول در شعب بودند و خانه عبدالمطلب نیز داخل شعب وجود داشت و در داخل کوه خندمنه خانه عبدالله بود  که پیامبر اکرم (ص) در آن متولد شد. پیامبر (ص) وقتی به ازدواج رفت به خانه خدیجه رفت همچنین محل تولد حضرت فاطمه (ص) نزدیک خانه خدیجه (س) است.

وی عنوان کرد: سال 35 خانه کعبه پله نداشت و یک نردبان برای رسیدن به آن می‌گذاشتند قریش سطح خانه کعبه را بالا آورد و آنجا جواهر قیمتی بود و یکی از علل بالا آوردن سطح خانه کعبه این بود که یک دزد طلاها را دزدید و برای اینکه این کار صورت نگیرد سطح خانه کعبه را بالا بردند و دوم اینکه قریش خود را برتر می‌دانستند و هر که می‌خواست بالا برود باید از آنها اجازه می‌گرفت.

سفری فروشانی درباره مقام ابراهیم نیز گفت: مقام ابراهیم که نزدیک خانه کعبه است نیز ابتدا به آنجا چسبیده بود و در زمان پیامبر فاصله خیلی کمی بین خانه کعبه و مقام ابراهیم وجود داشت اما در زمان خلافت عمر سیلی آمد و مقام ابراهیم جابجا شد. تا سال 35 مقام ابراهیم سر جای کنونی خود نبود اما در زمان خلافت عمر جابجا شد. همچنین 3 بت در مکه بود که بزرگترین آن هبل بود. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بازدید اعضای موسسه شهرستان ادب از لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله(ص)
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.