موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

حال خوب با «واژه‌های بازیگوش» | مصاحبۀ روزنامۀ جوان با احمد اکبرپور

18 اردیبهشت 1398 12:10 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
حال خوب با «واژه‌های بازیگوش» | مصاحبۀ روزنامۀ جوان با احمد اکبرپور

شهرستان ادب به نقل از روزنامۀ جوان: «واژه‌های بازیگوش» نام یکی از چند کتاب جدید حوزۀ کودک و نوجوان است که به‌تازگی در انتشارات شهرستان ادب رونمایی شده است؛ مجموعه‌ای از داستان‌ها که به موضوعات روز نوجوانان و جوانان در قالب طنز می‌پردازند. احمد اکبرپور، نویسندۀ این اثر، دلیل انتخاب این نام را برای کتابش چنین بیان می‌کند: «واژه‌های بازیگوش یک‌سری کلمات هستند که شاید برای گفت‌وگوی جدی به درد نخورند، اما وقتی یک شب دور هم نشسته‌ایم یا زمانی که می‌خواهیم جدی‌ترین حرف‌هایمان را در قالب شوخ‌طبعی بزنیم، کارایی پیدا می‌کنند و به ما در چینش واژگان برای صحبتمان کمک می‌کنند.» در ادامه گفت‌و‌گوی «جوان» با نویسندۀ این کتاب را می‌خوانید.

«واژه‌های بازیگوش» نام تازه‌ترین اثر شماست که به‌تازگی در حضور علاقه‌مندان به نوشته‌هایتان رونمایی شده است؛ دربارۀ این کتاب جدید توضیح دهید.
این کتاب طی همین سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفۀ انتشارات شهرستان ادب رونمایی شد. «واژه‌های بازیگوش» مجموعهای از داستان‌هایی با فضای طنز و شوخ‌طبعی را دربرمی‌گیرد که مخاطب اصلی آن نوجوانان و جوانان هستند.


داستان‌های کتاب با محوریت یک موضوع و شخصیت است یا هر کدام روایتی جداگانه دارند؟
موضوع و شخصیت‌های کتاب در هر داستان متفاوت است؛ به نوعی می‌توان گفت یک مجموعه از تمام موضوعاتی است که در فضای طنز شکل گرفته‌اند. عمدۀ موضوعات دربرگیرندۀ کتاب نیز به مسائل نوجوانان و جوانان، همچون نوع آرایش، لباس، پوشش و حتی آرزو برای آینده، برمی‌گردد. به نوعی در‌ این کتاب با دغدغه‌های نسل جوان شوخی شده است و شاید بتوان گفت واژه‌های بازیگوش کتابی با مضمون طنز اجتماعی است.


با این حساب موضوعات اجتماعی را در قالب طنز مطرح کرده و به نوعی راهکاری برای مشکلات نسل جدید پیش پایشان گذاشته‌اید؟
خیلی سخت است که دربارۀ کتاب جدیدم صحبت کنم و این‌طور هم نیست که سؤالی مطرح شود و به آن پاسخ دهم. طنز اجتماعی است، اما خیلی جا‌ها هم سعی کردم که فقط مخاطب کتاب بخندد؛ طنز است دیگر. ما از کتاب طنز چه توقعی داریم؟ این کتاب هم بیشتر برای خنداندن است. متأسفانه برخی طنز را فقط در قالب مشکلات اجتماعی معنا می‌کنند و باید مدام درسی را به مخاطب بدهند؛ اما در این کتاب سعی شده تا نوجوان حتی نیم‌ساعت هم که شده از فضای کار، درس و خستگی دربیاید و بخندد. ما باید این خصلت که صرفاً موضوعی را مطرح کنیم و بعد پاسخی به آن بدهیم را کنار بگذاریم.
اگر موضوعی را هم بیان می‌کنیم این مخاطب است که باید پاسخ را بیابد. در کتاب تازه‌ام هم برای برخی موضوعات سؤالی طرح شده است؛ برای نمونه می‌توان به این سؤالات که آیا واقعاً ما زیادی در دنیای مد گیر نکرده‌ایم؟ آیا ما دنیا را آن‌طوری جدی نگرفته‌ایم که یک ذره هم به خواندن و موضوعات تفریحی‌مان نرسیده‌ایم و... اشاره کرد. درکل با این کتاب قرار است مخاطب زمانی برای خنده بیابد. مخاطب همیشه به دنبال دریافت پیام نیست؛ برای نمونه علاقه‌مندان به دیوان حافظ همیشه درجست‌وجوی پیام خاصی از اشعار نیستند. خیلی اوقات مخاطبان شعر شعرای بزرگ را می‌خوانند تا حالشان خوب شود. این کتاب هم با همین هدف نوشته شده است.


