موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
هشتمین در اخبار نبشته است / خبر ششم

میلان کوندرا در آستانه نود سالگی

14 اسفند 1397 18:47 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
میلان کوندرا در آستانه نود سالگی
 شهرستان ادب / در اخبار نبشته است هشتم / خبر ششم : میلان کوندرا در آستانه نود سالگی است و هر ساله از او به عنوان یکی از بخت‌های جایزه نوبل نام برده می‌شود. این رمان‌نویس چهل سال پیش کشور چکسلواکی را ترک گفت و همان زمان، دولت کمونیستی وقت، تابعیت کشورِ زادگاهش را از او گرفت و از آن زمان، کوندرا را فرانسوی می‌دانند. حالا نخست‌وزیر چک با این نویسنده در پاریس دیدار کرده است تا دولت این کشور احتمال دهد که کوندرا ممکن است دوباره شهروند چک شود.  
 
نخست‌وزیر دولت جمهوری چک که این هفته برای حضور در آیین یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به فرانسه سفر کرده بود، در پاریس به دیدار کوندرا و همسرش ورا رفت. آندری بابیش جزییات این دیدار را در صفحه فیسبوک خود چنین روایت کرد: «اخیراً تجربه‌ای فراموش‌نشدنی داشتم. میلان کوندرا، یکی از مشهورترین نویسندگان جهان که هفده رمان او به چهل و چهار زبان ترجمه شده، من و همسرم را به خانه‌اش دعوت کرد. سپس خانواده کوندرا را برای صرف ناهار به رستوران محبوب‌شان بردم. سه ساعت با همدیگر گذراندیم. این دیدار برای من افتخاری بزرگ بود.»

آندره بابیش در ادامه نوشته است: «ما آن‌ها را به جمهوری چک دعوت کردیم، آن‌ها بیست و دو سال است که به کشورشان برنگشته‌اند و گمان می‌کنم آن‌ها لیاقت دارند که دوباره شهروند چک شوند.» حالا باید منتظر ماند و واکنش میلان کوندرا را دید. 

تا این لحظه که هیچ خبری نیست و ژاک روبنیک که متخصص اروپای شرقی است دچار تردید است که نویسنده بزرگ چنین درخواستی کند: «من اصلا نمی‌دانم که میلان کوندرا علاقمند است در آستانه نود سالگی، دوباره شهروند چک شود یا خیر. البته این موضوعی نمادین است: رژیم سابق، شهروندی را از او گرفت، و حالا می‌توان تابعیتش را برگرداند یا حداقل به او پیشنهاد داد. البته می‌توان تصور کرد که اگر کوندرا چنین خواسته‌ای داشت، سال‌ها پیش درخواست خود را ارایه می‌کرد.»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • میلان کوندرا در آستانه نود سالگی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.