موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یازدهمین در اخبار نبشته است / خبر چهارم

زرویی نصرآباد

14 اسفند 1397 15:38 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
 زرویی نصرآباد
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است یازدهم / خبر چهارم : هفتۀ گذشته خبری تکان‌دهنده شنیدیم: درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز برجسته و بلکه برجسته‌ترین طنزپرداز سال‌های اخیر که او را با نام «ملانصرالدین» در مجلۀ «گل‌آقا» به یاد می‌آوریم. در این هفته همه از زرویی تمجید کردند و حتماً شما هم شنیده‌اید. 

به گفتۀ خودش، در سال‌های اخیر از شدت فقر تهران را ترک کرده بود و به خانه پدری‌اش در احمدآباد مستوفی رفته بود. خسته و مأیوس بود و بیماری جانش را می‌فرسود و بر یأسش می‌افزود. باید از سیدمهدی شجاعی یاد کنیم که در سال‌های اخیر تا حدی که از دستش برمی‌آمد به داد زرویی رسید.

ملانصرالدین گل‌آقا در 49 سالگی درگذشت، سنی که کمابیش دوران پختگی اهل ادبیات است. کمتر از سی‌سال نوشت، بااین‌همه ردپای او در تاریخ طنز فارسی جاودانه خواهد ماند. برای شادی روحش فاتحه‌ای بفرستیم و یادی کنیم از «تذکره‌المقامات»ش که کلاس درسی برای طنزپردازان جوان است و آثار پژوهشی او که به کار اهل تحقیق خواهد آمد. زرویی نور چشم کیومرث صابری فومنی («گل‌آقای ملت ایران») بود، اما ببینید چگونه با استاد خود شوخی کرده است:

«نقل است که گفت: "مرد آن است که چون جریده نویسد، چنان نویسد که چپ را خوش آید و راست را، موافق را خوش آید و مخالف را، دوست را خوش آید و دشمن را، ظالم را خوش آید و مظلوم را، حاکم را خوش آید و..." و با این همه، گفتی که: "ما «سوفاف!» نباشیم و این کنیت بر ما بسته‌اند!" والله اعلم.»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  زرویی نصرآباد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.