موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
پروندۀ «ویژۀ نمایشگاه کتاب»

چرا به نمایشگاه کتاب برویم؟ | یادداشتی از مرتضی شمس‌آبادی

04 اردیبهشت 1398 14:24 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 5 رای
چرا به نمایشگاه کتاب برویم؟ | یادداشتی از مرتضی شمس‌آبادی

شهرستان ادب: اصلاً آیا باید به نمایشگاه کتاب رفت؟ «مرتضی شمس‌آبادی» در تازه‌ترین یادداشت خود ده دلیل خوب برای رفتن به نمایشگاه کتاب آورده است. این مطلب را در پروندۀ «ویژۀ نمایشگاه کتاب» می‌خوانید:

 یک دلیل بیاورید که چرا باید به نمایشگاه کتاب بروم؟

با این وضعیت اقتصادی و گرانی‌های جورواجور و با وجود این‌همه مشغله و درگیری‌های ذهنی و نبود زمان فراغت، چرا باید به نمایشگاه برویم؟ دلتان خوش است! تازه قیمت کتاب‌ها هم که بالا رفته. دیگر دلیلی نمی‌ماند.

گاهی نیاز داریم برای کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، چند دلیل خوب داشته باشیم تا لااقل دل خودمان به آن‌ها راضی و آرام باشد. ما ده دلیل برای شما ذکر خواهیم کرد که شما را با لبخند و دلی خوش راهی نمایشگاه کتاب امسال کند.

 

1. تخفیف ثابتِ نمایشگاه
وقتی شرکت‌ها و مؤسسه‌های مختلف در نمایشگاه‌های تخصصی حوزۀ کاری خودشان شرکت می‌کنند، معمولاً تخفیفی را خاص آن نمایشگاه و آن برهۀ زمانی در نظر می‌گیرند. برای نمایشگاه کتاب، چند سالی است که تخفیف 20 درصدی تقریباً جاافتاده و در بین غرفه و ناشران گوناگون تثبیت شده است. البته ناگفته نماند در این بین هستند کسانی که کمتر از 20درصد تخفیف می‌دهند که با توجه به جوّ بازار موجود، به نظر کار عاقلانه‌ای نمی‌آید.
با این حال تخفیف 20 درصدی نمایشگاه خود به اندازه‌ای از قیمت کتاب‌ها می‌کاهد و اگر شما توانسته باشید از بن‌های کتاب و کارت‌های هدیه و اعتباری هم برای خرید استفاده کنید که دیگر عالی می‌شود.

2. بالاخره پیدات کردم

تیراژ کمِ کتاب‌های منتشر شده و تعداد کم خواننده‌های آن‌ها و همین‌طور سیستم‌های توزیع و پخش و تبلیغات، سبب می‌شود شما اصلاً با بعضی از کتاب‌ها مواجه نشوید. شما با حضور در نمایشگاه و سرزدن به غرفه‌های مختلف می‌توانید کتاب هایی را پیدا کنید که هم برای شما جذاب و هم کاربردی است و البته تاحدزیادی مطمئن باشید اگر قرار بود غیر از نمایشگاه به دنبال آن‌ها بگردید، زحمت زیادی را باید متقبل می‌شدید.

3. ناشران جدید

نمایشگاه کتاب با گرد هم آوردن تمام ناشران کشور به شما این فرصت را می‌دهد که با نشرهای مختلف و کتاب‌هایشان، در مدت زمان کوتاه و در مکان واحدی آشنا شوید. چیزی که در جای دیگری به این سهولت امکان‌پذیر نیست.

4. رونمایی و امضا

شما با حضور در نمایشگاه کتاب، علاوه بر اینکه می‌توانید در مراسم‌ها و برنامه‌های رونمایی از کتاب‌های تازه‌منتشرشده شرکت کنید، این امکان را دارید که با صرف زمان کمتر از نویسندگان مختلف و محبوب خود امضا بگیرید.

