موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یازدهمین در اخبار نبشته است / خبر پنجم

بزرگداشت استاد علی اکبر فیاض

14 اسفند 1397 15:38 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
بزرگداشت استاد علی اکبر فیاض
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است یازدهم / خبر پنجم : حالا که حرف از زرویی شد، خوب است به یکی از بزرگان پیشین ادبیات کشورمان هم اشاره‌ای کنیم که هفته گذشته، آیین بزرگداشت او برگزار شد: منظورمان علی‌اکبر فیاض، استاد برجسته ادبیات و کسی است که «تاریخ بیهقی»، شاهکار ادبیات کلاسیک فارسی، را هم به ما معرفی کرد و هم 25 سال بر سر تصحیح آن وقت گذاشت. بنیانگذاری دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد دیگر مرده‌ریگ فیاض است. و برجسته‌ترین شاگرد استاد فیاض کسی نیست جز محمدرضا شفیعی کدکنی.

اما چه کسی بهتر از محمدجعفر یاحقی برای گفتن از فیاض: «نام دکتر فیاض بی‌تردید با تاریخ بیهقی گره خورده است و بدون شک فیاض است که تاریخ بیهقی را به جامعه ادبی ما شناساند و هنوز هم راه او در فضای ادبیات ایران به اعتبار تاریخ بیهقی نام‌بردار و زنده است. دکتر فیاض با همین اندکی که کار کرد، نام خودش را جاودانه کرد، چنانکه بیهقی را جاودانه کرد. روز و هفته و ماهی نیست که درباره تاریخ بیهقی مقاله و کتابی منتشر نشود و این از برکت اقدام دکتر علی‌اکبر فیاض است که این کتاب را به جریان انداخت.»

یاحقی خود نیز از کار فیاض در تصحیح تاریخ بیهقی بهره گرفته است و این اثر سترگ را با ملحقاتی دوباره منتشر کرده است: «چاپ دکتر فیاض از تاریخ بیهقی مبنای همه مطالعات است. بدون تردید ما مدیون دکتر فیاض هستیم و تمام یاداشت‌ها و تعلیقات ایشان را در تعلیقات خودمان به کار بردیم. اهتمام دکتر فیاض در احیای تاریخ بیهقی و به دست دادن یک نمونه والا برای تصحیح متن و متن‌شناسی در اصل کار است.»

علی‌اکبر فیاض که بی‌گمان ادبیات خطه خراسان وام‌دار اوست، چهارم شهریور ۱۳۵۰ در 73 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکرش در آستان قدس رضوی به خاک سپرده شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بزرگداشت استاد علی اکبر فیاض
  • بزرگداشت استاد علی اکبر فیاض
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.