پس کتاب را به نوعی برای اوقات فراغت و خنداندن مخاطبانتان نوشته‌اید؟
بله، اگر کتابم توانایی‌اش را داشته باشد، می‌خواهم حال مخاطبم خوب شود و فضای دیگری را در ذهنش ترسیم کنم. به قول یکی از بزرگان «ما هنر را داریم تا از فرط واقعیت خفه نشویم.» متأسفانه باید بگویم این روز‌ها فضای طنز با مسائلی همچون گرانی و مشکلات اجتماعی محدود شده و تمام طنز را یک جنبۀ آن گرفته است. طنز هزار جنبه دارد و تنها یک جنبۀ آن پرداختن به مسائل اجتماعی است.


چرا عنوان «واژه‌های بازیگوش» را برای کتابتان برگزیدید؟
در مقدمۀ کتاب در این باره به مخاطب توضیح داده‌ام که واژه‌های بازیگوش یک‌سری کلمات هستند که شاید برای گفت‌وگوی جدی به درد نخورند، اما وقتی یک شب دور هم نشسته‌ایم یا زمانی که می‌خواهیم جدی‌ترین حرف‌هایمان را در قالب شوخ‌طبعی بزنیم، کارایی پیدا می‌کنند و به ما در چینش واژگان برای صحبتمان کمک می‌کنند.


نوشتن این کتاب برای شما چه مدت زمان برد؟
سال‌هاست که طنز می‌نویسم و معمولاً موضوعات جدید را جایی یادداشت می‌کنم؛ اما اگر بخواهم بگویم چقدر به طور کلی زمان برده است، تقریباً یک سالی کار نوشتن «واژه‌های بازیگوش» طول کشید.


به لحاظ شیوۀ نگارش چقدر به دیگر آثارتان شباهت دارد؟
قبل‌تر هم کتاب‌هایی با موضوع طنز برای کودکان و نوجوانان نوشته‌ام که شامل کتاب «واژه‌های نفهم» و «کشک‌های خفن» می‌شود. فضای آن کتاب‌ها هم شبیه کتاب «واژه‌های بازیگوش» است. در این کتاب جدید آن طنز‌هایی را هم که فکر می‌کردم شرایط بهتری دارند، کنار هم جمع کردم و حالا مجموعه داستان طنز شده است.


با توجه به اینکه به تازگی کتاب واژه‌های بازیگوش رونمایی شده است، موضوع جدیدتری را هم برای نوشتن کتاب در نظر دارید؟
این روز‌ها کتاب دیگری در دست دارم که در حال انجام آخرین کار‌های ویراستاری‌اش هستم. این کتاب هم همچون کار‌های قبلی‌ام برای گروه سنی نوجوان است.


کتابی که به مرحلۀ ویراستاری رسیده هم قرار است مجموعه‌داستان باشد؟
نه، کتاب جدیدم رمان بلند است. در این کتاب یک نوجوان امروزی به تصویر کشیده می‌شود که به دنبال ماجرا‌هایی وارد دوره قاجار می‌شود و با ناصرالدین شاه قاجار دیدار می‌کند. به زودی این کتاب هم منتشر می‌شود.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • حال خوب با «واژه‌های بازیگوش» | مصاحبۀ روزنامۀ جوان با احمد اکبرپور
  • حال خوب با «واژه‌های بازیگوش» | مصاحبۀ روزنامۀ جوان با احمد اکبرپور
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.