5. بیا ببینمت

نمایشگاه کتاب به خاطر ماهیتی که دارد، هر فردی را با هر شغل و حرفه‌ای و از هر طیف فکری و سلیقه‌ای می‌تواند به خود جذب کند. لذا افراد برای کسب اطلاعات و کتاب‌های به‌روز حوزۀ کاری خود هم که شده، می‌توانند زمانی را برای حضور در نمایشگاه خالی کنند.
بازدید از نمایشگاه موقعیت خوبی است برای اینکه با دوستانتان تماس بگیرید، وقتی را تنظیم کنید و با هم به آنجا بروید تا علاوه بر تهیۀ کتاب‌ها و استفاده از محیط نمایشگاهی، با عزیزانتان تجدید دیدار کنید و اوقات خوشی را داشته باشید.

6. شیش‌تایی‌ها

عضویت در باشگاه مشتریان و دریافت اشتراک از ناشران مختلف، شما را از تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه و مطلع شدن از اخبار مربوط به کتاب‌ها و برنامه‌ها و... در طول سال بهره‌مند می‌کند. هرچند همۀ ناشران هنوز این امکان را برای خود فراهم نکرده‌اند، اما در صورت تمایل می‌توان به‌راحتی و در زمان کوتاهی به عضویت باشگاه مشتریان و اشتراک نشرهای منتخبتان درآیید.

7. سه تا هزار

فراموش نکنیم ارزش کتاب‌ها به قیمت پشت جلدشان نیست؛ اما به همان علتِ کم بودن تیراژ و خواننده و... ناشرانی هستند که کتاب‌های قدیمی خود را که تجدید چاپ هم نشدند و یا فروش بالایی نداشتند، با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند.
البته این کار نشان‌دهندۀ کم‌ثمر بودن آن دسته از کتاب‌ها نیست؛ عوامل مختلفی دست‌به‌دست هم می‌دهند که چنین اوصافی برای کتابی پیش می‌آید. با این حال، می‌توان فرصت را غنیمت شمرد و این کتاب‌ها را در نمایشگاه پیدا کرد؛ چه بسا کتاب کارآمدی را بتوانید به همین شکل در کیف خود جای دهید.

8. ببخشید اسمتون؟!

شما می‌توانید دوستان جدیدی در محیط‌های نمایشگاهی پیدا کنید، با فعالین حوزه‌های مختلف آشنا شوید و خودتان را در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید به دیگران معرفی کنید. هم‌نظرانتان و آن‌هایی که با شما هم‌مسیرند را پیدا کنید و بعد از نمایشگاه با هم در ارتباط باشید.

9. اورِکا

از کتاب‌ها، طراحی غرفه‌ها، نوع تعامل‌ها، رونمایی‌ها، همایش‌ها و... برای کار خود ایده بگیرید و فکرهای تازه‌ای که به ذهنتان می‌رسد را پرورش دهید.
همچنین نمایشگاه کتاب، همیشه برای آن‌هایی که به مسائل تخصصی علاقه نشان دهند، برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی در خلال ساعت کاری‌اش برگزار می‌کند که می‌توان از آن‌ها نیز بهره‌مند شد.

10. #کتاب_گردی

چند وقتی است اصطلاح «کتاب‌گردی» در فضای مجازی و غیر از آن رایج شده. حقیقتاً رفتن به کتابفروشی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب و کتاب‌گردی روحیه و حال هوای آدم را عوض می‌کند، به آدم انگیزه می‌دهد برای بیشتر خواندن و بیشتر نوشتن و ما را برای دقایقی چند از دغدغه‌های کوچک و بزرگ دنیای بیرون، نجات می‌دهد. چرا نباید از مجال یک گردش و تفریح سالم و جذاب استفاده کنیم؟!

 

خب. منتظر چه هستید؟ کوله‌تان را بردارید و تا دیر نشده خودتان را به نمایشگاه برسانید!


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • چرا به نمایشگاه کتاب برویم؟ | یادداشتی از مرتضی شمس‌آبادی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.