موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در گفتگو با فرهنگ سدید

«پیشرفت ادبیات بانوان پس از انقلاب چشم‌گیر است» : فاطمه نانی‌زاد

25 فروردین 1398 15:15 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
«پیشرفت ادبیات بانوان پس از انقلاب چشم‌گیر است» : فاطمه نانی‌زاد

شهرستان ادب به نقل از پایگاه فرهنگ سدید: فاطمه نانی زاد شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با فرهنگ سدید در ارزیابی شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی در حوزه بانوان گفت: مقایسه ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه بانوان با ادبیات پیش از انقلاب، بی انصافی است، زیرا پیشرفت چشم گیر شعر و ادبیات بانوان پس از انقلاب را نی توان با قبل از آن قیاس کرد و یا هیچکس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. 

وی ادامه داد: این پیشرفت‌ها در دو دهه اخیر یعنی از اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ تا امروز محسوس است. این روند رو به رشد به همت مراکزی که مدیریتی شعر و ادبیات، توسعه بیشتری پیدا کرد. مراکزی مانند حوزه هنری شهرستان ادب و یا دفتر ادبیات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و مراکز دیگری که به شعر بانوان به طور اخص پرداختند. مثلا شهرستان ادب اردو‌های آموزشی برای بانوان می‌گذارد و حتی بانوانی که بچه دارند و بچه هایشان کوچک است، می‌توانند با فرزندانشان در آن شرکت کنند. چنین مجموعه‌ و انجمن‌های شعری دیگری وجود دارند که این شرایط را فراهم کرده‌اند تا خانم‌ها با توجه به استعداد و توانمندی خود پیشرفت کنند.
نانی زاد تصریح کرد: یک نکته و آسیبی که متاسفانه در این حوزه وجود دارد این است که هنوز هم اقایان برای شعر بانوان تصمیم گیر هستند و آقایان حدود حضور خانم‌ها را تعیین می‌کنند که خانم‌ها در چه حوزه حضور داشته باشند یا نه و در آن سیاست گذاری می‌کنند.
وی افزود: منظور این نیست که فقط خود خانم‌ها برای حوزه شعر بانوان تصمیم گیری کنند و راهبرد تعیین کنند؛ منظور این است که در جلسات سیاستگذاری برای شعر بانوان، خانم‌ها و آقایان با هم حضور داشته باشند و باهم تعامل کنند تا بتوانند راهبردی تعیین کنند و اینکه در جلسات سیاست گذاری حضور خانم و آقا به تناسب و جود داشته باشند. اینکه چند آقا در برابر یک خانم باشد یا اصلا خانمی در جلسه نباشد، یک مشکل بزرگ در حوزه شعر بانوان است. اگر تعدادزنان و مردان در جلسات سیاست گذاری به منظور شعر بانوان به اندازه باشد این اتفاق پیش نمی‌آید. آن زمان می‌توانیم باز هم فروغ‌ها و پروین‌ها را ببینیم که برای شعر انقلاب و ارزش‌های شعر انقلاب فعالیت می‌کنند.
این شاعر انقلابی در پاسخ به این سوال فرهنگ سدید که راجع به سیاستگذرای چه باید‌های دیگری باید اجرا شود که شعر بانوان پیشرفت کند، گفت: امکانات و همین سیاستگذاری‌ها هست که محدوده پیشرفت را تعیین می‌کند. خانم‌ها باتوجه به نقش دیگری که به عنوان همسر یا مادر دارندو یک پذیرش مسئولیت دیگری از آن سمت خانواده باید داشته باشند (که خدارا شکر در سال‌های اخیر انجام شده) مسئله باقی مانده این است که خانم‌ها خودشان در جلسات سیاستگذاری حضور داشته باشند که این جلسات وسیاستگذاری‌های کلان که در ارگان‌ها و سازمان‌ها انجام می‌شود با حضور تعداد بالایی از خانم‌ها برگزار شود تا در حوزه شعر بانوان تاثیرگذار باشد.
نانی زاد درباره اینکه ملزومات برای شاعر شدن در بین بانوان چیست گفت: اول باید آن خمیر مایه دورنی وجود داشته باشد که برای آقا و خانم هم فرقی ندارد. در ابتدا باید آن ذوق ادبی وجود داشته باشند و وقتی فردی به این نتیجه رسید که این پتانسیل را دارد باید به مراکز ادبی مراجعه کند که مراکز ادبی در سطح شهر‌ها هم زیاد است و انواع انجمن‌های ادبی شامل آن می‌شوند. ایکه فرد ذوق ادبی داشته باشد، فقط کافی نیست و باید علم آن را هم فرا بگیرد. در این جلسات شعر به واسطه حضور اساتید بایدو نباید‌های ویرایش شعر را در یابد و به علم شعر مسلح شود و از دوره‌های آموزشی استفاده کند و استعداد خود را پرورش دهد آن موقع با یک شاعر قوی مواجه هستیم که بعد از آن می‌توانیم ارزش‌های جامعه و دینی را به او منتقل کنیم و به فرموده مقام معظم رهبری شعر سرمایه ملی ما هست و ما باید قدر این سرمایه را بدانیم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «پیشرفت ادبیات بانوان پس از انقلاب چشم‌گیر است» : فاطمه نانی‌زاد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.